Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Nieuw lid uit Utrecht

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
de7geitjes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 16-10-2012
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2012 15:57    Onderwerp: Nieuw lid uit Utrecht Reageer met quote

Beste mede fotografen,

Mijn naam is Kim en ik ben een man, ja toen mijn moeder mijn naam bedacht dacht ze even niet goed na Wink. Ik ben 34 jaar en sindskort heb ik een Rolleiflex 3.5E van mijn vader gekregen die hij ook weer van zijn vader heeft gekregen. Toen ik klein was speelde ik al veel met oude foto apparatuur op zolder wat ik eigenlijk niet mocht. Verder ben ik opgegroeit in Brabant en heb nog steeds mijn zachte G en werk als chemisch ingenieur. Tijdens carnaval ben ik altijd in Den Bosch.

De Rolleiflex heb ik gekregen omdat ik van plan was om een fotosessie te doen met mijn vriendin. Ze heeft vele jaren in NL gewerkt en is nu voor aantal jaren in Italie voor haar studie en fotomodel opdrachten. Ik heb al veel aanwijzingen gekregen van haar over belichting en natuurlijk licht enzo dus nu nog flink oefenen en leren met de rolleiflex om te gaan.

Ik heb al een rolletje van 12 vol geschoten maar volgens mij zijn ze allemaal overbelicht of onderbelicht geen idee. Volgens mij is de shutter speed niet goed want als de camera horizontaal hou dan doet de 1 sec shutter speed VEEEEEEEl langer dan 1 sec. Misschien opsturen voor onderhoud maar goed dat vraag ik allemaal wel op het forum.

Misschien overbodig dus hou ik het maar kort. Als digitaal fotografeer ik met een Sony NEX-5 met veel lenzen waaronder ook manuele focus lenzen maar mijn favorieten zijn toch wel de 135mm STF en de 50mm 1.8 lenzen. Overgaan naar full frame ben ik alleen van plan als er een Sony mirrorless komt.

Hopelijk kan ik iets bijdragen aan de club en als er nog vragen zijn probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Kim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2012 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Kim,

Meestal krijgen vaders de schuld, want op hen rust nog steeds de plicht om aangifte van de geboorte te doen. Very Happy

In Engeland is Kim overigens ook gewoon een jongensnaam, maar inderdaad denken we daar hier in mindere mate aan.

In ieder geval van harte welkom bij de club. De camera is met de derde generatie gebruikers waarschijnlijk wel toe aan aan onderhoudsbeurt. Het feit dat de lange sluitertijden veel te lang zijn, betekent overigens niet meteen dat de korte ook niet kloppen, maar uiteindelijk gaat het wel die kant op. Als je de ingebouwde belichtingsmeter hebt gebruikt, kan die ook behoorlijk afwijken. Aangezien je in Utrecht woont is de bekende Wil van Manen in Zoetermeer de dichtstbijzijnde goede optie. Aardig wat clubleden hebben goede ervaringen met hem.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2012 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Kim,

welkom bij ons.

(In Korea is Kim overigens ook een veel voorkomende voornaam bij mannen Smile )


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
de7geitjes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 16-10-2012
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Do Okt 18, 2012 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Hallo Kim,
welkom bij ons.

(In Korea is Kim overigens ook een veel voorkomende voornaam bij mannen Smile )

Paul.


Erg grappig dat je dat zegt Paul. Ik zal het maar verklappen ik was 5 jaar toen ik geadopteerd werd door mijn nederlandse ouders. Maakt mij niks uit hoor maar even een correctie Kim is niet de voornaam maar de achternaam. Vaak worden de mensen wel Kim blah blah genoemd maar dat komt omdat de familienaam eerst genoemd wordt omdat de familie belangrijker is dan de persoon in kwestie. Misschien dacht mijn moeder dat ook wel en het zou een makkelijkere naam zijn. Ze heeft altijd het gevoel dat een man een korte naam moet hebben en vrouwen een lange. Vandaar dat mijn 2 broers korte namen hebben en mijn 3 zussen lange.

Ik heb trouwens een foto geupload 6 van de 12 waren een beetje goed en de rest hopeloos onderbelicht of overbelicht. Maar het kan ook wel liggen aan het 7 maanden over de datum rolletje of misschien wel aan de lichtmeter zoals eerder genoemd. Ik zal wel eens contact opnemen met Wil van Manen. Bedankt voor het advies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Zo Okt 21, 2012 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk dat je je hebt aangesloten Kim.
Mooie camera in je bezit.
Een goede servicebeurt kan wonderen doen voor jouw Rolleiflex.
Ik heb al veel goede verhalen gehoort over van Maanen, zeker aan te raden.
Ik gebruik vaak een losse lichtmeter, heel makkelijk te gebruiken en geeft een goede belichting. Ook tweedehands goedkoop aan te schaffen (als je géén super-de-luxe digitale wil tenminste Wink ).

Veel plezier hier !

Groeten,
Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Okt 21, 2012 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Kim, welkom,

gelukkig zijn de negatieven vierkant, je hoeft je camera niet vaak horizontaal te houden Smile
Je kunt je lichtmeter en sluitertijden testen door van dezelfde situatie een overbelichte, een gemeten waarde en een onderbelichte foto te maken, dat op korte en langere sluitertijden. Dan zie je of er uitkomt wat je verwacht. De belichting van de foto in de gallery valt me mee, of heb je veel moeten shoppen om er nog iets toonbaars uit te krijgen.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
de7geitjes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 16-10-2012
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2012 18:13    Onderwerp: Reactie op tum en Jos Reageer met quote

Bedankt voor het advies. Ik heb de test foto's vandaag gemaakt en ingeleverd bij de Hema. Ik kan zelf niet ontwikkelen ben volledig van de digitale tijdperk. Woensdag kan ik ze ophalen.

Mijn vader had me nog een belichtingsmeter gegeven maar die doet het niet meer Sad. Ik zag trouwens ook een knopje op de ingebouwde lichtmeter van de rolleiflex krijg je een rood bolletje te zien of niet. Nu heb ik maar gekozen voor niet en dan krijg je lagere lichtwaardes uit :S echt wie dat heeft uitgevonden ....... zal echt wel een goede reden voor zijn maarja we zien wel met de testfoto's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Di Okt 23, 2012 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

De ingebouwde belichtingsmeter van de E heeft twee gevoeligheidsbereiken. Naast de meetcel boven aan de voorzijde van de camera zit een metalen schakelaar. Als je die naar opzij drukt, wordt een rood vlak zichtbaar. In deze stand moet het rood gemarkeerde uitleesvenster van de meter worden gebruikt. In de andere stand het andere uitleesvenster.

De rode kleur wil in de loop der jaren wel eens wat minder duidelijk worden.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
de7geitjes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 16-10-2012
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2012 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry mensen ik had het helemaal verkeerd. Nu dat ik het rode bolletje op de lichtmeter heb bedekt met het knopje en de waarde heb uitgelezen uit het niet rode venster zijn de test foto's correct belicht :S. Ik had het rode bolletje niet bedekt en de waarde uitgelezen uit het normale venster. Mijn vorige foto's waren dus allemaal erg onderbelicht.

Ik had bij de Hema laten ontwikkelen voor maar 5,15 dat is echt weinig maar jammer genoeg geen digitale scans. Wat ik wel minder vind is dat er vinger afdrukken zijn op de negatieven. Weet iemand of dat wat uitmaakt voor inscannen of nabestellingen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group