Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
ROLLEICORD V(a of b) aankoopadvies en te koop gevraagd
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop gevraagd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 9:32    Onderwerp: ROLLEICORD V(a of b) aankoopadvies en te koop gevraagd Reageer met quote

Al een tijdje lees ik hier als gast mee en het lijkt me prachtig om mee te doen in deze hobby. Ik ben al sinds een tijdje met middenformaat bezig (oude Yashica MAT) maar de hele sfeer van een rolleicord (of wie weet ooit rolleiflex) lijkt me geweldig.

Kunnen jullie mij adviseren waar ik op moet letten bij de aanschaf van zo'n camera? Dat de sluiter goed moet werken daar ben ik al eerder achtergekomen maar er zal vast meer zijn. Kan ik goed uit de voeten met een V (a of b)? Ik volg al een tijdje Ebay, maar wat is nu eigenlijk een redelijke vraagprijs voor eentje die in technisch goede staat is?

Is er toevallig hier iemand die een goed werkende te koop heeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Manuel,

Welkom op dit Forum.
Indien je een beetje Engels kunt lezen heb je wellicht iets aan deze pagina:
http://www.stutterheim.nl/rollei/text_pages/rolleiflex_userinfo.htm#buying
Een rolleicord is vergelijkbaar met de 'flex'.
Enkel het objectief is van iets mindere kwaliteit wat je pas gaat zien indien je de techniek van het fotograferen tot in de puntjes beheerst.
Verder heeft de Rolleicord geen automatische sluiterspanner als je de film transporteert dit in tegenstelling tot de Flex.
De Rolleicord is ook wat lichter en eenvoudiger gebouwd, dit heeft als voordeel dat hij wat handzamer is en makkelijker mee te nemen.
Ook heeft een Rolleicord geen ingebouwde belichtingsmeter, veel Rolleiflexen hebben dat wel. Het is daarbij altijd afwachten/uitproberen of deze nauwkeurig meet omdat ze 'oud zijn'. Dus bij een Rolleicord heb je een losse belichtingsmeter nodig.

Het beste is om een laatste type Rolleicord te kopen, een VB als ik me niet vergis. Deze heeft een helderder matglas dan zijn voorlopers.

Er staan 2 VB's te koop op marktplaats, het beste is om een mail te sturen naar de verkoper met een aannemelijk bod boven het hoogste bod geboden op marktplaats.

Misschien dat andere leden nog wat aan kunnen vullen op mijn verhaal Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo, bedankt voor je antwoord, die site geeft een paar goede tips. Ik ben, omdat ik een starter ben, denk ik eerst opzoek naar een cord en geen flex. Die 2 verkopers op marktplaats heb ik al gemailed, 1 was er helaas al weg. Even wachten op de reactie van de ander nog. Ik hoop dat we tot een leuke deal kunnen komen en anders is het wachten op de volgende.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

Van harte welkom.
Je doet de RolleiCord eer aan met de naam.
Neem geen roestige Rolleicord, daar kan de voorzitter nogal moeilijk over doen. Wink Wink
Ik heb geen toevoegingen met de uiteenzetting van Hanfo.
Heb zelf een Va en een Vb. En een bijna RolleiCord. Razz Razz
Voor mij zijn ze gelijk. Misschien dat de Vb een iets heldere zoeker heeft. Maar ik heb met beide geen moeite. Alleen met nachtopname's is de zoeker wel wat donker.
Veel succes met je aankoop. En vooral........... veel plezier met fotograferen.
Wel beelden laten zien.

met vriendelijke groet,

Theo Bartelings
_________________
Mister.....T


Laatst aangepast door Theo Bartelings op Za Mrt 10, 2007 12:00, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

van harte welkom hier. IK hoop dat je er snel in slaagt om een mooie Cord te kopen. Dat moet lukken, ze staan met regelmaat te koop.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hopelijk gaat een verkoper as. weekend akkoord en dan kunnen we van start. Ik ben nog wat voorzichtig omdat ik een tijd geleden opgescheept ben met een Yashica die een slechte sluiter heeft (tijdens het testen niet opgevallen omdat het probleem intermittent is).

Hoe dan ook, ik kan niet wachten tot ik wat kan showen. Ik voel me erg welkom hier en bedankt daarvoor!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frans
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-8-2006
Berichten: 167
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Manuel,en welkom!

De Va en Vb zijn hetzelfde afgezien van de afneembare zoeker en matglas van de Vb.Omdat ze eenvoudiger van bouw zijn dan de Flexen zijn ze technisch nog betrouwbaarder,doordat er minder techniek kan haperen.De Cords werden met dezelfde goede materialen en precisie
gemaakt als de Flexen.
Een keurige Va met wat accessoires (zonnekap,geel-oranjefilter,rolleinar)
moet je voor 150 euri kunnen vinden.Een nette Vb voor zo'n 195 euro.
Let bij inspektie erop dat alle (lange) tijden zonder hapering aflopen,dat het opname-objektief geen krasjes of een beschadigde coating heeft (kijk ook naar de lensgroep binnenin het toestel.Ook de achterwand moet soepel open -en dichtgaan.Een vervorming van dit kwetsbare deel kan lichtlekken veroorzaken.Succes en geniet! Cool
_________________
Niet geschoten = nooit raak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Om jullie even up to date te houden; as. zaterdagmiddag ga ik bij een verkoper van een vb kijken, ik ben heel benieuwd en hoop met iets moois thuis te komen (wat ik jullie dan natuurlijk ga showen!).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2007 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wij duimen voor je Manuel !

Ik heb hier nog een oranje filter en een Skylight filter, volgens mij bayonet I. Dat past -dacht ik- op een Cord. Misschien heb je daar nog iets aan....


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2007 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 'm binnen, hij ziet er nog prachtig uit. Oranje en geel filtertje erbij, had ik al maar toch leuk. Rolletje zit er nu in. Instellen is even wennen omdat ik de Yashica gewend ben, maar dat gaat vast goedkomen. Very Happy Mooi stevig apparaat! Apart die beeldverschuiving als je scherpstelt... Verkoper heeft me aangeboden ontwikkelen te leren, dat lijkt me wel wat!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2007 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en héél veel plezier ermee.
We zullen je foto's, gemaakt met de cord, binnenkort bewonderen in de Gallery Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2007 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Heel leuk Manuel. Ze zult er zeker plezier van hebben. Als die verkoper je ook nog ontwikkelen wil leren zit je helemaal goed. Zeker voor de zwart wit liefhebbers aan te bevelen.

Nu kun je ook je inschrijfformulier insturen ! Smile


Groeten,

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2007 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je jongens, vandaag toch nog aardig weer geworden en de camera gebruikt, fijn apparaat zeg! Al moet ik wel even wennen aan het instellen van de sluitertijd/diafragma.

Inschrijfformulier komt er snel aan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 26, 2007 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

En,

is de eerste rol er al doorheen gedraaid ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Mrt 27, 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, jawel, de derde ook al trouwens! De eerste is een testserie van Gouda (staat er nu 1 van in de Gallery!) en de rest (serie R'dam) ligt sinds vandaag bij de HEMA voor ontwikkeling. Ben heel tevreden met de camera, lekker robuust in vergelijking met de Yashica's. Rangefinder scherpstellen is wel even anders.

Kijk alweer kwijlend naar de Rolleiflexen, tja je moet wat hebben om over te dromen he Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop gevraagd Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group