Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Ik wilde me graag even voorstellen . . .
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 4:08    Onderwerp: Ik wilde me graag even voorstellen . . . Reageer met quote

Hoi,

Ik ben Frederix, ik ben 54 jaar en woonachtig in Amersfoort. Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Rolleicord Vb. In die week heb ik 3 films volgeschoten, waarvan er nog één moet worden ontwikkeld. Het is een fantastisch stuk techniek!

Ik fotografeer al zo'n 40 jaar. Ik ben begonnen met een Agfa Click (ook een 6x6 camera), vervolgens heb ik een Practica IV, Asahi Pentax ES II, een Pentax P30, een Canon EOS 650 versleten. Momenteel fotografeer ik met een Nikon F100, Agfa Click en nu dus de Rolleicord Vb. De oplettende lezer zal ongetwijfeld opmerken dat er geen digitale camera in deze lijst voorkomt. Dat klopt, ik fotografeer lekker alleen analoog. Ik laat mijn negatieven alleen ontwikkelen bij een fotograaf en scan mijn kleinbeeldnegatieven met een Nikon Coolscan IV ED filmscanner, mijn rolfilmnegatieven scan ik met een Epson V500 flatbedscanner met filmscanoptie. De bestanden bewerk ik in mijn "digitale doka".

Ik hoor vaak de opmerking dat men denkt dat de aanschaf van een duurdere camera automatisch inhoudt dat men ook betere foto's maakt. Ik vind dat nonsense. Om dat kracht bij te zetten heb ik een klein jaar geleden weer mijn Agfa Click (nieuwprijs ca f 5,00 in de jaren 60) opgepakt. Ik wilde laten zien dat je met een "toy-camera" ook gave foto's kunt maken. Niet voor niets luidt mijn onderschrift "Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf"

Het werken met de Agfa Click heeft in mij de waardering voor het 6x6 formaat losgemaakt. Dat is ook de reden dat ik vol overgave ben begonnen met het werken met de Rolleicord Vb. Ik denk dat ik deze camera meer en meer zal gebruiken ten koste van mijn Nikon F100.

Je kunt mijn werk zien op mijn website :
www.fotosvanfred.nl

Hierop zijn nog geen opnamen te vinden die ik met mijn Rolleicord heb gemaakt, deze kun je op mijn Flickr-account vinden:
http://flickr.com/photos/30693410@N02/

We zullen elkaar ongetwijfeld nog regelmatig tegenkomen op dit forum.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf


Laatst aangepast door frederix op Do Dec 04, 2008 7:26, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Fred,

Welkom bij de rollei(flex) club. De Vb is een fijne machine.
Ik ken zelfs mensen die hun Vb weg hebben gedaan en daar nu vreselijk spijt van hebben.
Naast de RolleiCord Va, Vb en mister T heb ik een paar oude Minolta's in gebruik.
Dus hoofdzakelijk analoog, afschoon ik wel altijd mijn digi-compact bij me heb.
Heel veel plezier met de Vb en dat jou foto's inspiratie mogen zijn voor ons.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Frederix,

ik ga zo even naar je foto's kijken.
3 films in een week, Surprised daar kom ik nog niet aan.
Zeker nu niet, tijdens mijn digitale inwijding. Maar ik beloof beterschap Exclamation

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Frederix, Welkom.
Mooie foto's staan er op je site.
Veel succes met je nieuwe Rolleicord.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Frederix,

welkom hier !

Veel mooie foto's op je site. Ik ga ze eens rustig bekijken.


Groet,


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ben
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 37
Woonplaats: MiddenNederland

BerichtGeplaatst: Di Dec 02, 2008 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Fred

Leuk dat je nu met de Rollei aan de gang gaat. Ik ben een bewonderaar van je foto's als medelid van de fcb

Ben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Dec 04, 2008 7:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor dit warme welkom. Dit, samen met de reacties op mijn posts maken dat ik mij nu al helemaal thuis voel op dit forum.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Dec 04, 2008 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Frederix,

Welkom bij de club!

Mooie foto's op je site; vooral de Urban Exploration spreekt me erg aan. Dingen waarvoor ik naar het buitenland denk te moeten (Borinage, voormalige DDR) vind jij gewoon in Nederland en je maakt er wat moois van.

De foto's gemaakt met de Agfa Click/Isola zijn ook fraai; zal die van mijn opa ook weer eens van stal halen alhoewel ik ook een Lubitel heb staan die een beetje in de richting komt.

Wat voor "vervangende" lens zit er in die ene Click?

Wat Rollei betreft gebruik ik het liefst zo oud mogelijk. Mijn Rolleicord is een IIb van 1938; de lens is vergeleken met de Xenar van de Vb een wat simpelere Triotar en heeft geen coating. Ik heb inmiddels ook een Rolleiflex uit 1933; ziet er niet uit, heeft een ongecoate Tessar maar maakt prima foto's.

