Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Beter scannen?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Aug 29, 2010 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Laatste tijd fotografeer ik de dia met de 5D en macro lens. Dia op de lichtbak en camera op een repro zuil. Als het echt scherp moet dan schiet ik het in delen en stitch het daarna aan elkaar.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Sep 25, 2017 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Even een 7 jaar oud draadje laten herleven Very Happy
Net terug van een (foto) tripje naar Engeland met 15 hp5 rollen.
Omdat ik iedere rol met de Epson V700 op 1200dpi scan voor mijn digitale archief, moest dat ook nu gebeuren.
En met 15 rollen loopt de ergernis over de kwaliteit van de Epson negatiefhouders dan behoorlijk op. Met name de vlakligging is zelfs bij mooi vlak opgedroogde films irritant slecht, mede doordat tijdens het gebruik de boel opwarmt en dus nog meer bol gaat staan.
Terwijl ik zo aan het klooien was, herinnerde ik mij de “better scanning” houder, die dus al 7 jaar op de plank ligt. Nog maar eens geprobeerd. Geen succes, omdat het niet met de Epson software, die m.i. prettiger werkt dan software van derden, werkt.
Toen kwam ik op het idee om eens te proberen of het bijgeleverde anr glas ook op de Epson houder past. Dat past dus.
Mijn werkwijze is nu:
-negatief omgekeerd (in verband met de bolling) in de houder
-anr glas erop
-in de software de scan spiegelen
-scannen
Het resultaat is een verademing t.o.v. zonder glas, voor een flatbed echt een heel behoorlijke scan, waar eigenlijk niets op aan te merken valt.
En deze oplossing heeft dus 7 jaar in de kast gelegen!
Omdat ik maar 1 anr glas heb, kan ik geen 6 negatieven per batch scannen, maar slechts 3. Maar ik ben inmiddels een extra glaasje (en 2 voor kleinbeeld) aan het bestellen.
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Sep 25, 2017 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bestel voor mij dan ook maar een glaasje Smile
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Sep 25, 2017 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het adres van die kroeg, ik wil ook twee glaasjes. Ik zie het niet meer zo scherp.

Maar even serieus, is de scherpte goed? Ik heb recent een Rollei RPX25 gescand en ben over het scanresultaat (vergeleken met de negatieven) een beetje teleurgesteld.

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Sep 26, 2017 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

@Paul
Dit rondje is voor mij Very Happy
@Tum
Het ziet er in ieder geval beter uit en de film ligt nu vlak, wat gewoon makkelijker werkt.
Ik had de eerste 6 rollen zonder dat glaasje gescand en nu 6 met.
Ik ga die eerste 6 rollen nu ook met glaasje scannen, dan kan ik het vergelijken. Als het klaar is, zal ik je 2 bestanden sturen, dan kun je het zelf beoordelen.
Ik heb bij vergroten overigens hetzelfde gemerkt. Bij glasloos was ik niet altijd helemaal tevreden over de scherpte en ben ik overgestapt naar negatiefhouders met glas en de scherpte is nu wel altijd optimaal.
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2017 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wat vergelijkende scans gemaakt en kom niet tot een duidelijke conclusie.
Ik heb van hetzelfde negatief de volgende scans gemaakt:
Alles 3200dpi tiff
Met en zonder anr glas
Met de hoogteverstelling van de negatiefhouder in de hoge en in de lage stand.
Dus totaal 4 scans.
Als vergelijking nog een 5e scan met de Imacon.
Als ik de 4 Epson scans vergelijk, kom ik geen duidelijk verschil tegen. Dat zou dus betekenen, dat noch de hoogteverstelling, noch een betere vlakligging door het anr glas enige invloed op de scan hebben. Dat vind ik op z’n zachtst gezegd vreemd. Betekent dat, dat het objectief in de Epson niet in staat is die verschillen te laten zien?

