Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Paul Jenner Site Admin
Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3252 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Za Aug 26, 2006 16:18 Onderwerp: ASA en het tintengedoe ? |
|
|
Het valt me nu in de Gallery weer op:
Zwart-Wit foto's genomen met een 100 ASA rol geven een harder contrast dan wanneer een 400 ASA rol werd gebruikt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn foto's uit Calabrië (Fuji Neopan Across): het contrast is naar mijn smaak wat te hard voor dit soort fotografie.
In enkele foto's die Frank mij mailde (op TriX) zag ik ruimere grijsschalen in het middengebied, dat vind ik mooi.
Een nadeel van het werken met 400 ASA vind ik dat je dan vaak kortere sluitertijden of kleinere diaframa's moet nemen. De Rollei twee-oog kan niet sneller dan 1/500, mijn Minolta niet sneller dan 1/1000. Het diafragma verder dichtknijpen heb ik meestal niet zo'n zin in. Ik werk namelijk graag met een beperkte scherptediepte.
Hoe varen jullie met de diverse films en het bereiken van mooie lange grijsschalen ?
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1787 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Za Aug 26, 2006 17:59 Onderwerp: |
|
|
Het is een eigenschap van de film: een laaggevoelige film is harder dan een hooggevoelige. Er is vast wel ergens een technische verklaring voor te vinden. Daarom kun je in landen met veel, fel zonlicht vaak beter een hooggevoelige film gebruiken, met als gevolg korte tijden en een klein diafragma. Een grijsfilter kan dan soms uitkomst bieden. |
|
Naar boven |
|
|
Soef Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 21-8-2006 Berichten: 759
|
Geplaatst: Za Aug 26, 2006 21:22 Onderwerp: |
|
|
Naast de snelheid van het filmpje kan je het contrast verder beïnvloeden met de ontwikkeling. Je kan door een 100iso filmpje korter te ontwikkelen dunnere en dus minder contrast rijk negatief ontwikkelen. Resultaat hangt wel af van de ontwikkelaar. Met name nivellerende ontwikkelaars werken minder goed op dit soort "zone" werk. |
|
Naar boven |
|
|
Paul Jenner Site Admin
Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3252 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 0:22 Onderwerp: |
|
|
Hoi.
De truc met een grijsfilter (ND) kende ik al, maar spreekt me niet echt aan. Ik heb zulke filters ook niet, niet dat het probleem is.
Ik zit inderdaad meer te denken richting pull ontwikkeling.
Ik ken een procedure waarbij je 400 ASA gebruikt, in situaties waar je eigenlijk 100 ASA wilt, die dan te belichten op 100 ASA en twee stops te pullen bij het ontwikkelen.
Meestal wordt dat gedaan om een bepaald "klassiek" effect te behalen. Dat zou ik hier misschien kunnen toepassen.
Hoe vaar je dan qua korrel ?
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1787 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 10:53 Onderwerp: |
|
|
Paul,
Volgens mij kun je belichting en ontwikkeling gebruiken om gevoeligheid en contrast bij te sturen. Ik denk, dat negatieven niet mooier worden van 2 stops overbelichten en daaraan aangepaste ontwikkeling, maar je kunt het uiteraard proberen. Allerlei "wonderrecepten" werden in de tijd van de tragere films vooral gebruikt voor gevoeligheidsverhoging of voor het bereiken van bepaalde effecten of een eigen stijl. De andere kant op, gevoeligheidsverlaging, is meestal een noodgreep.
Ik denk ook, dat het contrastverschil tussen bijvoorbeeld tmax100 en tmax400 niet zo groot is. Als je om begrijpelijke redenen liever een laaggevoeliger film gebruikt, zou ik eerder proberen de ontwikkeling iets aan te passen, een nivellerende ontwikkelaar gebruiken of iets meer te verdunnen. Helaas is de keuze in ontwikkelaars de laatste tijd niet groter geworden.
Ik zal je 2 plaatjes sturen, die ik in Cardiff van hetzelfde onderwerp gemaakt heb, 1 op tri-x, 1 op tmax100. Allebei standaard ontwikkeld in tmax-ontwikkelaar.
