Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Merkwaardige streepstructuur in mijn scans
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Han,

de streepstructuur is wel erg regelmatig van verschijning. Ik heb daarom de mogelijkheid van een versleten afstrijktang nog niet helemaal opzij gezet ...
Paul.


We zullen het hopelijk horen, als een afstrijktang gebruikt is die versleten is blijven er waarschijnlijk kalkvlekken over op het negatief. En die liggen erop en zijn niet in de emulsie gevreten. Of de negatieven krassen wat resulteert in een heel andere 'output'.
En gebruiken ze in ontwikkelcentrales een afstrijktang?
Lijkt mij arbeidsintensief en behoorlijk risicovol.

Het zal mij benieuwen wat de handelaar zegt, het lijkt mij ook dat het in de ontwikkelgang is gebeurt. Maar eerlijk gezegd vind ik het moeilijk te beoordelen zonder het negatief in de hand. Ik sluit ook niet uit dat het eventueel aan de camera kan liggen.

Lees hier bij de kop 'bands of fog' van artikel negatief-fouten
en nog meer voor de liefhebber:
ontwikkelfouten

Vrij pittig in het Engels overigens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Het is lang geleden, dat ik dat werk deed, maar ik kan me niet herinneren, dat ze in een centrale met een tang ook maar in de buurt van een film kwamen. Lijkt me eerder te sterke beweging bij ontwikkeling of slecht fixeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Het rare is dat het afzonderlijke 'banden' zijn die precies evenwijdig lopen en in het midden ook een regelmatig patroon van rondjes hebben.
Bij slecht fixeren of bij intensief ontwikkelen lijken mij dat de patronen veel onregelmatiger voorkomen. De film is ergens 'langs' gelopen anders krijg je niet zo'n 'wiskundig' patroon.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ik sluit ook niet uit dat het eventueel aan de camera kan liggen.
Lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik exact dezelfde problemen heb gehad en eerlijk gezegd niet helemaal vertrouw of ze ook wegblijven! Volg dit topic met heel veel interesse ben hier best bezorgd om eigenlijk. Mijn gevoel zegt dat het ergens in de ontwikkelmachine fout gaat.

Waar is dit precies ontwikkeld? HEMA, Foto Klein en vrijwel alle andere firma's die aanbieden film te ontwikkelen sturen de boel op naar BAC Color. Kan best eens zo zijn dat de machine(s) daar af en toe een steekje laat vallen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Eerlijk gezegd had ik nu de badkamer schoon moeten maken maar dit probleem laat mij even niet los.
Manuel, had jij precies dezelfde fout structuur op je negatieven?

Nu het volgende, bekijk deze foto nog eens,



Je ziet hier de regelmatige structuur van de aandrukplaat of een gedeelte daarvan terug op de foto van Frederix.



Je ziet ook de zilveren cirkeltjes in het midden (verstelknopjes van de aandruklaat) terug in de banden op het negatief als donkere rondjes.
Het kan zijn dat er ergens een kleine lek in de camera zit en door reflectie tussen de drager en schutstrook en/of achterkant objectief emulsie van de film het patroon van de plaat en de ring herhaald wordt.
Het laatste uiteraard als de sluiter gesloten is.

Je moet je voorstellen dat bij rolfilms de film nooit echt strak langs de plaat loopt maar enigszins krult. Hierdoor kan ruimte ontstaan tussen de schutstrook en de film en achterwand.
Houd daarbij er rekening mee dat de schutstrook die tegen de aandrukplaat loopt vaak wit is, een bron van lichtreflectie.
Er lopen ook nog reflecterende randen daar waar de film tegen de filmkamer wordt gedrukt (tussen het objectief en de film). Dat alles bij elkaar een hoop reflectie bronnen bij een eventueel lichtlek.

Als de achterwand op kleinbeeld staat dan zou er misschien druksluier kunnen ontstaan en de film trekt erg zwaar door de camera. Dus een foutieve instelling van de aandrukplaat lijkt mij niet. Of de achterwand is in combinatie met wat ik boven geschreven heb te slap om de film nog fatsoenlijk aan te drukken.

