Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
En mijn naam is..
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frankot
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jul 17, 2008 19:31    Onderwerp: En mijn naam is.. Reageer met quote

Mijn naam is Frankot.
Ik heb me wel aangemeld op het forum, maar ben (nog) geen Rolleiflexgebruiker.
Mijn vader was fotograaf en eigenlijk lag mijn interesse meer bij SLR kleinbeeldcamera's, met name Nikon. Ik heb zelf een tijd lang als enige camera een Nikon F3 gehad, maar ben enige tijd geleden overgestapt op digitaal. Onlangs is mijn vader overleden en in mijn ouderlijk huis doken een aantal schitterende camera's op, die ik natuurlijk al wel kende, maar ik had er nooit bij stilgestaan dat ik ze misschien ooit zelf zou gaan gebruiken.
De meeste van deze camera's zullen verkocht worden, maar ik voel nu ook wel zelf de behoefte om iets te gaan doen met betere analoge werk. Ik heb nu keuze uit de volgende camera's:
Sinar technische camera (veel te complex, onhandig en niets voor mij)
Mamiya press 6x9 (kandidaat)
Mamiya RB67 6x7 (kandidaat)
Rolleiflex (zeker kandidaat)
Yashica 44 (is 't net niet)
Verder nog behoorlijk wat Nikon spul en wat oud en/of curieus spul.

Ik had de Rolleiflex al op marktplaats gezet, maar ik begin nu wel te twijfelen (mede door behoorlijk tegenvallende biedingen)

Aan jullie te taak om mij te overtuigen om de Rolleiflex toch maar te houden.

Ook meteen maar een vraagje: weet iemand het type van "mijn" Rolleiflex? Foto's staan wel op MP het serienummer is 2855976


Laatst aangepast door Frankot op Zo Jan 11, 2009 21:16, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Jul 17, 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Rombout,

hartelijk welkom bij ons !

Niet leuk om te horen dat je vader onlangs is overleden, mijn condoleances.

Wel heb je nu een unieke mogelijkheid om iets van het werk van jouw vader voort te zetten: het gebruiken van de camera's waar hij ongetwijfeld aan verknocht is geweest. Want het zeker een hele fraaie collectie die hij je daar heeft nagelaten. Wat dat betreft geheel eens met jouw weergegeven waardering voor de diverse apparaten.

Om terug te keren naar de Rollei: Het exemplaar dat je op MP aanbiedt is een van de mooiste en beste Rolleis die er ooit gebouwd is. Je geeft zelf het type al aan: Een 3.5F. De fijnste mechaniek en een zeer goeie Schneider lens. En een zeer fijne ingebouwde lichtmeter. Voor de prijzen die men biedt moet je hem absoluut NIET wegdoen. Zo'n camera is veel meer waard. Als mede-bezitter van een 3.5F (een Planar, in mijn geval)kan ik je van harte aanbevelen om die camera te houden en er lekker mee te gaan werken. Van de beide Mamiya's geen kwaad woord, dat zijn zonder meer ook fantastische apparaten. Maar met de Rollei werken is toch een klasse apart.

Je zult hier vele liefhebbers vinden die je in het gebruik op weg kunnen helpen. Onze Gallery staat open voor het tonen van je vorderingen.

Wij horen graag welke beslissing je uiteindelijk genomen hebt, maar ik zou haast stellen: "Join the club" !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frankot
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 19, 2008 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik de Rollei eerst maar van MP afhaal, ik heb nu een bod van 250 en ik zat zelf toch meer aan 450 a 500 te denken. Bij mijn Rollei zitten een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp.
een Heidosmat - Rolleinar 1 voorzetlens
een Heidosmat - Rolleinar 2 voorzetlens
een Rollei R1,5
Vraag 1: Ik heb begrepen dat er bij de rolleinaren nog "iets" hoort om de paralax te corrigeren voor het zoekerobjectief is dit noodzakelijk? en wat is verschil tussen de 1 en de 2?
Vraag 2: De Rollei R1,5, het ziet er uit als een filter met blank glas, maar er zit op buitenkant weer een bajonet aansluiting. Wat is dit voor een ding?
Vraag 3: Ik hoor/lees dat een aantal van jullie een revisie hebben laten uitvoeren. Ondanks dat 'mijn' Rollei er aan de buitenkant vrijwel vlekkeloos is kan ik zonder technische apparatuur of testfoto's vaststellen dat de langere sluitertijden niet lekker lopen. Wat zou het bij benadering kosten om dit te laten repareren/reviseren?

M.vr.gr,
Rombout
Naar boven
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jul 19, 2008 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

die R1,5 zal wel een UV filter of iets van dien aard zijn. Aan de buitenkant zit uiteraard weer een bayonet, zodat je daar weer je zonnekap op kan draaien.

De Rolleinaren die jij daar hebt zijn juist de parallax correctielenzen, het dunne lensje dat voor de opname lens gaat mist ontbreekt bij jou. Zo´n set is bestemd om van dichterbij opnamen te kunnen maken. Er zijn verschillende versies die bestemd zijn voor verschillende afstanden.

Een servicebeurt voor je Rollei kost rond de € 100,- of misschien iets meer. Het is goed besteed geld.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Jul 19, 2008 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Rombout,

Van harte welkom.

