Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
40+ jaar oude kleurenfilms. . . .
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Feb 28, 2009 16:12    Onderwerp: 40+ jaar oude kleurenfilms. . . . Reageer met quote

Ik heb vandaag een 2-tal oude kleurennegatieffilms gekregen (120-spoel, Agfacolor CN17, 40 asa, goed tot januari 1971) Ik denk dat ik deze films langer moet belichten om tot enig resultaat te komen. Heeft iemand een idee hoe veel langer?
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Feb 28, 2009 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou eerst maar eens checken of deze wel met C-41 ontwikkeld kan worden. In die tijd had je nog het C-22 proces. Die kun je nog wel laten ontwikkelen bij http://www.processc22.co.uk/ ; daar wordt deze ook genoemd.

Of er nog wat over is van de kleur... Question

De meeste ontwikkelde CN-17 films van mijn vader zijn vooral verschimmeld. Of dat met een niet ontwikkelde film uit die tijd beter gaat weet ik niet. Ik zou zelf flink gaan overbelichten.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Feb 28, 2009 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ik zou eerst maar eens checken of deze wel met C-41 ontwikkeld kan worden. In die tijd had je nog het C-22 proces. Die kun je nog wel laten ontwikkelen bij http://www.processc22.co.uk/ ; daar wordt deze ook genoemd.

Of er nog wat over is van de kleur... Question

De meeste ontwikkelde CN-17 films van mijn vader zijn vooral verschimmeld. Of dat met een niet ontwikkelde film uit die tijd beter gaat weet ik niet. Ik zou zelf flink gaan overbelichten.

Jon

Ik heb contact gezocht met dat lab en zelfs al antwoord gekregen:

=======================================
Fred,

Thanks for your email. We can certainly help, but I need to correct a couple of things that you may have misunderstood.

Agfa CN17 requires a process known as Agfacolor-N, or ACN, rather than C-22 or C-41. We do process this type however, as the films were originally intended. Due to the rarity and complexity we only run this process 1-2 times each year however. These would have been some of the last CN17 films manufactured, as they were replaced by Agfacolor CNS in 1970.

Also, the price of £20 does not include prints, for develop and print of old films, the charge is £35 per film. I think you may have been looking at the prices for Disc film and films less than 10 years old. If you check our PDF service list (linked to from our website) this has all the services we offer.

Including airmail return to the Netherlands, the total price would be £45 for both films to be developed. You can also pay in Euros (although currently only accepted in cash) if that is easier.

Regarding scanning and printing, please do bear in mind that 40-year old films can deteriorate a great deal and processing is only part of the recovery process. Most films we process we can produce excellent prints from but this is rarely possible without the proper equipment and software, and expertise.

I've included our address below, the best method is to send the films down with payment if you can, or if not we can return an invoice with the confirmation of receipt.

I hope this helps!

Kindest regards,

Dominic Roberts
Process C-22
PO Box 496
Margate
CT9 9EE
England

www.processc22.co.uk
=========================================


Toch nog maar even verder zoeken. Ik vind 45 pond voor het ontwikkelen van 2 twijfelachtige films wel erg veel geld.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Mrt 03, 2009 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Jonnie88 schreef:
Ik zou eerst maar eens checken of deze wel met C-41 ontwikkeld kan worden. In die tijd had je nog het C-22 proces. Die kun je nog wel laten ontwikkelen bij http://www.processc22.co.uk/ ; daar wordt deze ook genoemd.

Of er nog wat over is van de kleur... Question

De meeste ontwikkelde CN-17 films van mijn vader zijn vooral verschimmeld. Of dat met een niet ontwikkelde film uit die tijd beter gaat weet ik niet. Ik zou zelf flink gaan overbelichten.

Jon

Ik heb contact gezocht met dat lab en zelfs al antwoord gekregen:

=======================================
Fred,

Thanks for your email. We can certainly help, but I need to correct a couple of things that you may have misunderstood.

Agfa CN17 requires a process known as Agfacolor-N, or ACN, rather than C-22 or C-41. We do process this type however, as the films were originally intended. Due to the rarity and complexity we only run this process 1-2 times each year however. These would have been some of the last CN17 films manufactured, as they were replaced by Agfacolor CNS in 1970.

