Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Fotoblog Rolleiflex 600x accu's vervangen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2013 12:36    Onderwerp: Fotoblog Rolleiflex 600x accu's vervangen Reageer met quote

Een tijde terug bleek dat al mijn rolei accu's na een week leeg zijn. Ze zijn dus aan vervanging toe en op eBay nieuwe cellen gekocht om deze te vervangen.

Deze kosten veel minder dan origineel en zijn van NiMh met hogere capaciteit. Ze zijn ook netjes aan elkaar gepuntlast en met een nette vlakke strip erbij. Een uurtjes pielen en solderen en klaar Very Happy

Hier zijn de foto's:

Links het originele accupack en rechts de nieuwe cellen


Zo ziet de binnenkant van het origineel eruit. Alles dicht bij elkaar en het past allemaal er net in.


Die twee lippen moeten om gesoldeerd worden. Aan de draadjes in het midden zitten twee weerstanden die bij het laden de temperatuur in de gaten houden.


Kwartiertje later zitten de nieuwe cellen eraan en kan de boel weer in het doosje Razz

_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2013 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zie er goed uit! Maar, eh, hoe zit het met het laden? Ik heb wel eens ergens gelezen dat de Rollei-laders niet geschikt zijn voor NiMh. Weet je hoe het precies zit?

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Feb 24, 2013 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik mijn Rollei lader niet want die te weinig intelligentie Laughing In plaats daarvan heb ik een processor gestuurde Maha lader Wink

Wat ik heb begrepen is dat de Rollei lader puur tijd gestuurd is en dat deze na 1 uur snelladen over gaat op druppellader. Wil je de NiMh accu volledig oplladen dan moet je dit 2 of 3x herhalen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Ma Feb 25, 2013 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stukje huisvlijt Soef.
Bij het onderwerp van het bericht geef je aan dat het voor 600X is.
Gebruiken de diverse 600X type camera's dezelfde accu's ?

Wat voor type Maha lader gebruik je? Is deze ook geschikt voor AA/AAA accu's ? (Ik denk aan een winder voor een slr van een 'ander merk' Wink )

Gr. Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Feb 28, 2013 0:45    Onderwerp: Reageer met quote

jos58 schreef:
Mooi stukje huisvlijt Soef.
Bij het onderwerp van het bericht geef je aan dat het voor 600X is.
Gebruiken de diverse 600X type camera's dezelfde accu's ?

Gr. Jos.



Volgens mij zijn de accu's voor de verschillende modellen gelijk. De zekering is verschillend. Nieuwere modellen --> zwaardere zekering.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group