Je zou een proef film in de camera kunnen doen en zonder te belichten een paar uur in het volle licht kunnen zetten. Daarna ontwikkelen en kijken of je de patronen terug ziet op een stuk film.
Dit zou ook een verklaring kunnen zijn dat er ook dekkings verschillen zijn bij de onbelichte gedeeltes van de film.
(vrij lang ontwikkelen of in een papier ontwikkelaar, krijg je een sterker grafisch effect en is het beter zichtbaar).

En hier nog een montage van een gedeelte van de aandrukplaat met de foto van Frederix, om het beeld te completeren.



Dit is mij laatste hypothese, nu ben ik wel benieuwd.

EDIT:

Ik ben er even aan voorbij gegaan dat je onafhankelijk van welke camera en film deze problemen zijn ontstaan.
Maar goed, het was een leuk gefreubel dit brainstormen en knippen en plakken. Ik ben benieuwd wat het nu werkelijk is..... Confused


Laatst aangepast door Han op Di Jan 06, 2009 16:33, in totaal 10 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me niet dat de natte emulsiezijde met rollers in aanraking komt.
In mijn tijd werden kleinbeeldfilms in een doorloopmachine ontwikkeld en rol- en vlakfilms in een hangmachine. Ik neem aan, dat dat nog steeds zo gaat. Dat had te maken met het verschil in aantallen, maar ook doordat bij kleinbeeld voor het transport gebruik gemaakt kon worden van de perforatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

ja het was echt precies hetzelfde.

helaas over een paar rollen velvia waar ik vakantiefoto's mee had gemaakt. konden eigenlijk gelijk de prullenbak in, heel jammer. heb nog wel geklaagd bij de HEMA maar mocht niet baten. Daarna nog één keer geprobeerd bij gebrek aan alternatieven en sindsdien is het eigenlijk niet meer voorgekomen. Gebeurt nog wel eens dat er een kras op zit maar dat is denk ik van een afstrijktang of het uitrollen uit de cassette van de film.

overigens was het in mijn geval kleinbeeldfilm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
ja het was echt precies hetzelfde.

helaas over een paar rollen velvia waar ik vakantiefoto's mee had gemaakt. konden eigenlijk gelijk de prullenbak in, heel jammer. heb nog wel geklaagd bij de HEMA maar mocht niet baten. Daarna nog één keer geprobeerd bij gebrek aan alternatieven en sindsdien is het eigenlijk niet meer voorgekomen. Gebeurt nog wel eens dat er een kras op zit maar dat is denk ik van een afstrijktang of het uitrollen uit de cassette van de film.

overigens was het in mijn geval kleinbeeldfilm.


Heb je daar een scan van, wil ik graag zien.
De ontwikkelgang van klb films is overwegend anders dan van rolfilms.
Afstrijktangen worden hoogst waarschijnlijk niet gebruikt en films worden (ligt het meest voor de hand en wat ik zelf heb gezien) uit de cassette gebroken in centrales. Wellicht geen stofvrije achterwand van de camera of al een stofje in de cassttemond terwijl de film in de camera zat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Heb je daar een scan van, wil ik graag zien.
op zo'n moment was ik zo pissig dat ze gelijk de kliko in verdwenen, dus dat wordt ff lastig.

maar het effect was hetzelfde, in de emulsie, geen krassen maar een soort verbleking. alsof iets meer licht of ontwikkeling had gekregen over de breedte van de hele film in de vorm van strepen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb boven aangegeven dat het patroon telkens in dezelfde regelmaat terugkomt, je kunt er een liniaal langs leggen en de patronen lijken nauwkeurig op dezelfde afstand terug te komen in dezelfde regelmaat.

