Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
C-41 ontwikkelen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Aug 01, 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Analoog aan de techniek van de digitale audio (da's nogeens een zinssnede Smile ) zou je de omzetting naar ZW pas kunnen doen als laatste bewerking. In de tussentijd hebben de algoritmes voor alle bewerkingen meer vlees om de tanden in te zetten.

Maar los daarvan, blijft het natuurlijk de vraag of ZW scannen in kleur idd meer informatie oplevert. Ik denk eigenlijk van niet. Toch heb ik het weleens toegepast, met onduidelijk succes, om bovengenoemde reden.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Aug 03, 2008 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Voor archief doeleinden heeft het toch geen zin. Zoals Frank al aan gaf dat hij voor archief alleen op 1200 scant.
Alleen voor verdere bewerking deze opnieuw inscannen met de 48 bits methode zal misschien effect hebben.
Uiteraard krijg je meer informatie wanneer je 48 bits kleur scant.
Maar heb je die informatie nodig wanneer een z/w film scant t.o.v een 16 bits grayscan en dit in een latere bewerking weer teniet doet.
Misschien wel een proef waard.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Zo Aug 03, 2008 13:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er ook nog even het boek van Frans Barten op nageslagen.
Hierin staat dat een zw/w negatief in kleur scannen geen zin heeft. Wel is het zo dat bij het bewerken van foto's in PS meer gereedschappen bij RGB beschikbaar zijn maar je kunt een zw/w scan natuurlijk altijd nog omzetten naar RGB in PS.
Hierbij gaat Frans Barten natuurlijk van een 'gewoon' zw/w negatief uit.
Geldt hetzelfde voor de C41 films? Of kun je die misschien wel beter in kleur scannen? Wat denken jullie?
Ik scan de C41 films graag in kleur omdat er dan 'gekleurde' negatieven uitkomen waarvan ik de kleur vaak mooi vind. Een beetje oubollig en dat past soms bij mijn foto's. Dat is natuurlijk wel een kwestie van smaak.
Ik zal een paar voorbeelden in de gallery plaatsen.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Aug 09, 2008 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Bij voorkeur scan ik z/w c-41 in als z/w omdat dan de files nog een beetje hanteerbaar blijven (40-50 mb ipv 130) bij 3200 dpi. Ook wil ik eigenlijk alleen maar z/w hebben als ik z/w film gebruik.

Ooit wil ik weer echte z/w film gebruiken (wel in combinatie met scannen dan); vroeger gebruikte ik veel HP5+. Ook Fomapan lijkt me interessant. Zijn daar hier ervaringen mee?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Aug 10, 2008 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Fomapan gebruikt in de minolta's. Was daar niet echt wild van, ben weer terug naar Fuji. Voor de Rollei gebruik ik altijd Fuji acros 100.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Dec 31, 2008 16:24    Onderwerp: C-41 zelf te doen? Reageer met quote

Ik vraag me af of het C-41 ontwikkelproces zelf goed is te doen of steekt dat zó nauwkeurig dat dit zelf niet goed is te doen? Wat komt er zoal bij kijken aan chemie? Zijn dat kant en klare pakketten of is de chemie ook afzonderlijk te verkrijgen? Hoe verhouden de kosten zich tot het laten ontwikkelen.

Ik heb enkele tientallen jaren ervaring met zelf zwartwit ontwikkelen, ik ben dus bekend met het fenomeen ontwikkelen van films.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Wo Dec 31, 2008 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb verschillende malen een Kodak 400 cn gewoon zelf zw/w ontwikkeld. Ik was daar niet ontevreden over maar ik streef niet altijd naar een perfecte foto. Het mag van mij soms best een beetje afwijken van het 'gewone'. Ik laat het afhangen van het onderwerp dat ik genomen heb. Verder laat ik ze ook wel bij de Hema ontwikkelen en daar ben ik ook tevreden over.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 31, 2008 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Het is perfect zelf te doen. Er zijn setjes chemie verkrijgbaar, althans tot voor enige tijd geleden. Qua kosten kan het niet op tegen laten ontwikkelen bij de Hema.


paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

Amaloco had atijd de "Negacolor" set. De set had een 1-bad ontwikkelaar en een 1 bad-bleekfixeer en dan moest je zelf nog een stopbad er tussen doen. Werkte wel bij 38 graden. Heb het ooit geprobeerd en het werkte prima. Kreeg wel een wat hoger contrast dan normaal. Als je de temperatuur goed onder controle hebt is het geen erg kritisch proces; er is een standaard ontwikkeltijd voor alle films; stopbad en bleekfixeer komt niet erg kritisch zolang je de minimum tijden aanhoudt.