Also, the price of £20 does not include prints, for develop and print of old films, the charge is £35 per film. I think you may have been looking at the prices for Disc film and films less than 10 years old. If you check our PDF service list (linked to from our website) this has all the services we offer.

Including airmail return to the Netherlands, the total price would be £45 for both films to be developed. You can also pay in Euros (although currently only accepted in cash) if that is easier.

Regarding scanning and printing, please do bear in mind that 40-year old films can deteriorate a great deal and processing is only part of the recovery process. Most films we process we can produce excellent prints from but this is rarely possible without the proper equipment and software, and expertise.

I've included our address below, the best method is to send the films down with payment if you can, or if not we can return an invoice with the confirmation of receipt.

I hope this helps!

Kindest regards,

Dominic Roberts
Process C-22
PO Box 496
Margate
CT9 9EE
England

www.processc22.co.uk
=========================================


Toch nog maar even verder zoeken. Ik vind 45 pond voor het ontwikkelen van 2 twijfelachtige films wel erg veel geld.



Ik heb nu één film belicht. Het inleggen van de film was erg lastig. De lijm was onder het plakbandje waarmee de film op het achterpapier is vastgeplakt weggekomen en had het begin van de filmstrook op de verkeerde kant van het achterpapier vastgeplakt. Ik heb dit losgepeuterd, de film op nieuw vastgeplakt en de film geladen. Dat ging allemaal goed, heeft mij 2 a 3 frames gekost.

Ik heb de film als 12 asa belicht i.p.v. als 40 asa. Dus bijna 2 stops overbelicht. Het was zelfs overdag bijna statief werk.

Ik heb iemand gevonden die nog een aantal sets Agfacolor process N chemie liggen heeft. Niet naast de deur, maar ergens in Italië. Dan is mail en Internet wel gemakkelijk. Voor ca € 20 kan ik de spullen waarschijnlijk in huis krijgen. Ik kan dan meerdere films ontwikkelen. Nog even proberen om het met hem eens te worden. Scheelt toch meer als de helft en ik hoef geen half jaar te wachten.

Nu nog ergens even een donkere kamer en ontwikkeltankje lenen. Laughing Shocked
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 04, 2009 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Nu nog ergens even een donkere kamer en ontwikkeltankje lenen. Laughing Shocked


Hebben ze bij jullie op de club nog leden met een natte doka Question

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 04, 2009 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
frederix schreef:
Nu nog ergens even een donkere kamer en ontwikkeltankje lenen. Laughing Shocked


Hebben ze bij jullie op de club nog leden met een natte doka Question

Tum.

Ongetwijfeld, dat ga ik even rondvragen. Dat zou nog het minst grote probleem zijn.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 11, 2009 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze week mijn Agfacolor Process N ontwikkelkit ontvangen:



Ik heb bedacht dat ik de tweede film in het prille voorjaar wil gebruiken. Eerst de eerste film ontwikkelen, kijken of ik wat aan de belichting moet aanpassen, de tweede film gebruiken en deze direct daarna in dezelfde chemie ontwikkelen. Dus ik wacht nog heel even, ik weet niet hoelang de aangemaakte chemie goed blijft. Eén á twee dagen zal zeker geen probleem zijn. Ik houd jullie op de hoogte.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Mrt 12, 2009 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hee,
wat een leuke oude doosjes. Dat moet de Belgen op ons forum goed doen Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2009 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Ik heb deze week mijn Agfacolor Process N ontwikkelkit ontvangen:



Ik heb bedacht dat ik de tweede film in het prille voorjaar wil gebruiken. Eerst de eerste film ontwikkelen, kijken of ik wat aan de belichting moet aanpassen, de tweede film gebruiken en deze direct daarna in dezelfde chemie ontwikkelen. Dus ik wacht nog heel even, ik weet niet hoelang de aangemaakte chemie goed blijft. Eén á twee dagen zal zeker geen probleem zijn. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik heb vanmiddag geprobeerd om de eerste film in Agfacolor process N te ontwikkelen. Het is niet gelukt. Crying or Very sad