En dat is het interessante aan deze fout opsporing.
Je spreekt over een soort verbleking, maar had dit net zo'n terugkerend patroon als hier boven. Je kunt niet veralgemeniseren omdat elke afwijking anders kan zijn en anders benaderd moet worden. Veel variabelen zijn mogelijk.
Daarom is het jammer dat je geen voorbeeld meer hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

daar heb je gelijk in. bovendien heb ik lang niet zoveel ervaring hierin als jij. ik wil ook geen conclusies doen, maar ik vind het wel verdomd veel op elkaar lijken!

daarom ben ik ook benieuwd naar de oorzaak van het probleem. ik vind het namelijk wel heel kwalijk! op mijn eigen ontwikkelde film heb ik wel eens stof of een kalkstreep die je later kan wegwerken, maar nooit dit soort dingen, genomen met dezelfde camera!

het valt me ook op dat bij frederix het patroon is: dun,dik,dun. ik geloof dat het bij mij meer dun,dun,dun was. misschien is dat door het kleinbeeld dat weet ik niet.

die regelmaat wijst erop dat het iets mechnisch is, dat kan volgens mij niet anders en het feit dat het niet camera -en gebruiker- afhankelijk is, wijst er -volgens mij- op dat het tijdens het ontwikkelproces gebeurt, of dat het iets is wat al ín de film zat voor hij de camera in ging.

ik begreep dat bij BAC Color de middenformaat film en de kleinbeeld in dezelfde machine ontwikkeld.

Hanfo schreef:
Ik heb boven aangegeven dat het patroon telkens in dezelfde regelmaat terugkomt, je kunt er een liniaal langs leggen en de patronen lijken nauwkeurig op dezelfde afstand terug te komen in dezelfde regelmaat.

En dat is het interessante aan deze fout opsporing.
Je spreekt over een soort verbleking, maar had dit net zo'n terugkerend patroon als hier boven. Je kunt niet veralgemeniseren omdat elke afwijking anders kan zijn en anders benaderd moet worden. Veel variabelen zijn mogelijk.
Daarom is het jammer dat je geen voorbeeld meer hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik erg eigenaardig vind aan het verhaal is dat indien deze strepen ontstaan zijn in de centrale in de loop der tijd en vaker dan 1x, de laborant er zeker wetenschap van moet hebben.
Ik neem aan dat tussen de films van Frederix er ook films van andere tegelijkertijd ontwikkeld zijn. De meeste fotografen die nog met 6X6 werken zijn profs of serieuze amateurs. Wellicht dat enkelen tegen dezelfde problemen zijn gestuit.
Zou Frederix de enige zijn die met zijn films is gaan reclameren?

Over lichtlekkage gesproken, misschien zit deze wel in de centrale, bij het opengaan van de deur in naastgelegen ruimte, een slecht afgesloten ruimte, deur, slecht afgesloten deksel van machine na ingieten vloeistoffen o.i.d. wat sporadisch kan voorkomen. Een klein kiertje en zeer weinig licht is genoeg om zulke strakke banen op de film te toveren.

Abracadabra genoeg.................. voor vandaag.. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2009 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb met belangstelling alle genoemde mogelijke oorzaken gelezen. ik zou daar het volgende van willen zeggen.

Lichtlekkage is volgens mij uitgesloten, dat zou een lichte zwarting op de film tot gevolg hebben. Er is geen sprake van enige zwarting van de film. Het is een melkachtige troebeling in de film. Het heeft voor zover ik het kan beoordelen ook geen relatie met de aandrukplaat van mijn Rolleicord.

De film wordt niet in een grote centrale ontwikkeld, maar de fotograaf doet het in zijn eigen labje. Ik breng de film en kan deze na ca anderhalf uur weer ophalen. Toen ik met mijn vraag bij de fotograaf kwam, heeft hij even overleg gehad met hun laborant (zit op zolder van de fotozaak). De vraag overviel hen duidelijk, ik kreeg de indruk dat het niet eerder was opgemerkt.

Ik heb sinds begin van dit jaar 46 films bij deze fotograaf laten ontwikkelen, bij 5 films komt dit probleem in meer of mindere mate voor. Alleen in bepaalde situaties (mistfoto's, zwaar bewerken van de lucht bv) wordt de streepstructuur zichtbaar en storend. Daarom ben ik er pas na 46 films achtergekomen.