Helaas we weten wat er met Amaloco is gebeurd dus (voorlopig) is dit setje niet te krijgen.

Tetenal heeft ook c-41 chemie en er schijnen op Internet wel meer opties te vinden te zijn. Volgens mij is de Tetenal set iets gecompliceerder en heben ze ook nog formaldehyde in of na hun bleekfixeer stap als "stabiliser". Formaldehyde is niet echt iets om in huis te hebben; giftig en kankerverwekkend. Maar dat risico zal iedereen anders inschatten.

Grootste voordeel is volgens mij dat je de films beter schoon en krasvrij houdt. Ik heb daar bij mijn fotozaken zeer wisselende ervaringen mee.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Op een ander forum kwam ik dit tegen.
Code:

Voor de RA4 en C41 gebruikers is er nu goed nieuws op komst van FujiHunt.
Zij gaan in 5 liter verpakkingen deze chemie leveren. Dit deden ze al voor de E6 gebruikers.
Een zucht van verlichting mag ik wel zeggen en zoals Gary al aangaf is Tetenal ook niet mijn keuze...
Hopelijk is voor Kerst een definitieve reactie van FujiHunt te verwachten en zijn ook de artikelnummers bekend.
Gaat o.a. geleverd worden via Wolt in Zwolle bekend onder www.fotoworld.nl .


edit.
Deze firma werd ook al aangehaald omdat ROVO mogelijk einde oefening is.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb met het setje Mono-Negacolor van Amaloco nooit een stopbad tussendoor gebruikt. Prima negatieven geworden altijd.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het gebruik van stopbad was geloof ik ook niet meer dan een aanbeveling. Ook in z/w is dit niet altijd nodig.

5-liter verpakkingen is wel een beetje veel....

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Stopbad bij negatief ontwikkeling is altijd aan te bevelen.
Het hoeft inderdaad niet, net als bij papier ontwikkeling. Daar is het zelfs nog minder noodzakelijk omdat als het goed is je het papier altijd laat uit-ontwikkelen. Stopbad zorgt bij films ervoor dat de film abdrubt stopt met ontwikkelen wat je continuïteit en fout opsporing vergemakkelijkt.
Verder spaar je de fixeer, bij zowel papier als films is deze veel eerder uitgeput zonder stopbad.

Als stopbad kun je volstaan met 2% azijn in de vloeistof, daarna gewoon weggooien. Azijn stinkt wel vandaar de duurdere reukloze stopbaden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Het gebruik van stopbad was geloof ik ook niet meer dan een aanbeveling. Ook in z/w is dit niet altijd nodig.

5-liter verpakkingen is wel een beetje veel....

Jon

In de tijd dat ik zelf nog mijn zwartwitfilms ontwikkelde, kocht ik ook grote verpakkingen die ik dan over veel kleine flssjes (te halen bij de apotheek) verdeelde.

De flesjes waren voor ca 80 % gevuld, de rest vulde ik aan met water, dopje erop, klaar. Geen lucht er boven, nauwelijks verdund, was bv ontwikkelaar lang houdbaar.

Ik stel mij voor dat dit met deze 5 liter verpakking ook zo werkt.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Jan 02, 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Vijf liter is wel erg veel.
Mijn ontwikkelaar en mijn aangezette oplossingen zitten allemaal in plastic flessen. Die knijp ik net zo lang in totdat de fles dreigt te overstromen, ik houd dat even vast terwijl ik de dop er muurvast op draai. Sommige flessen kunnen inmiddels niet meer rechtop staan, zo misvormd zijn ze. Maar vers dat het blijft !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group