Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Nieuw speeltje
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fred
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-9-2006
Berichten: 253
Woonplaats: Perk

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Lijkt me geweldig (letterlijk en figuurlijk) om mee te fotograferen.
Is dit de oude versie met verwisselbare objectieven, of de nieuwere met vaste lens? Heb er zelf ook regelmatig naar zitten kijken/zoeken, maar het lijkt alsof met name die oudere versie volledig van de aardbodem verdwenen is. Ben toch al een liefhebber van meetzoekers. Heb zelf een Koni Omega 200. ook niet echt gering.
Frank


Waarom liefhebber van meetzoeker Frank?

Is je rechteroog het dominante?

Ik kijk met het linkeroog en dan zit je hele gelaat achter de camera.
Dan vind ik een twee-ogige veel leukere zoeker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

@ Fred
Laat ik voorop stellen, dat ik de zoeker van de tweeoog Rollei ook erg fijn vind.

Eigenlijk ben ik een liefhebber van het type meetzoekercamera in vergelijking met de eenoogspiegelreflex. Na jarenlang spiegelreflexgebruik was mijn eerste meetzoeker (minolta cle en later Leica m4-p) een verademing: compacte, stille camera, geen klappende spiegel, altijd heldere zoeker, je kunt zien wat er in beeld gaat komen, handig in donkere situaties, langere sluitertijden uit de hand en ze worden in een een aantal varianten (leica, voigtlander, zeiss ikon) nog steeds gemaakt met alle objectieven en toebehoren. daarmee neem ik de nadelen (weinig teleobjectieven en minder nauwkeurige zoekerbegrenzing) graag op de koop toe.
Het is zoals met zoveel dingen een kwestie van persoonlijke voorkeur.
En ja, meestal kijk ik ook met links.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Als rechtshandige "linkskijker" weet ik dat de meeste reflexen eigenlijk voor rechtshandige rechtskijkers bedoeld zijn. Ze zitten bij linkskijkers meer voor het gezicht omdat de rechterkant vaak breder is dan de linkerkant (door de handgreep) en je hand zit daar natuurlijk ook nog.

Meer ruimte tussen de handgreep en de zoeker (zoals bij veel meetzoekers) vind ik persoonlijk geen enkel probleem; de camera zit dan nog steeds voor mijn gezicht maar mijn hand zit verder weg.

Twee-ogen hebben daar natuurlijk helemaal geen last van maar die heb je niet in 6x9...


Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben een linkshandige linkskijker. Zelfs met de Pentax K20D die aan de forse kant is zit ik dan nog met mijn gezicht tegen mijn sluiter hand aan bij het schieten. Daar heb ik met deze Fuji G690BL dus geen last van, de zoeker zit helemaar links en de sluiter ongeveer meter verderop aan de rechterkant. Very Happy
De G690BL heeft overigens automatische parallax correctie met bewegende frame lines voor de 100mm en de 150mm lens.

Hier is nog een foto met een rolletje 35mm film ter vergelijking van de afmetingen. (Geeft nog steeds geen afdoende indruk van de maat denk ik...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zo is ie nog indrukwekkender!

@Jon
Of 6x9 tlr niet bestaat weet ik niet ik niet zeker, er zijn vreemde construkties bedacht, maar 6x7 was er in ieder geval wel. Toen ik mijn Koni Omega 200 kocht, werd deze ook aangeboden:
http://www.peterlanczak.de/expl_flex.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

4x5 is er in ieder geval wel:
http://www.petergowland.com/camera/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tjibs
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-7-2008
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2009 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Zet er een 6x9 rug op en voila! Verder heb je in 6x9 TLRs de Welta Superfekta en de Ontoflex (Roteerbare achterwand!), beide vrij zeldzaam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2012 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

Alien schreef:
Wat een prachtcamera! Nu wil ik er ook een...
En nu, ruim twee jaar later, is het zover!

De afgelopen twee, drie jaar heb ik me, om diverse redenen, weinig met (natte) fotografie beziggehouden. Net nu het bloed weer begon te kruipen waar het niet gaan kan, kwam ik op eBay voor een zéér aangenaam prijsje een Fujica GL690 (het derde en laatste model 6x9 rangefinder met verwisselbare objectieven) tegen. Meteen m'n slag geslagen. Helaas ligt-ie intussen alweer bijna drie weken in een douanekantoor op Schiphol te wachten tot een ongetwijfeld zeer ter zake kundige douanier er een verbaasde blik op werpt en z'n stempeltje zet zodat ik 'm in ontvangst kan nemen.

Onderwijl ben ik naarstig op zoek naar objectieven, want die heb ik er nog niet bij. Maar ik verheug me zeer op het schieten van monsternegatieven met dit cameraatje. Ben er zelfs aan het denken om een G(S)W690III erbij te kopen; om de één of andere reden zijn zulke meetzoekers de laatste tijd heel wat schappelijker geprijsd dan ze tot voor kort waren. Zal wellicht ermee van doen hebben dat de nieuwste generaties digitale kleinbeeldcamera's qua resolutie de kwaliteit van middenformaat beginnen te naderen.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2012 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeli !

Ik hoop voor je dat hij er snel is ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group