Groeten,

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 04, 2008 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Frederix,

n.a.v. de foto's op jouw site had ik al een beetje het idee dat opnames in het vierkante formaat jou goed zouden bevallen. Op je site staan voorvertoningen van jouw foto's in een vierkante crop. Sommige van die crops vind ik zelfs mooier dan de gehele opname, vandaar. Voorts weet ik uit eigen ervaring dat het vierkante formaat zich uitstekend leent voor landschapswerk, een tak van sport die jij ook blijkt te beoefenen. Jouw eerste inzendingen in de Gallery bevestigen dit vermoeden.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Dec 04, 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Mooie foto's op je site; vooral de Urban Exploration spreekt me erg aan. Dingen waarvoor ik naar het buitenland denk te moeten (Borinage, voormalige DDR) vind jij gewoon in Nederland en je maakt er wat moois van.

In Nederland is best wel Urbex te vinden, maar je moet het weten te vinden.

Ik ben een kort weekje naar Berlijn en Potsdam geweest. Ik heb daar plekken gezien waar ik van stond te watertanden. Maar het strakke programma liet geen Urbex toe, helaas.



Jonnie88 schreef:
De foto's gemaakt met de Agfa Click/Isola zijn ook fraai; zal die van mijn opa ook weer eens van stal halen alhoewel ik ook een Lubitel heb staan die een beetje in de richting komt.

Wat voor "vervangende" lens zit er in die ene Click?

Ik had die Click II bij de kringloopwinkel gekocht. Hij zag er goed uit, later zag ik dat het objectiefje een tik had gehad, het zat scheef voor de "body". Ik heb het objectiefje los gemaakt en terug geduwd, maar dat is eigenlijk niet weer goed gekomen. Later vond ik een erg brakke Click, maar met een perfect objectiefje. Toen heb ik van 2 één mooie Agfa Click II gemaakt.



Jonnie88 schreef:
Wat Rollei betreft gebruik ik het liefst zo oud mogelijk. Mijn Rolleicord is een IIb van 1938; de lens is vergeleken met de Xenar van de Vb een wat simpelere Triotar en heeft geen coating. Ik heb inmiddels ook een Rolleiflex uit 1933; ziet er niet uit, heeft een ongecoate Tessar maar maakt prima foto's.

Ik ben erg wijs met mijn Rolleicord, ik schat in uit 1970/1971. Hij ziet er uit alsof hij zo uit de winkel komt. Ik heb Hans Klinknagel (ik bedoel dus Hans Klinkhamer Embarassed ) gevraagd naar de kosten van een onderhoudsbeurt.

Het is een heerlijk stuk gereedschap . . .
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf


Laatst aangepast door frederix op Do Dec 04, 2008 22:30, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Dec 04, 2008 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Frederix,

n.a.v. de foto's op jouw site had ik al een beetje het idee dat opnames in het vierkante formaat jou goed zouden bevallen. Op je site staan voorvertoningen van jouw foto's in een vierkante crop. Sommige van die crops vind ik zelfs mooier dan de gehele opname, vandaar. Voorts weet ik uit eigen ervaring dat het vierkante formaat zich uitstekend leent voor landschapswerk, een tak van sport die jij ook blijkt te beoefenen. Jouw eerste inzendingen in de Gallery bevestigen dit vermoeden.

Hoi Paul,

De Agfa Click waar ik mee werk is echt mijn eerste camera, ik was een jaar of 8, zo'n 46 jaar geleden. Hij heeft zeker 30 jaar stil in de kast gelegen, begin dit jaar heb ik hem weer opgepakt.

Door deze Agfa Click ben ik nu bewust in contact gekomen met het 6x6 formaat. In het begin draaide ik de camera soms een kwart slag alsof het een kleinbeeldcamera betrof. Shocked

Ik heb in het afgelopen jaar meer foto's met de Click gemaakt dan in al die 46 jaar ervoor. 6x6 werkt gewoon verslavend.


Herfstfoto met mijn Agfa Click gemaakt

Ik zet regelmatig foto's op het forum van de Nikon Club Nederland (Ik heb ook een Nikon F100), ook zet ik daar met grote regelmaat Agfa Click foto's op het forum, tussen de foto's die met een D3 of een D300 zijn genomen. Mijn Click-foto's worden daar gedoogd Laughing

Ik denk dat mijn Click wellicht nu echt met pensioen gaat, nu ik werk met mijn Rolleicord.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 04, 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Ik heb Hans Klinknagel gevraagd ..........

Laughing Laughing Laughing

"Vreemd merk" foto's worden hier evengoed in de Gallery gedoogd hoor ...

Enne, bedankt voor de mop Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Dec 05, 2008 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ben schreef:
Hi Fred

Leuk dat je nu met de Rollei aan de gang gaat. Ik ben een bewonderaar van je foto's als medelid van de fcb

Ben


fcb = fotoclub Bilthoven Question
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr Dec 05, 2008 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Ben schreef:
Hi Fred

Leuk dat je nu met de Rollei aan de gang gaat. Ik ben een bewonderaar van je foto's als medelid van de fcb

Ben


fcb = fotoclub Bilthoven Question

Inderdaad Fotoclub Bilthoven
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Dec 14, 2008 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Frederix, welkom op dit forum.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group