Ze zijn niet van voldoende kwaliteit om in de ig te plaatsen, maar je kunt er wel op zien, wat ik bedoel.
Frank |
|
Naar boven |
|
|
Paul Jenner Site Admin
Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3252 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 11:17 Onderwerp: |
|
|
Bijgaand de beelden van Frank:
T-Max
TriX
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Soef Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 21-8-2006 Berichten: 759
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 20:14 Onderwerp: |
|
|
Ik wacht eigenlijk op de reactie van Ivo want hij heeft meen ik een densitometer en ik ga ervanuit dat hij die niet heeft "voor de heb"
Zelf gebruikte ik vaak Agfa's en daar was 100iso duidelijk harder dan 400iso. In de datasheet van deze filmpjes staat ook de gamma curves als functie van de ontwikkeltijden en daaruit volgt duidelijk een invloed van de ontwikkeltijd op het contrast.
Paul, als je tijd heb dan zal ik je het boek "Het complete handboek ZW fotografie" van Hicks en Schultz aanraden. Staat zowat alles in. Wil je echt alles tot op het bot weten dan is er niks beters dan "The Negative". Het laatste is wel wat droger kwa stof. |
|
Naar boven |
|
|
Paul Jenner Site Admin
Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3252 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 20:58 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik moest de diverse curves maar eens bekijken. Ik heb natuurlijk niet voor niets stuidotechniek gestudeerd
Ivo zal pas dinsdag of woensdag weer in de lucht zijn, die is aan het verhuizen en laat zich excuseren.
Nu even terug naar de foto's van Frank. Het springt niet direct in het oog (misschien door een nivellerende auto-scan ?), maar het lijkt ook hier alsof de TriX wat ruimer in zijn grijzen zit, en de TMax wat eerder naar zwart doorloopt. Zie bijvoorbeeld de glazen gallerij onder het gebouw.
Zie ik dat goed ?
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Soef Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 21-8-2006 Berichten: 759
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 21:25 Onderwerp: |
|
|
Het is lastig daar iets over te zeggen want het kan ook aan de scan of nabewerking liggen. _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
|
Paul Jenner Site Admin
Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3252 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 21:29 Onderwerp: |
|
|
En vanuit een andere hoek genomen ...
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1787 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 21:55 Onderwerp: |
|
|
Het ging mij er eigenlijk alleen om, dat het verschil in kontrast op deze manier mee lijkt te vallen.
Als het aan het scannen ligt, is dat wellicht een manier om het gewenste resultaat te bereiken.
Wil je het zeker weten, dat zou je inderdaad de negatieven kunnen door kunnen meten. |
|
Naar boven |
|
|
Paul Jenner Site Admin
Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3252 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 22:20 Onderwerp: |
|
|
Even tussendoor:
Vergeten wij niet om de foto's in de Gallery te becommentariëren ?
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Soef Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 21-8-2006 Berichten: 759
|
Geplaatst: Ma Aug 28, 2006 19:28 Onderwerp: |
|
|
Zijn wel al begonnen _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
|
Paul Jenner Site Admin
Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3252 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Ma Aug 28, 2006 19:35 Onderwerp: |
|
|
Ja, al lang !
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Han Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1547 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Vr Sep 01, 2006 9:10 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zijn T-max films in het midden-grijs gebied veel vlakker dan Tri-X films. Daarom vond ik altijd de T-max 100 zo mooi voor 'model' achtige portretten. Wel een beetje hard ontwikkelen in T-max ontwikkelaar.
Verder is het altijd raadzaam om in zonnige omgevingen bijvoorbeeld een ISO 400 film te nemen en deze 1 á 2 stops overbelichten.
Contrast loopt anders de pan uit en zo krijg je nog wat doortekening in zowel de lichten als schaduwen op papier!
Eigenlijk moet je belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de lichten.
De korrel indruk neemt ook af indien je de film korter belicht en ontwikkeld. |
|
Naar boven |
|
|
|