Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
onvolledig scherm na kleurcalibratie
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2009 17:27    Onderwerp: onvolledig scherm na kleurcalibratie Reageer met quote

Heb mijn TFT gecalibreerd met een Spider. Allemaal leuk en aardig, maar de volgende dag, toen ik mijn pc weer eens opstartte, bleek dat ik geen volledig scherm meer had Sad

Ongeveer 5 centimeter vanaf de rechterzijkant wordt nu geheel zwart weergegeven. Het geheel is zo ver naar links verschoven. Dat is niet op te lossen met horizontale positionering van het beeldscherm menu.

Het is niet werkbaar, want de start icoon op de taakbalk is niet eens meer zichtbaar. Die is dus links buiten beeld gevallen.

De resolutie staat ingesteld op de native resolutie van het gebruikte scherm.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is ?
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2009 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

De software van zo'n spider maakt in principe toch alleen maar een ander kleurprofiel voor het scherm aan. Kun je het vorige profiel selecteren? Of helpt dat niet?

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2009 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ooit wel eens gezien dat verschuiven van het scherm kan optreden als de verkeerde resolutie gekozen wordt. Misschien moet je die toch nog een keer nakijken.

Is alles verder gelijk gebleven als je onder de scherm eigenschappen kijkt?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Wo Nov 25, 2009 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Is er geen mogelijkheid de factory settings te herstellen in het monitor menu? De meeste monitors hebben die optie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2009 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Refresh rate goed ingesteld?
Anders proberen de drivers deinstalleren en opnieuw installeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2009 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had voorheen geen profiel ingesteld. Ik denk dat ik ga proberen het spider profiel te deleten, kijken of de boel dan hersteld is.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Nov 26, 2009 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Paul, ik weet niet of je een PC hebt of en Mac en ook niet hoe het met de PC is gesteld. Op mijn Mac's zitten standaardprofielen die horen bij de hardware en die zitten in systeemmappen. Daarnaast zijn er gebruikersprofielen, b.v. gemaakt met spiders, in gebruikersmappen. In feite wordt er dus altijd een profiel gebruikt, maar meestal is dit een standaardprofiel dat er bij de installatie is opgezet. Op een Mac kun je in de beeldscherminstellingen heel gemakkelijk van profiel wisselen, door een ander te selecteren uit het lijstje van geschikte profielen.

Inderdaad kan de verversingsfrequentie van het beeldscherm te laag zijn. Dat heb ik wel eens gehad op een PC. Je zou een hogere instelling kunnen proberen.

Succes.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Opgelost.

Andere videokaart drivers geprobeerd, geen oplossing. Een op internmet gezocht naar mensen met een soortgelijk probleem. Daar toch een tip die te simpel leek om effectief te zij, maar toch effectief was:
Eén of ander reset knopje op het beeldscherm zelf en voila, volledig beeld. Nu maar hopen dattie morgen het nog steeds goed doet ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Eén of ander reset knopje op het beeldscherm zelf en voila, volledig beeld. Nu maar hopen dattie morgen het nog steeds goed doet ...

Ik druk elke keer bij het opstarten op het -auto- knopje onderaan mijn scherm. Sinds ik de scherminstellingen heb proberen te wijzigen begint het beeld iets te ver naar rechts of naar links. Rolling Eyes
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2009 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind trouwens wel dat het scherm er nogal rooiig uitziet na calibratie. Ik heb die klacht van meer mensen gehoord overigens. Je gaat dan een beetje twijfelen of het wel goed is ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2009 2:20    Onderwerp: Reageer met quote

De "kleur" hangt nogal af van de kleurtemperatuur die je kiest. Een standaardscherm heeft meestal 6500 K (geloof ik). Dat is nogal koel voor fotografie, naar mijn smaak. Naar mate je een lagere waarde kiest, wordt de kleur warmer. Bij 5500 K heb je al een vrij "warm" beeldscherm.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2009 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het kalibreren kies je geen kleurtemperatuur. De spyder doet alles, waarna automatisch een profiel wordt geschreven.

Ik zal vanavond eens nazien of er niet toch een temperatuur op de monitor ingesteld staat, die niet overeenkomt met 6500. Dat zou dan eigenlijk geen invloed meer mogen hebben, maar je weet maar nooit ....


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2012 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Even dit topic nieuw leven in blazen Very Happy
Ik heb zelf een Spider 3 Express aangeschaft om wat meer consistentie te krijgen in mijn werk. Nu heb ik mijn scherm gekalibreerd en vind de kleuren meer verzadigd in vergelijking met een proefdruk van Profonet.
Verder lees ik dat de kleur temperatuur van de monitor voor het meten op ca 6500K moet staan. Helaas heb ik custom settings zoals: warm, normaal en koel. Mijn Monitor is 7000K maar ja bij welke setting?? Ik heb overigens een Samsung Syncmaster. Wie heeft hier toevallig meer ervaring mee en kan mij er wat meer van vertellen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2012 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het scherm er ook nogal warm uitzien na calibratie, maar dat is een "klacht" die ik van meer mensen heb gehoord. Misschien is het een kwestie van wennen na jarenlang op een koel scherm gekoekeloerd te hebben ?

"normaal" is 6500 K, dus dat zou de juiste standaard instelling moeten zijn. Ik denk overigens dat de instellingen van jouw scherm overruled worden door het profiel dat automatisch geladen wordt na calibratie.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2012 21:03    Onderwerp: Calibratie monitor Reageer met quote

Hoi,

Ik heb (nog) een Spider2express in gebruik. Ik gebruik 'm voor de CRT-scherm Iiyama Vision Master Pro 454. Oud bakkie maar hij doet het nog goed. Ik heb de volgende instelling op de monitor. 6500K, Gamma correctie: 0%, OPQ: picture. Bij het scannen van de negatieven staat de software op Gamma 2.2.
Kijk eens of je de OPQ op picture kunt instellen.

Ik heb ook nog een LCD-schermpje, maar daar is het beeld wat donkerder. Kan hier weinig instellen.

Als ik kleurenfoto's bij Profotonet laat afdrukken gebruik ik het desbetreffende kleurprofiel van Profotonet behorende bij het papier. In de scansoftware stel ik dit in. De rendering op Rel. colorimetric. De foto's lever ik aan op 400ppi/dpi (tot 30x40cm).
Zwart-wit afdrukken lever ik aan met Adobe RGB 1998. Dus geen kleurprofiel van Profotonet.
Bestandsformaat: jpg (8bit). Kwaliteit >=9

Ik scan bij 16bits om verlies bij bewerking te voorkomen. In PS gebruik ik softproof om het resultaat te zien. De afdrukken komen goed overeen.
De scanner is een Epson Perfection 4990 photo en de software is Silverfast v8.

Misschien heb je hier wat aan.
Succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group