Jammer dat je door trieste omstandigheden aan zo'n mooie camera komt.

Ik zou de camera's niet weg doen. Je krijgt nooit wat te verwacht voor zulke mooie toestellen. Dat geldt voor zowel de Rolleiflex als de Mamiya.

Ik heb laatst mijn Rolleiflex T bij Will van Manen laten reviseren en ben daar zeer tevreden over.
Kosten excl. BTW en transport € 110.
www.kamera-service.info

met vriendelijke groet,

Theo Bartelings
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Jul 19, 2008 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Rombout,

Welkom! R 1.5 is een zogenaamd "sky-light" filter. Populair in de tijd van de F Rolleiflexen en daar voor. Qua gebruik staat het dicht naast het UV-filter. De R staat voor "rood" en de 1.5 staat voor de dichtheid van het filter. Houd het maar eens boven wit papier: het is een heel klein beetje rood. Het effect is iets warmere kleuren.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Frankot
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jul 20, 2008 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk niks aan de rolleinaren 1 en 2?
Naar boven
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Jul 20, 2008 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nee , ik vrees van niet ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Jul 21, 2008 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Rombout,

Van harte welkom op dit forum, houd de Rolleiflex maar mooi in de hand en ga er lekker mee fotograferen dat geeft uiteindelijk, denk ik, het beste gevoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Jul 21, 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Rombout.

Zolang er film te koop is, en als je een filmscanner hebt of aanschaft, zal je geen mooiere zwart/wit foto's maken dan met de kamera's die je noemt.
Zelfs de Sinar is het bewaren waard.
Er kan nog steeds geen kleinbeeld digitale kamera/printer tegenop. Dat 6x6 formaat is compositorisch onverslaanbaar, en de grotere formaten geven zoveel meer detail en lichtnuances.

Mijn vaste kamera is de 3.5F. Dat is zo'n genot om doorheen te kijken, en het werkt zo heerlijk gemakkelijk. De lage kamera positie met bovenzoeker is tegenwoordig zowiezo al bijzonder.

Dus welkom bij de club Very Happy het zal je bevallen.
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Jul 31, 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Rombout,

Voordat je de Rolleinars afsschrijft, probeer eens de boven en onderkant uit elkaar te draaien. Misschien zie je de set als 1 lens.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Jul 31, 2008 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Zat ik ook al aan te denken Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Vr Aug 01, 2008 5:07    Onderwerp: Re: En mijn naam is.. Reageer met quote

Frankot schreef:
Mijn naam is Rombout.
Ik heb me wel aangemeld op het forum, maar ben (nog) geen Rolleiflexgebruiker.
Mijn vader was fotograaf en eigenlijk lag mijn interesse meer bij SLR kleinbeeldcamera's, met name Nikon. Ik heb zelf een tijd lang als enige camera een Nikon F3 gehad, maar ben enige tijd geleden overgestapt op digitaal. Onlangs is mijn vader overleden en in mijn ouderlijk huis doken een aantal schitterende camera's op, die ik natuurlijk al wel kende, maar ik had er nooit bij stilgestaan dat ik ze misschien ooit zelf zou gaan gebruiken.
De meeste van deze camera's zullen verkocht worden, maar ik voel nu ook wel zelf de behoefte om iets te gaan doen met betere analoge werk. Ik heb nu keuze uit de volgende camera's:
Sinar technische camera (veel te complex, onhandig en niets voor mij)
Mamiya press 6x9 (kandidaat)
Mamiya RB67 6x7 (kandidaat)
Rolleiflex (zeker kandidaat)
Yashica 44 (is 't net niet)
Verder nog behoorlijk wat Nikon spul en wat oud en/of curieus spul.

Ik had de Rolleiflex al op marktplaats gezet, maar ik begin nu wel te twijfelen (mede door behoorlijk tegenvallende biedingen)

Aan jullie te taak om mij te overtuigen om de Rolleiflex toch maar te houden.

Ook meteen maar een vraagje: weet iemand het type van "mijn" Rolleiflex? Foto's staan wel op MP het serienummer is 2855976


Bram Vermeulen zingt: "dood ben ik pas als jij me bent vergeten..."
De prachtige camera's van je vader zijn een permanente link naar je pa.
Ik zou er geen van verkopen (imho): plaats ze in een glazen kewlox kastje en koester ze als relekwieën
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Vr Aug 01, 2008 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom en gebruiken die handel!

Geert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frankot
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Aug 01, 2008 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Heren,

Hartelijk dank voor jullie advies tot nu toe, 1 ding moet ik nog wel even toelichten, mijn moeder is gelukkig nog goede gezondheid. Dat ik de camera's onder mijn hoede heb, heb ik puur te danken aan het feit dat ik de enige ben in de familie die nog enige affiniteit heeft met fotografie. Mijn moeder heeft het aan mij overgelaten om er voor te zorgen dat de camera's in goede handen terecht komen en een redelijk bedrag opbrengen. 1 van de camera's kan er tussenuit vissen denk ik voor een zacht prijsje, (ik heb ook nog een broer), maar de rest zal toch gaan vertrekken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group