Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Goede 6x6 scanner?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Mijn scanner heeft een dMax van 2,5 dus dat is het probleem niet.


Paul.

Ja, dat staat in het boekje.

Laughing

Maar wie zegt dat er een probleem is?

Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Weet ik,
boekjes overdrijven weleens.

Maar pletter eens een dia op de lichtbak, leg er een ZW negatief naast, en vertel me eens welke het meest contrastrijke plaatje laat zien ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Weet ik,
boekjes overdrijven weleens.

Maar pletter eens een dia op de lichtbak, leg er een ZW negatief naast, en vertel me eens welke het meest contrastrijke plaatje laat zien ?


Paul.


Dat heeft niks met de door jouw aangehaald reden te maken, Paul. De curve van die dia is allicht stijler.


Sensitometrie, mijn waarde, sensitometrie.

Cool Laughing

Bovendien zit een dia op een heldere drager en heeft dus geen 'fog' van de drager.

Dat is nu de klote van jullie hybride gestoei, je vergelijkt een tussenstap (het negatief) met een eindproduct (de dia) Een dia is altijd crisper, helderder, contrastrijker, omdat het bekeken wordt middels een lichtbron, een foto bekijk je gereflecteerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Heu, laten we zeggen dat ik hier onhandig retorisch was. Ik heb helemaal geen kwaliteitsoordeel over je scans, alleen zou het me niet verwonderen als je niet de beste resultaten haalt als je van de knopjes af blijft.


Maar ik zou juist graag dat kwaliteitsoordeel hebben want uiteindelijk gaat het om hoe het uiteindelijke beeld eruit ziet en alles wat ertussen zit is dan eigenlijk niet meer relevant. En als je niet had geweten wat voor scanner was gebruikt had dat dan je oordeel veranderd? Of zie je meteen: slechte scanner?

Ivophoto schreef:
Ik denk, (ik denk schrijf ik), dat je hier een vergissing begaat. Je kan de software niet uitschakelen bij een scanner, die zit er gewoon tussen, want die moet je bestand schrijven. Ik denk ook dat je een vergissing maakt met een vergelijking te maken tussen een RAW bestand uit een digitale camera en een niet optimaal TIFF bestand.

Je scanner levert een stroom aan informatie aan je PC of Mac die de software moet verwerken tot een beeld. Je kan je software maar best vertellen hoe hij die stroom van informatie moet verwerken tot een fotografisch bestand.

Iedere tussenstap is verlies van kwaliteit.


Het was meer bedoeld als analogie. In mijn simpele beleving is een min of meer onbewerkte TIFF van een scanner het meest te vergelijken met de RAW van een digitale camera.

Ivophoto schreef:
De reden waarom ik een RAW bestand zelf zou wllen bepotelen is omdat ik dan zelf keuzes kan maken. Niet omdat ik denk dat ik het beter kan dan een leger Japanse ingenieurs


Inderdaad kan je zelf keuzes maken maar het zijn vooral marketing Jappanners die het beeld bepalen (te veel ruisonderdrukking, te veel verscherping, te felle kleuren ect) dus dat kan je zelf zeker beter.

Ivophoto schreef:
Over het algemeen, en er van uitgaande dat je een correct belicht bestand hebt, doet de doorsnee camera een redelijk goede RAW-jpeg conversie. Het is iets anders als je fout hebt belicht, ruis en verscherping een issue is of als je in bv te contrastrijke omstandigheden lastige belichtingskeuzes hebt moeten maken.


Ik gebruik raw vooral om ruisonderdrukking en verscherping zelf te bepalen. Er zijn maar weinig digi's die dat naar mijn smaak mooi doen.

En even inhaken op de laatste discussie; ik scan veel dia's dus dat is voor mij een tussenstap en geen eindprodukt.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Jon,

Ik kan geen oordeel vellen over hetgene je hier laat zien. Maar wil je wel zeggen wat ik zo op het eerste zicht denk. In de kleurbeelden zit je witbalans niet goed, ook je hoge lichten lijken detailarm. Je zwartwit beelden, ik vraag me af of de film goed belicht en ontwikkeld is.

Ik zou veel liever de foto afgewerkt tegen de muur willen zien, dan spreken we over iets wat er toe doet.

Ik snap dat je een dia gebruikt als tussen stap, maar daarmee verarm je de kwaliteit dramatisch, dat is eigen aan hybride oplossingen waarbij je een mooi materiaal als een dia gaat digitalizeren met een Aldi scanner.

(Jaja, te kort door de bocht, ik weet het.)

Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Jon,
Ik kan geen oordeel vellen over hetgene je hier laat zien. Maar wil je wel zeggen wat ik zo op het eerste zicht denk. In de kleurbeelden zit je witbalans niet goed, ook je hoge lichten lijken detailarm. Je zwartwit beelden, ik vraag me af of de film goed belicht en ontwikkeld is.


Ik snap niet helemaal wat er mis is met de witbalans. Een tijdje geleden had ik inderdaad een duidelijk te paarse foto maar sinds die tijd doe ik of een autocorrectie of een remove color cast op een wit of grijs deel van de foto. Volgens mij zijn de meeste nu toch redelijk goed.

