Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
'Ouderwetse' vs gangbare sluitertijden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 08, 2010 6:20    Onderwerp: 'Ouderwetse' vs gangbare sluitertijden Reageer met quote

Mijn Automat denkt nog in termen van 1/10, 1/25, 1/50 en 1/100 seconden (naast, uiteraard, de andere maar tegenwoordig wel nog gangbare tijden). Ik moet nog steeds een eerste rolletje gaan volschieten. Okay, ik zou natuurlijk de resultaten kunnen afwachten. Liever stel ik hier de vraag: maakt het wat uit dat deze belichtingstijden niet overeenkomen met die van mijn lichtmeter? M.a.w., hebben negatief- en diafilm genoeg speelruimte om de verschillen aan te kunnen? Bij een aanbevolen belichtingstijd van bijvoorbeeld 1/90 zou ik dan de camera op 1/100 moeten zetten (de meest in de buurt liggende waarde).
Overigens lijkt de instelling van de belichtingstijden traploos te gaan. Is dat werkelijk zo? In dat geval zou ik natuurlijk de aanbevolen tijden enigszins kunnen proberen te benaderen (al blijft dat natuurlijk een gok, puur en alleen afgaande op het schermpje van de camera).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 08, 2010 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

Daar zou ik me geen zorgen over maken, ik heb een oude schroefleica met de oude tijden, en als je de dichtstbijzijnde neemt komt alles perfect in orde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 08, 2010 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Intern werkt een compursluiter niet echt traploos ook al klikt hij nergens voelbaar in. De sluiter doet het wel op een stand tussen twee tijden in maar de snelheid hoeft niet er precies tussenin te zitten.

Overigens zou ik me niet druk maken over de ouderwetse sluitertijden; afgezien van het feit dat je natuurlijk altijd je diafragma traploos kan aanpassen aan bijvoorbeeld een 1/100 zijn de verschillen tussen 1/25 vs 1/30 en 1/50 vs 1/60 veel te klein om te zien op zelfs dia film. Tussen 1/100 en 1/125 zit ook maar een kwart stop dus dat is ook erg weinig.

Waarschijnlijk is de onnauwkeurigheid van de sluiter zelf groter vooral bij de snelle tijden; 1/500 is vaak maar 1/350 en dat scheelt meer dan een halve stop!

Gewoon mee schieten dan merk je het wel.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 10, 2010 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Heren, dank, een hele geruststelling Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koki
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 12-3-2010
Berichten: 25
Woonplaats: Temse

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 15, 2010 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even de "exacte" standaard sluitertijden opnieuw in Excel uitgerekend, doch het lukt me niet deze file netjes aan dit bericht te hangen.
(wie helpt ?)

De afgeronde waarden staan in de 2de kolom, met in het vet de huidig gebruikelijke standaardwaarden, en de gebruikelijke tussenliggende waarden met 1/3 van een stop verschil.

Bij de meeste lichtmeters kun je de filmgevoeligheid ingeven per 1/3 stop, dus hiermee kun je perfect corrigeren naar zo'n "ouderwetse" waarde. De ijking van de meeste (nauwkeurige) losse en ingebouwde lichtmeters wordt op 1/6 van een stop uitgevoerd.

Voor negatief maakt het misschien niet zoveel uit, doch bij dia's kan het kritisch zijn. (en kan dus een probleem zijn met een centraalsluiter)

Voor cinefilm luistert het (bij omkeerfilm zeker) wel nauw, want 1/3 stop verschil geeft dikwijls al een te groot verschil in kleurnuance om 2 shots samen te kunnen monteren.

Via een persoonlijke boodschap lukt het me ook niet met die tabel, als je wil stuur ik het naar je emailadres.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, graag zou ik die tabel ontvangen! Ik stuur je een pb'tje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group