Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Flitsen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2012 20:44    Onderwerp: Flitsen Reageer met quote

Ik ben even de kluts kwijt Rolling Eyes

Binnenkort wil ik met de Mamiya C330 foto's maken op een locatie waar vermoedelijk ook donkere ruimtes zijn, en dan wil ik gaan flitsen. Waar moet ik nou op letten? Ja, ik weet dat ik met een centraalsluiter me niks hoef aan te trekken van enige flitssynchronisatiesnelheid. Maar hoef ik dan, behoudens de diafragma-instelling op camera en flitser (ivm het gewenste flitsbereik), nergens anders rekening mee te houden? Of zijn er bepaalde sluitertijden die ik beter niet kan gebruiken (de camera gaat sowieso op een statief). Of is dit helemaal een kansloze missie aangezien ik geen flitslichtmeter heb?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2012 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Welke flitser gebruik je?

Afstand, diafragma, filmgevoeligheid, daar moet je een eind mee komen.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2012 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe langer je sluitertijden hoe meer achtergrond licht er mee komt ("slow synch"); dat lijkt me het belangrijkste waar je rekening mee moet houden als het puur gaat om de juiste sluitertijd.

Dus als je alleen maar het effect van de flitser wilt zien kun je het beste de tijd zo kort mogelijk houden.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2012 4:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de reacties tot dusver. Ik heb een Nikon SB28 trouwens.

Maar bestaat er gevaar voor overbelichting? Of kan ik dat vooraf alleen maar weten door het flitslicht te meten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Mei 26, 2012 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Goed opletten dat de flits sync staat op X en iet op M. Soms verschuift je dat ongemerkt Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2012 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Goed opletten dat de flits sync staat op X en iet op M. Soms verschuift je dat ongemerkt Confused


Ja, dat wist ik al Very Happy

Maar ik heb ondertussen, na nog eens een testfilm geschoten te hebben, besloten er van af te zien. De flitser gaat vaker niet af dan wel, en dat ligt aan het kabeltje of aan het aansluitpunt op de camera. Met m'n SLR gaat het altijd goed (maar die heeft dan ook een hotshoe). Ik neem deze keer liever het zekere voor het onzekere.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2012 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien een vuil contact in de sluiter? Voordeel van de twee-oog is dat je door de zoeker kan zien of de flitser afgaat Very Happy
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2012 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Zou kunnen, maar ik heb hetzelfde probleem regelmatig met de Rolleiflex en die is nog niet zo lang geleden helemaal opgelapt. Hoop ik toch :-)

Ik denk dat het probleem eerder zit in een gammel snoertje of stekkertje. Het blijft voor mij toch een te onbetrouwbare werkwijze, en available light blijft toch het mooiste :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2012 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg Stephan, wat voor een merk flitser is het eigenlijk? Wellicht kunnen we even 'troubleshooten'?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2012 7:09    Onderwerp: Reageer met quote

Een Nikon SB 28. Ik heb 'm wel eens getest op zonder filmpje in de camera: tig keer afdrukken en kijken of de flitser afgaat. Dat ging probleemloos. De keer erop ging het weer mis (toen ik de camera dus wel had geladen Crying or Very sad ). Ik vermoed toch ergens een los contact of inderdaad vuil in het contact.

Met de Nikon F90X gaat het altijd goed trouwens. Het probleem ligt dus zeker niet aan de flitser.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2012 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik neem aan dat je een speciale Nikon SB-28 kabel hebt om deze aan je Rolleifex te hangen. Inderdaad als de flitser het op de hotshoe het altijd doet en met de kabel niet dan is het logisch dat de kabel rot is. Zo''n kabel is vrij prijzig. Misschien is een andere flitser via marktplaats wel een goede optie.. Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2012 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik heb een losse Hama-hotshoe met kabeltje eraan. Flitser in de hotshoe, dat stel dan in de coldshoe (van camera of flitsbeugel), kabeltje in X-contact. Ik weet niet of er een manier is om dat Hama-ding door te meten? Om draadbreuk, los contact o.i.d. uit te sluiten. Pas dan weet ik zeker of het in het X-contact van de camera's zit. Want het probleem heb ik zowel in de Rolleiflex als de Mamiya.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2012 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou kunnen kijken voor een oude Metz flitser. De oude 45CT serie zijn hele goed flitsers die je voor weinig kan vinden omdat de oudere versie hele hoge synchronisatie spanning hebben waar veel nieuwe camera's niet tegen kunnen.

Anders heb ik wel een paar die je mag lenen Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2012 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Stephan schreef:
Nee, ik heb een losse Hama-hotshoe met kabeltje eraan. Flitser in de hotshoe, dat stel dan in de coldshoe (van camera of flitsbeugel), kabeltje in X-contact. Ik weet niet of er een manier is om dat Hama-ding door te meten? Om draadbreuk, los contact o.i.d. uit te sluiten. Pas dan weet ik zeker of het in het X-contact van de camera's zit. Want het probleem heb ik zowel in de Rolleiflex als de Mamiya.


Ik denk niet dat de camera''s het probleem zijn. Het zou erg toevallig zijn als zowel je Rollei als Mamiya hetzelfde euvel hebben met de Hama hotshoe terwijl de flitser direct op de Nikon F90 geen probleem geeft.
Ik denk dat de Hama een probleem heeft. Om de zaken uit te sluiten zou je inderdaad eens een andere flitser, zoals Soef aangeeft, aan de Rollei en Mamiya kunnen hangen of de Hama aan een andere camera dan die twee waar je het euvel mee hebt. Ik weet niet of je de Shoe door kunt meten, ik heb er geen liggen anders zou ik het zelf kunnen uit proberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Zo Jun 03, 2012 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zijn wel goeie tips ja. Eens kijken of het gaat lukken met de oude Braun van mijn vader. Die mag ik vast wel voor dit doel van 'm lenen :-)

En anders is er natuurlijk nog het aardige aanbod van Soef.

Alles overziende denk ik dat de Hama inderdaad het probleem is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group