Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zelfontspanner op C330
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 27, 2011 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Een zelfontspanner betekent een extra (en duur) uurwerkje dat vrijwel niemand gebruikt. Een van de voordelen van Japanse spullen was nu eenmaal dat ze vaak goedkoper waren en dan moet er ergens worden bezuinigd. Ik denk dat dit de verklaring is.

Ferdi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 27, 2011 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Ben weer uit m'n winter slaap gekropen Laughing

Ik heb wel een losse mechanische zelfontspanner maar die heb ik nooit op de C330 aan de praat gekregen. Het pennetje gaat waarschijnlijk niet ver genoeg, of zo. Beste is misschien om even op de camera uit te proberen voordat je zo iets koopt.


Bij mij was het pennetje juist te lang en heb ik het moeten afzagen. Aan de 'klik' te horen werkt het goed. Nu nog het rolletje helemaal volschieten (ik ben in mijn voorjaarsslaap gekropen) en dan laat ik het resultaat wel zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 27, 2011 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Een zelfontspanner betekent een extra (en duur) uurwerkje dat vrijwel niemand gebruikt. Een van de voordelen van Japanse spullen was nu eenmaal dat ze vaak goedkoper waren en dan moet er ergens worden bezuinigd. Ik denk dat dit de verklaring is.

Ferdi.


Op mijn net zo Japanse Yashica 44, veel meer een El Cheapo dan de C330, zit wel een zelfontspanner. De verklaring van Hanfo - een technische - lijkt me daarom logischer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2011 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Stephan schreef:
Hmmm, ik weet niet of ik dat zulk een schone gallery moet aandoen :-)


Stephan, hoe weten wij anders of dat ding nog werkt Question hmmm... Rolling Eyes
Ik ben wel heel benieuwd Very Happy

Groet,
Tum.


Zojuist een foto geupload die mbv de zelfontspanner is gemaakt. Nee, geen zelfportret :-)

Hij is al weer heel wat maanden geleden geschoten, maar ja ik werk niet zo snel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2011 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Zelfontspanners waren vrij duur; ze bevatten een uurwerkje en fabrikanten kwamen er achter dat ze maar zeer beperkt werden gebruikt. Een producent die goedkoper wilde produceren liet dus al snel de zelfonspanner vallen. Bij wijze van compromis heeft Mamiya kennelijk nog 1 objectief met zelfontspanner uitgebracht. Ik denk dat dit ongeveer het verhaal is.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Nov 05, 2011 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Zelfontspanners waren vrij duur; ze bevatten een uurwerkje en fabrikanten kwamen er achter dat ze maar zeer beperkt werden gebruikt. Een producent die goedkoper wilde produceren liet dus al snel de zelfonspanner vallen. Bij wijze van compromis heeft Mamiya kennelijk nog 1 objectief met zelfontspanner uitgebracht. Ik denk dat dit ongeveer het verhaal is.

Ferdi.


Dat lijkt mij een vrij logische verklaring, Ferdi. Maar daarom hoef je 'm niet twee keer te vertellen in dezelfde draad Razz Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 06, 2011 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, in een hulpvaardige bui was ik vergeten dat ik al eerder had gereageerd. :-) Toch mooi dat ik de tweede keer het zelfde verhaal afsteek.

Groeten,
Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Zo Nov 06, 2011 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dus behalve hulpvaardig ben je ook nog eens consistent in je beweringen. Ik mag dat wel :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group