Het probleem was eigenlijk dat de spoel in de geleende ontwikkeltank wat speling vertoonde. De film heeft ruim 40 jaar opgerold gezeten en ik kan je verzekeren dat iets wat 40 jaar opgerold heeft gezeten niet gemakkelijk in zo'n spoel met speling te krijgen is. Onder het ontwikkelen is de film namelijk uit de spoel geschoten en heeft zich in een compact rolletje om de kern van de spoel gewikkeld. Het is tijdens het ontwikkelen gebeurd, er staat namelijk wel iets op de film. Crying or Very sad

Ik ga een ander tankje regelen en het met het tweede rolletje nog eens proberen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2009 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is balen.

Het loont de moeite om ergens een goede tank met spiraal etc. te scoren. Ik weet niet meer wat ik er voor betaald heb, een paar tientjes meen ik, en jaaaren plezier !

Nu jij zo serieus met fotograferen bezig bent lijkt zelf ontwikkelen me eigenlijk de logische volgende stap Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2009 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Pech, Frederix Crying or Very sad .
Wat had je voor foto's gemaakt. Moet iemand z'n trouwdag nu overdoen, of valt 't mee Embarassed .
Ik had met dat oude rolletje ook moeite het op de spiraal te krijgen. Heb je nog een andere spiraal bij de hand Question .

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2009 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Dat is balen.

Het loont de moeite om ergens een goede tank met spiraal etc. te scoren. Ik weet niet meer wat ik er voor betaald heb, een paar tientjes meen ik, en jaaaren plezier !

Nu jij zo serieus met fotograferen bezig bent lijkt zelf ontwikkelen me eigenlijk de logische volgende stap Smile


Paul.

Hoi Paul,

Ik ben al zo'n 40 jaar serieus met fotografie bezig en heb zelf tientallen, nee, vele honderden meters film ontwikkeld.

Ik ga beslist niet weer mijn eigen films ontwikkelen, dat is mij te veel gedoe. Wat iemand anders, sneller, beter en goedkoper kan, ga ik niet meer zelf doen. Ik heb geeneens een donkere kamer meer om de films in mijn tankje te laden. Ik heb vroeger een aantal goede tanks en dito spoelen gehad, overigens nooit geen probleem gehad.

Ik had alles redelijk goed dichtgemaakt, computeronderdelen afgedekt. Na verloop van tijd wennen je ogen aan het donker, blijkt mijn switch niet lichtdicht te zijn afgedekt, de LED's van de switch verspreiden een zacht groen licht in mijn "DOKA". Resultaat is een sluier. Al doende leert men, nietwaar?

Maar ik heb nog een tweede film en ik heb de chemie nog in gesloten flessen staan. Dus ik kan nóg een keer. Ik heb inmiddels de tweede film in mijn Rolleicord geladen. Deze film ga ik als 10 asa belichten.

Hieronder een paar scans van het "resultaat"


Foto 1




Foto 2




Foto 3
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 16, 2009 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

Cool!

Voor alleen ontwikkelen is een doka helemaal niet nodig. Ik heb er zelf de ruimte niet voor, maar ik behelp me prima met een fikse wisselzak.

Ontwikkeltanks kosten helemaal niks: gewoon advertenties in het lokale suffertje en/of Marktplaats in de gaten houden. Complete doka-uitrustingen gaan regelmatig voor nop van de hand, "wegens overstap op digitaal". Heb je binnen no time een hele aardige collectie opgebouwd.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 16, 2009 1:27    Onderwerp: Reageer met quote

Nou kleur zit er in ieder geval genoeg in! Wel grappig dat je grootste probleem mechanisch is en niet de chemie of de emulsie wat je toch eigenlijk meer zou verwachten. Die houdbaarheidsdatums op films zijn volgens mij behoorlijk overbodig...

Trouwens die donkere vlekken/stipjes zouden best wel eens schimmel kunnen zijn.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 16, 2009 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind de scans ook geweldig eigenlijk! Very Happy die laatste 2 kunnen zo aan de muur!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group