Vergelijk ik dan met de Imacon scan, dan komt de Epson er niet eens zo slecht af, met als verschillen een wat dieper zwart en een duidelijk zichtbare korrel, die bij de Epson ontbreekt. Er zit wel iets, dat je voor korrel zou kunnen aanzien, maar naast de Imacon blijft daar niets van over.

Het ontbreken van verschillen tussen de Epson scans vind ik erg vreemd. Ik ga daar nog wat meer mee expirimenteren, wellicht met wat andere negatieven.

Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2017 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het is toch alleen maar voor het archief ?
Met weinig moeite veel negatieven scannen.
Voor het serieuze werk pak je dan de Imacon.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2017 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is helemaal waar.
Het zou mooi zijn als ik dat archief ook zou kunnen gebruiken voor de gallery (heb ik nu trouwens gedaan) of Instagram. Vandaar de eeuwige zoektocht naar het beste resultaat bij de minste moeite :-)
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Okt 01, 2017 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Ik heb wat vergelijkende scans gemaakt en kom niet tot
Als ik de 4 Epson scans vergelijk, kom ik geen duidelijk verschil tegen. Dat zou dus betekenen, dat noch de hoogteverstelling, noch een betere vlakligging door het anr glas enige invloed op de scan hebben. Dat vind ik op z’n zachtst gezegd vreemd. Betekent dat, dat het objectief in de Epson niet in staat is die verschillen te laten zien?


Ik heb het wel eens getest met alleen de hoogste verstellingen van de Epson houders zelf en kon erg weinig verschil zien tussen de 2 en 3 mm. De rest heb ik toen niet meer geprobeerd. Misschien is het allemaal erg overdreven wat er over geschreven wordt - of er zit heel veel variatie tussen de verschillende exemplaren. De V700 had ik toen geleend dus ik kan het ook niet meer verder testen

Gisteren heb ik toevallig wat 8x10 scans gezien van diezelfde scanner waarbij de dia gewoon op de plaat lag - dus 0 mm. Het was het beste wat ik er ooit mee gezien had...

Ik gebruik momenteel een oudere Epson 4870 en daar lijk ik toch wel verschil te kunnen zien als bijv. een negatief te ver doorbuigt richting plaat. Maar dat is natuurlijk weer een andere scanner.

Het kan trouwens zijn dat de optiek gewoon best wel veel scherptediepte heeft. Mijn Canon flatbeds hadden dat ook.

Maar als je tevreden bent met de scans zou ik er gewoon niet meer verder aan sleutelen. Natuurlijk zal de Imacon iets beter zijn maar ik meende ook dat die heel erg traag zijn. Heb jij die aan je gewone computer?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 01, 2017 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

@Jon
Ik ben idd best tevreden met de resultaten, zeker voor de manier waar ik de scans gebruik. Het punt was eigenlijk, dat het doorbuigen van de negatieven en de lastige inleg mij irriteerden. Het gebruik van anr glas stelt mij gerust en maakt het inleggen in de houder veel eenvoudiger. Dat er nauwelijks verschil is blijft me verbazen, maar goed.....
Er kan ook veel verschil tussen de houders van Epson zitten. De ene is zo wankel, dat het anr glas er niet eens vlak in kan liggen, de andere is in dat opzicht prima.

De (ouder model) Imacon is traag en doet zo’n 20 minuten over een scan op maximale resolutie. Ik gebruik ‘m alleen als ik iets wil printen.

Het aansluiten is nog een heel gedoe geweest. Ik heb zo ongeveer alle mogelijkheden geprobeerd, die er zijn, met de bijbehorende kosten. Uiteindelijk hangt hij nu via een Ratoc scsi naar firewire converter (dat dingetje kost tweedehands een vermogen, omdat het de enige echt werkende oplossing lijkt te zijn) aan een oude iMac g5 en zolang je de juiste volgorde van aan- en uitzetten aanhoudt loopt het als een trein. Doe je dat niet, dan moet je de hele boel opnieuw configureren.
Frank
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group