Zwart film is (bij de 6x6 foto's) vaak C-41 dus die ontwikkel ik niet zelf en ik pas de foto's vaak ook achteraf nog aan mbt tot licht/donker/contrast dus wat je ziet is niet altijd een afspiegeling van het origineel maar wel wat ik mooi vind. Mijn Retro80s foto's zijn duidelijk nog in ontwikkeling want die film doe ik wel zelf en dat is een leerproces.

Hoge lichten hebben inderdaad niet altijd detail maar dat is ook niet altijd belangrijk. Niet alle foto's hoeven perfect te zijn, het is belangrijker dat ik ze mooi vind.

Ivophoto schreef:
Ik zou veel liever de foto afgewerkt tegen de muur willen zien, dan spreken we over iets wat er toe doet.


De meeste's foto bestaan tegenwoordig alleen nog maar op de computer of klein afgedrukt in albums en niet aan de muur (heb zelf in ieder geval veel te weinig muur beschikbaar) en om nou te vinden dat alleen een foto aan de muur er toe doet, dat vind ik inderdaad te kort door de bocht.

Ivophoto schreef:
Ik snap dat je een dia gebruikt als tussen stap, maar daarmee verarm je de kwaliteit dramatisch, dat is eigen aan hybride oplossingen waarbij je een mooi materiaal als een dia gaat digitalizeren met een Aldi scanner.


Tja een 6x6 dia projekteren is er tegenwoordig niet meer bij en om al dat mooie materiaal nou weg te gooien is ook zonde. Dan maar een minder optimale oplossing.

Maar we kunnen hier natuurlijk altijd nog verder over bomen met een biertje er bij in Bergen op Zoom. Dat praat veel gemakkelijker en misschien kan je dan een paar mooie barietafdrukken laten zien?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bergen op Zoom is niet te ver, dat moet zeker wel eens lukken.

Zie je in het gebinte de kleurzweem niet? Dat is een probleempje met je witbalans, naar mijn mening.

Ik heb de indruk dat je de filmbase als grijsschakering scanned, en daarmee comprimeer je de werkelijke toonwaarden, en dat is zonde, dat haal je er met PS nooit meer uit, heb je de histogram al eens bekeken voor en na je manipulaties? Vallen er geen gaten in?

En ja, C41, das geen zwart wit, he. Dat is kleurfilm zonder kleur. Sad

Quote:
Mijn Retro80s foto's zijn duidelijk nog in ontwikkeling want die film doe ik wel zelf en dat is een leerproces.


Wat is hier het leerproces?

Hoe ontwikkel je de Retro80? Moest je de film in de vergroter schuiven zou ik je Finol aanbevelen. Ik heb al wel eens een stained negatief gescanned en dat gaat ook niet slecht moet ik zeggen.


Laatst aangepast door Ivophoto op Wo Apr 13, 2011 9:46, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:


Maak er 5 van, maar dat heeft niks met het dynamisch bereik van ZW film te maken, dat heeft te maken met de contrastomvang die je in je scene binnen de 5 stops houdt om het makkelijk af te drukken aangezien papier maar 5 stops aankan. Heb je meer stops in je negatief moet je naar de 5 stops op papier comprimeren en in het andere geval moet je spreiden.


E.a heeft uiteraard te maken met welk doel je de foto maakt.
Voor drukwerk vanaf papier is de contrastomvang weer minder dan voor een plaatje aan de muur.

Het dynamisch bereik of belichtingsomvang van z/w films is erg beperkt indien je uitgaat van een mooie briljante druk.
Verder vraag ik mij af of er voor de scanner een wezenlijk verschil is dan drukwerk op papier. Een film kan uiteraard meer details weergeven dan je op papier in volle glorie kan laten zien er van uitgaande dat ik een perfecte afdruk wil leveren op gradatie 2. Ontwikkel ik mijn film met een hogere dekking dus grotere contrast omvang dan creëer je maar mijn mening voor de scanner dezelfde problemen als voor papier. Een grovere korrel en onscherpte waar de lamp en de software van de scanner ook niet zoveel meer aan kan doen.

Dia's en z/w film vergelijken is als appels met peren.
Ze dienen allebei een ander doel en worden en worden tegenovergesteld belicht. (dia's op lichten en z/w/ op schaduwen.
Ik houd mij niet bezig met dia's maar ik kan mij herinneren dat je bij dia's spreekt van helderheidsomvang omdat deze als doel projectie heeft. Bij z/w films van contrastomvang omdat je hier uitgaat van een druk op papier. Het zijn twee specifiek verschillende materialen en volgens mij moet je ze allebei anders benaderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ivophoto schreef:


Maak er 5 van, maar dat heeft niks met het dynamisch bereik van ZW film te maken, dat heeft te maken met de contrastomvang die je in je scene binnen de 5 stops houdt om het makkelijk af te drukken aangezien papier maar 5 stops aankan. Heb je meer stops in je negatief moet je naar de 5 stops op papier comprimeren en in het andere geval moet je spreiden.


