Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Wisselzak
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop gevraagd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 17:42    Onderwerp: Wisselzak Reageer met quote

Ik ben op zoek naar een wisselzak om films in mijn ontwikkeltankje te kunnen laden. Kan iemand mij aan een wisselzak helpen of een adres waar ik er één tegen een billijke prijs kan aanschaffen?
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf


Laatst aangepast door frederix op Do Jul 30, 2009 0:01, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Spreek eens met FRank, die kan je ook wat nadelen noemen, zoals zweterige handen.
Geen optie om een kast onder de trap lichtdicht te maken ? Kost je bijna niets en hooguit twee uurtjes werk.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Spreek eens met FRank, die kan je ook wat nadelen noemen, zoals zweterige handen.
Geen optie om een kast onder de trap lichtdicht te maken ? Kost je bijna niets en hooguit twee uurtjes werk.


Paul.

Hoi Paul,

Ik heb er over nagedacht om mijn PC-hok lichtdicht te maken. Op zich is dat geen probleem, maar als ik een film wil ontwikkelen moet ik mijn switch en ADSL-router uitzetten. Je weet niet half hoeveel licht uit die vermaledijde LED's komen. En zo vaak zal het niet gebeuren dat ik films ga ontwikkelen.

Vanavond een blunder gemaakt met een diafilm. Ik heb het bleekbad en tussenbad van het Agfacolor Process N verwisseld. Resultaat, een mooie donkerrode strook film zonder beeld. Morgen nog maar eens proberen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Goh, gebeurt mij noooit Embarassed


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Jul 30, 2009 5:44    Onderwerp: Reageer met quote

Sinds ik geen doka meer heb gebruik ik wisselzakken, nu ongeveer een jaar of 6. De eerste veroorzaakte de door Paul genoemde zweterige handen. Als je er langer dan 3 minuten met je armen in zat moest je dweilen, dus meer dan 1 filmpje inspoelen of als iets niet helemaal volgens plan verliep liep de binnentemperatuur flink op met nog net geen smeltende films. Gelukkig was ook de constructie van de sluitingen slecht, zodat ik vrij snel aan een nieuwe toe was. Kostte ongeveer 2 tientjes.

Nu heb een veel betere. Is wel groot, je kunt er bijna zelf in, goede ritssluiting. Enige "nadeel" is, dat hij nogal strak om de armen zit en dan ben ik toch niet zo heel erg gespierd. Maar dat zorgt er wel voor, dat er geen licht langs kan. Het blijft een beetje wennen, maar hier ben ik redelijk tevreden over. Kost ongeveer 3 tientjes.

Beide zakken zijn gekocht bij Professional Camera in Rotterdam (vroeger Foto Klein), 3 minuten van CS. Heeft ook zo ongeveer alle gangbare films ruim op voorraad, dus altijd een bezoekje waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Jul 30, 2009 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zag onlangs bij Fotohuis Rovo deze:
Wisselzak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jul 30, 2009 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Sinds ik geen doka meer heb gebruik ik wisselzakken, nu ongeveer een jaar of 6. De eerste veroorzaakte de door Paul genoemde zweterige handen. Als je er langer dan 3 minuten met je armen in zat moest je dweilen, dus meer dan 1 filmpje inspoelen of als iets niet helemaal volgens plan verliep liep de binnentemperatuur flink op met nog net geen smeltende films. Gelukkig was ook de constructie van de sluitingen slecht, zodat ik vrij snel aan een nieuwe toe was. Kostte ongeveer 2 tientjes.

Nu heb een veel betere. Is wel groot, je kunt er bijna zelf in, goede ritssluiting. Enige "nadeel" is, dat hij nogal strak om de armen zit en dan ben ik toch niet zo heel erg gespierd. Maar dat zorgt er wel voor, dat er geen licht langs kan. Het blijft een beetje wennen, maar hier ben ik redelijk tevreden over. Kost ongeveer 3 tientjes.

Beide zakken zijn gekocht bij Professional Camera in Rotterdam (vroeger Foto Klein), 3 minuten van CS. Heeft ook zo ongeveer alle gangbare films ruim op voorraad, dus altijd een bezoekje waard.

Mijn wisselzak is nu zo groot dát ik er zelf inpas. Ik heb mijn deur lichtdicht gemaakt. Voor € 20 een volkomen lichtdichte deur. Nu alleen nog iets voor de LED's van de schwitch en router vinden.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Jul 30, 2009 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

En......hij knelt niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Jul 30, 2009 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

En......hij knelt niet!
Die led's zou ik gewoon zwart schilderen. Heb je toch niets aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Jul 30, 2009 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Nu alleen nog iets voor de LED's van de schwitch en router vinden.


Licht kan niet om een hoekje, dus een ruime kartonnen plaat kan je ervoor maken. Desnoods met klittenband o.i.d. zodat je het er weer af kan halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
frederix schreef:
Nu alleen nog iets voor de LED's van de schwitch en router vinden.


Licht kan niet om een hoekje, dus een ruime kartonnen plaat kan je ervoor maken. Desnoods met klittenband o.i.d. zodat je het er weer af kan halen.

En of licht om een hoekje kan . . . Ik heb de betreffende apparaten wel eens afgedekt gehad, maar dan reflecteert het licht van de LED's toch nog tegen mijn witte muren.