Ik heb mijn volgende film bij de HEMA laten ontwikkelen, deze kon ik vanmiddag weer ophalen. De film was keurig geknipt, geen enkele streep te zien. Wat mij direct opviel was dat de film veel vlakker is dan die ik van de betreffende fotograaf ophaal. Die staan altijd bol. De HEMA-film scande ook veel makkelijker omdat deze vlak was.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Jan 07, 2009 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk zou de dekking indien er sprake was van lichtlekkage onregelmatig zijn. In die zin heb je gelijk. Je negatieven staan boller schrijf je. Dat zou er op kunnen duiden dat er stevig gedroogd wordt. De emulsie zijde droogt langzamer dan de drager. Dus het negatief gaat dan bol staan tijdens het drogen. Als er klb klemmen worden gebruikt dan is de kans dat de bolling blijft staan. De strepen kunnen dus ook met het drogen of respectievelijk het snijden van de film zijn ontstaan.

Over het 'bollen' van de film wil ik nog schrijven dat de ene film meer de neiging heeft om te bollen dan de ander. Dit is merkafhankelijk en heeft volgens mij ook te maken met de materiaal eigenschappen van de drager. Tri-X film voelt veel dunner aan dan Neopan 400 drager, Tri-X blijft daardoor wat boller en is bijvoorbeeld bij mij lastiger om in het scanmasker te klemmen.

Ik hoop dat de laborant je uitsluitsel kan geven over de oorzaak van het euvel. Wat dat betreft blijft het koffiedik kijken voor mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2009 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Ik heb met belangstelling alle genoemde mogelijke oorzaken gelezen. ik zou daar het volgende van willen zeggen.

Lichtlekkage is volgens mij uitgesloten, dat zou een lichte zwarting op de film tot gevolg hebben. Er is geen sprake van enige zwarting van de film. Het is een melkachtige troebeling in de film. Het heeft voor zover ik het kan beoordelen ook geen relatie met de aandrukplaat van mijn Rolleicord.

De film wordt niet in een grote centrale ontwikkeld, maar de fotograaf doet het in zijn eigen labje. Ik breng de film en kan deze na ca anderhalf uur weer ophalen. Toen ik met mijn vraag bij de fotograaf kwam, heeft hij even overleg gehad met hun laborant (zit op zolder van de fotozaak). De vraag overviel hen duidelijk, ik kreeg de indruk dat het niet eerder was opgemerkt.

Ik heb sinds begin van dit jaar 46 films bij deze fotograaf laten ontwikkelen, bij 5 films komt dit probleem in meer of mindere mate voor. Alleen in bepaalde situaties (mistfoto's, zwaar bewerken van de lucht bv) wordt de streepstructuur zichtbaar en storend. Daarom ben ik er pas na 46 films achtergekomen.

Ik heb mijn volgende film bij de HEMA laten ontwikkelen, deze kon ik vanmiddag weer ophalen. De film was keurig geknipt, geen enkele streep te zien. Wat mij direct opviel was dat de film veel vlakker is dan die ik van de betreffende fotograaf ophaal. Die staan altijd bol. De HEMA-film scande ook veel makkelijker omdat deze vlak was.


Ik ben voor uitsluitsel naar de fotograaf geweest, maar heb een uitermate onbevredigend antwoord gekregen. Het zou aan de film liggen. Volgens de fotograaf zou er een laag op de film zitten die de filmontwikkeling plaatselijk zou beïnvloeden. dat zou het risico van oude films zijn. Mijn argument dat het ook nieuwe films betrof maakte weinig indruk. Ook het feit dat het bij verschillende camera's voorkomt maakte weinig indruk. Ik heb nu al mijn rolfilms bekeken. Hieronder staat een lijstje van "probleem" films.



De Fuji films waren nieuwe films die nog binnen de datum zijn, de Kodak Portra 160 NC was 2½ jaar over datum, de Kodak Portra 400 VC was 3½ jaar over tijd. Het probleem deed zich voor bij 3 verschillende camera's. De enige verbindende factor is Fotocinehouse.

De films die ik bij de HEMA heb laten ontwikkelen zijn wel goed en bovendien helemaal vlak. Dat scant wel erg prettig. Het voordeel van het binnen 1½ uur klaar zijn van de film weegt niet op tegen het risico van bedorven films. Ik laat vanaf nu mijn films bij de HEMA ontwikkelen. Bijkomend voordeel is trouwens dat ik voordeliger uit ben, scheelt bijna de helft.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group