Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Grijskaart

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop aangeboden
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Za Feb 14, 2009 9:03    Onderwerp: Grijskaart Reageer met quote

Ik heb "wegens overcompleet" een gloednieuwe grijskaart te koop. Hij is gekocht in december 2008 en nog maar 1x uit het tasje geweest. Met uitsluitend analoge fotospullen doe ik er helemaal niets mee.

Beschrijving:
LASTOLITE Professional grijskaart, opvouwbaar, cirkelvormig model, diameter 12". Aan de ene zijde dus grijs, aan de andere zijde wit, zodat de grijskaart ook als klein reflectiescherm kan dienen. Op het bijgevoegde label staan de volgende gegevens: 1250 EZYBALANCE REF GREY/WHITE 12".

Vraagprijs: € 25,00 (nieuw € 39,00).

Verzenden kan helaas alleen als pakketje.

Bij interesse graag een PB.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Feb 14, 2009 10:11    Onderwerp: Re: Grijskaart Reageer met quote

tootles schreef:
Met uitsluitend analoge fotospullen doe ik er helemaal niets mee.


Misschien mis ik iets.
Waarom gebruik je een grijskaart niet met analoge toestellen? Rolling Eyes Rolling Eyes

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Za Feb 14, 2009 10:56    Onderwerp: Re: Grijskaart Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
tootles schreef:
Met uitsluitend analoge fotospullen doe ik er helemaal niets mee.


Misschien mis ik iets.
Waarom gebruik je een grijskaart niet met analoge toestellen? :roll: :roll:

groet,

Theo


Ik snap de werking niet als je, zoals ik, geen mogelijkheid van spotmeting hebt, alleen 60/40.

Groet,
Flip.


Laatst aangepast door tootles op Za Jun 06, 2009 8:30, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Feb 14, 2009 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Een grijskaart is niet wit omdat deze dan als reflectie kaart kan dienen.
De witte zijde is bedoeld indien je dia's maakt.
Bij dia's is het van belang dat de witte (wolken bijv) geheel doortekent zijn anders moet je een zonnebril op tijdens het projecteren.
Je meet dan de witte kant ( de kaart op de plaatst van het onderwerp) en je stelt voor de opname de belichting twee stops krapper in, bijv: gemeten op kaart F 5.6 en je maakt de foto met F 11.

De grijskaart is voor negatiefmateriaal, dezelfde methode als boven maar dan zonder belichtings correctie.

De grijskaart is bijzonder handig als het onderwerp weinig verschillende contrasten heeft en meer neigt naar te donker of te licht. Bijvoorbeeld zwarte kat in kolenhok. Normaal denkt de belichtingsmeter dat het te donker is, dus een overbelichte foto. Je meet in zo'n geval gewoon op de grijskaart en whalla, een goede belichting. Met een beetje handigheid kun je met elke meter de kaart meten van redelijk dichtbij.

Maar als je al een losse belichtingsmeter hebt met opvallend lichtmeting dan heb je geen grijskaart meer nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 15, 2009 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:

De witte zijde is bedoeld indien je dia's maakt.
Bij dia's is het van belang dat de witte (wolken bijv) geheel doortekent zijn anders moet je een zonnebril op tijdens het projecteren.
Je meet dan de witte kant ( de kaart op de plaatst van het onderwerp) en je stelt voor de opname de belichting twee stops krapper in, bijv: gemeten op kaart F 5.6 en je maakt de foto met F 11.


Ehh, als je een wit vlak meet met een belichtingsmeter en de opname zonder correctie maakt, wordt dat witte vlak "18%" grijs weergegeven op de dia. Om het als net doortekend wit weer te geven moet er 2 stop licht bij.... Toch?

Overigens red je het vaak niet op deze manier doordat de schaduwen dan helemaal dicht lopen. Het hangt een beetje af van de diafilm. Provia kan geloof ik meer hebben dan Velvia 50. Een Graduated Neutral Density filter over de lucht is dan een oplossing. Twee stops (0.6) is vaak wel goed. Bij een tweeoog is dat lasting in de praktische uitvoering maar op een SLR is het een heel fraaie oplossing.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim


Laatst aangepast door Ferdi op Zo Feb 15, 2009 11:58, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 15, 2009 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Ferdi, ik draaide het om. Dus F11 gemeten en dan F5.6 nemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 15, 2009 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Je gebruikt vast meestal negatief film en meet op de schaduwpartijen?
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Feb 15, 2009 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Je gebruikt vast meestal negatief film en meet op de schaduwpartijen?


Dan heeft Han het wel goed. Met die verstande dat dan de grijskaart weer gewenst is.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 15, 2009 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Ferdi schreef:
Je gebruikt vast meestal negatief film en meet op de schaduwpartijen?


Dan heeft Han het wel goed. Met die verstande dat dan de grijskaart weer gewenst is.

groet,

Theo


Ik gebruik zelden een grijskaart. Voorheen weleens bij reproducties e.d.
Een grijskaart geeft, zoals Ferdi al opperde, 18% grijs weer. Alles wat de belichtingsmeter ziet wordt vertaalt naar 18% grijs. Dus een witte muur ook, deze wordt grijs op de foto als je geen correctie toepast. In dit soort gevallen heeft een grijskaart erg veel nut.

Ik meet analoog vaak met de opvallend lichtmeter, deze heeft in feite dezelfde functie als de grijskaart. Wat bij z/w negatieven wel een interessante mogelijkheid om altijd doortekende schaduwen te krijgen is het volgende, je neemt een zwart papiertje en die kreukel je. Dan meet je uitsluitend het zwarte papier en daarna corrigeer je de belichting met 2 stops krapper. Je hebt dan altijd goed doortekende schaduwen. Op de lichten moet je de film ontwikkelen. Dus bij hoge contrasten werkt deze methode niet als je de normale ontwikkeltijden aan houdt.
Uitgebeten lichten als gevolg.

En inderdaad Ferdi, ik gebruik vaak negatief-film. Dia's hebben mij nooit zo bekoord Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Ma Feb 16, 2009 16:17    Onderwerp: Grijskaart Reageer met quote

Bedankt allemaal voor jullie berichten. Ik bezit een losse lichtmeter, die ook opvallend licht meet en ik maak uitsluitend dia's.

Mijn doel blijft daarom: verkopen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop aangeboden Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group