Ik heb de LED's van mijn router en mijn switch met zwart isolatieband afgeplakt. Als ik mijn computer uitlaat branden de LED's van mijn USB-hub ook niet en geeft mijn muis ook geen licht meer. Ik hoef alleen nog maar de voeding van mijn USB-hub af te halen om het POWER-LEDje uit te krijgen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, licht kan niet om de hoek, het is namelijk rechtlijnig. Reflecteren is iets anders.
Verkijk je niet in het donker, ogen zijn gevoeliger dan films voor licht.
Als je maar lang genoeg staat dan zie je waarschijnlijk op diverse plekken nog licht sporen. Maar of die voldoende zijn om je film te belichten??

Succes ermee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Tja, licht kan niet om de hoek, het is namelijk rechtlijnig. Reflecteren is iets anders.
Verkijk je niet in het donker, ogen zijn gevoeliger dan films voor licht.
Als je maar lang genoeg staat dan zie je waarschijnlijk op diverse plekken nog licht sporen. Maar of die voldoende zijn om je film te belichten??

Succes ermee.

Als ik vroeger in mijn doka ging zitten en ik kon na ca 5 minuten nog geen sporen van licht zijn, was voor mij mijn doka lichtdicht genoeg. Zo is mijn deur op 2 kleine puntjes na prima lichtdicht. Dit is overigens makkelijk oplosbaar. Waarschijnlijk is de ruimte nu prima te gebruiken voor het inspoelen van films.

Waar ik mijn in het verleden wel behoorlijk op heb verkeken is de toepassing van TL en PL-lampen in de DOKA als wit licht. Deze lampen stralen nog geruime tijd na. Ik had altijd last van sluier op papier en film. Bij het vervangen van spaarlampen door gewone gloeilampen was het probleem over. Ik denk dat ik alleen hiervoor nog maar een partij gloeilampen in ga slaan. Twisted Evil
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Met alle respect Frederix, maar TL lampen gloeien niet na, deze zijn echt uit als je de stroom eraf doet.
Wat betreft PL-lampen daar kan ik dat niet met zekerheid van zeggen maar deze zijn gelijkend aan TL lampen.

Het punt is, indien je fotografeert onder serieel geschakelde TL lampen met een sluitertijd hoger dan 1/250 sec de kans bestaat dat er niets op de film staat en deze niet belicht wordt. TL lampen gaan namelijk op de frequentie van de wisselstroom letterlijk aan en uit. Gaat je sluiter af op het moment dat de lamp uit is dan staat er dus niets op de film.
Het nagloei effect in onze ogen registreren niet dat deze lampen aan en uit gaan en zien de lampen als voortdurend aan.
Sommige mensen krijgen hoofdpijn doordat onze hersenen wel in staat zijn om het te registreren. Daarom is het altijd verstandig om TL lampen parallel te schakelen.

De sluier werd waarschijnlijk veroorzaakt door een slecht doka filter voor de lamp. Neem je bijvoorbeeld de klassieke geelgroene doka lamp bij het afdrukken op variabel papier dan is de kans groot dat het papier sluiert.

Dat komt omdat variabel papier gesensibiliseerd is tot diep in het groen, in tegenstelling tot het vaste gradatiepapier dat enkel gevoelig is voor UV en blauw licht. Daarom kun je met variabel papier dmv kleurtjes voor de vergroter lamp de gradatie beïnvloeden. Je moet dus bij variabel papier een oranje lamp gebruiken. Het is zelfs zo dat de spectrale gevoeligheid bij deze filters voor lampen erg nauw komt. Zomaar oranje folie o.i.d. voor de lamp geplakt kan ook sluier veroorzaken. De ene oranje is de andere niet.

Verder hebben de kleur filters een nare eigenschap dat ze gedurende de tijd langzaam van kleur verschieten. Dat geeft dan problemen, om de zoveel tijd een testje doen en eventueel het filter vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Met alle respect Frederix, maar TL lampen gloeien niet na, deze zijn echt uit als je de stroom eraf doet.
Wat betreft PL-lampen daar kan ik dat niet met zekerheid van zeggen maar deze zijn gelijkend aan TL lampen.
Jullie hebben allebei een beetje gelijk. Als de stroom er volledig af is, is een TL volledig uit.

Maar.

TL-lampen kunnen door verschillende oorzaken ongewenst oplichten. Door magnetische velden, zoals stroomkabels die vlak langs de armatuur lopen (ga maar eens met een TL-buis in de handen 'savonds onder een hoogspanningsleiding staan), maar ook door rest-/lekstroompjes door de schakelaar, of doordat de schakelaar in de nuldraad zit in plaats van de fasedraad, en er een kleine lekstroom door de TL blijft lopen.
Quote:
Je moet dus bij variabel papier een oranje lamp gebruiken. Het is zelfs zo dat de spectrale gevoeligheid bij deze filters voor lampen erg nauw komt. Zomaar oranje folie o.i.d. voor de lamp geplakt kan ook sluier veroorzaken. De ene oranje is de andere niet.

Verder hebben de kleur filters een nare eigenschap dat ze gedurende de tijd langzaam van kleur verschieten. Dat geeft dan problemen, om de zoveel tijd een testje doen en eventueel het filter vervangen.
Rode LED's zijn ideaal als doka-verlichting. Ze hebben een extreem kleine bandbreedte, en zijn spectraal behoorlijk exact, wat betekent dat je precies de frequentie kunt kiezen waar je papier het minst gevoelig is.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop gevraagd Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group