Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Hoelang

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Apr 19, 2014 15:37    Onderwerp: Hoelang Reageer met quote

kun je een onbelichte zwartwitfilm ongekoeld bewaren voordat ie ermee stopt?

Te oordelen naar wat er op dit moment in mijn badkamer hangt te drogen, toch zeker wel een jaar of 30.

Een paar jaar geleden kwam ik in een doos met fotospullen, die jaren op zolder/in de garage gestaan had, een oude Agfapan 100 Professional film tegen. Ik heb 'm nog een tijdje laten liggen, want zo'n film moet natuurlijk rijpen.
Vanochtend heb ik de verpakking geopend en bleek de houdbaarheid tot 10-1987 gegarandeerd te zijn. Ik heb 'm in mijn Rollei gedraaid en tijdens een wandeling met de hond, belicht.
Grappig, hoe dat sluitstrookje nog steeds naar pepermunt smaakt. Dat roept een hoop herinneringen op.

Zojuist "gestandontwikkeld" in Rodinal (nou ja, Adonal) en nu hangt ie te drogen. Ziet er heel behoorlijk uit.
Wordt vervolgd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Apr 20, 2014 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe lang je een film kunt bewaren is zoiets als 'koffiedik' kijken. Zwart/wit films gaan waarschijnlijk 'langer' mee omdat bij kleurenfilm, naarmate de tijd verstrijkt, de kleurcurves door elkaar gaan lopen. Elke kleurlaag heeft zijn eigen specifieke verlooptijd. Je krijgt dan zwemen die niet meer te corrigeren zijn. Bij z/w films valt vooral op t.o.v. kleurenfilms dat de korrel en de grondsluier toe nemen. M.a.w. de maximale zwarting op het positief is niet meer te bereiken. Het wordt dus grijs en korrelig. Waarschijnlijk verlopen gevoelige films sneller omdat hiervan bij de productie ook de 'kooktijd' van de emulsie langer is om de film gevoeliger te maken. Je foto van de hond ziet er netjes uit in de gallery voor zo'n oude film.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Apr 20, 2014 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Met je opmerking over de maximale zwarting zul je waarschijnlijk meteen de oorzaak van het wat dunne negatief te pakken hebben. Maar goed, het resultaat viel na scannen reuze mee, vandaar de plaatsing in de gallery.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group