E.a heeft uiteraard te maken met welk doel je de foto maakt.
Voor drukwerk vanaf papier is de contrastomvang weer minder dan voor een plaatje aan de muur.

Verder vraag ik mij af of er voor de scanner een wezenlijk verschil is dan drukwerk op papier. Een film kan uiteraard meer details weergeven dan je op papier in volle glorie kan laten zien er van uitgaande dat ik een perfecte afdruk wil leveren op gradatie 2. Ontwikkel ik mijn film met een hogere dekking dus grotere contrast omvang dan creëer je maar mijn mening voor de scanner dezelfde problemen als voor papier. Een grovere korrel en onscherpte waar de lamp en de software van de scanner ook niet zoveel meer aan kan doen.

Dia's en z/w film vergelijken is als appels met peren.
Ze dienen allebei een ander doel en worden en worden tegenovergesteld belicht. (dia's op lichten en z/w/ op schaduwen.
Ik houd mij niet bezig met dia's maar ik kan mij herinneren dat je bij dia's spreekt van helderheidsomvang omdat deze als doel projectie heeft. Bij z/w films van contrastomvang omdat je hier uitgaat van een druk op papier. Het zijn twee specifiek verschillende materialen en volgens mij moet je ze allebei anders benaderen.


Wat je hier schrijft kan ik met mijn beperkt inzicht volgen, het klopt ook met wat ik geleerd heb, en beamen.

Ik heb de indruk dat sommigen door al dat gescan en te weinig kennis van de sensitometrie wat verloren zijn gelopen waarbij termen door elkaar gebruikt worden en daardoor de verwarring nog groter wordt. En nu dacht ik dat ik het eenbeetje door had.

WHeeeiiiieiiiii. Nu ben ik de kluts kwijt.

Confused Shocked Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Bergen op Zoom is niet te ver, dat moet zeker wel eens lukken.
29 mei rekenen we op je!

Ivophoto schreef:
Zie je in het gebinte de kleurzweem niet? Dat is een probleempje met je witbalans, naar mijn mening.
Eeuuh gebinte? Misschien moet je dat even vertalen dan kan ik ook zien waar het zit.

Ivophoto schreef:
Ik heb de indruk dat je de filmbase als grijsschakering scanned, en daarmee comprimeer je de werkelijke toonwaarden, en dat is zonde, dat haal je er met PS nooit meer uit, heb je de histogram al eens bekeken voor en na je manipulaties? Vallen er geen gaten in?
Ik snap niet hoe ik de filmbase als grijsschakering kan scannen. Die zou toch in principe helemaal zwart (negatief) of wit (dia) moeten worden? Sowieso scan ik hem niet mee dus die komt alleen in foto's met veel zwart/wit naar boven drijven.

Ivophoto schreef:
En ja, C41, das geen zwart wit, he. Dat is kleurfilm zonder kleur. Sad
Toch prima films hoor! Fijne korrel bij 400 iso.

Ivophoto schreef:
Wat is hier het leerproces?
Nou alles ongeveer, belichting, ontwikkeling, scannen. Het is een film met potentieel weinig korrel en mooie toonschaal. Verder ligt hij heel vlak (goed voor de scanner, trouwens ook voor de vergroter) en hij is niet duur. Het is een laaggevoelige film dus gebruik je vaak open diafragma wat weer foto's met selectieve scherpte oplevert; je kunt een beetje het effect van een 6x6 nabootsen met wat meer flexibiliteit.

Ik ontwikkel hem in Rodinal, heb eerst gewoon gedaan, doe nu vaak standontwikkeling met redelijk succes (vind ik zelf). De film heeft wel een vrij hard contrast en dat is wel lastig als je scant. Het is wel een heel scherpe film.

Die stained ontwikkelaars zijn me te giftig voor huis tuin en keuken gebruik (die discussie hebben we al gehad en bijna niemand is het met mij eens dus laat maar even zitten nu Wink ).

Sensitometrie heb ik geen verstand van maar voor een amateur als ik moet het toch ook wel zonder kunnen? Of zeg ik nu iets heel gevaarlijks? Shocked

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Als je je zwart punt niet juist zet dan scan je de base mee als grijswaarde in plaats van pikkezwart.

Betreffende de Retro80, als je een film met weinig korrel wil dan kan ik je de SPAN200 aanbevelen, belichten op 50 en ontwikkelen in RLS.

Wat betreft pyro, Finol is een staining ontwikkelaar maar niet zo koppig als een ontwikkelaar met heuse pyrogallol, dus met die giftigheid valt het wel mee. Je ontstopper of toilet eend is een stuk viezer.

Ik denk dat het niet nodig is om de ins en outs van sensitometrie te kennen, maar een degelijke basiskennis zou je veel vragen beantwoorden.

Allee, ik bedoel, wat een ingewikkelde dingen bedenken jullie hybridos toch allemaal niet, daar moet je ook wat kaas van één en ander eten, maar de elementairste kennis over je basis materiaal, de film, sla je gewoon over. Dat begrijp ik dus niet. Als je met film werkt zou je toch notie moeten hebben over sensitometrie. Film is dat waar je je beeld op maakt, en hoe dat nou juist in elkaar zit, dat sla je over.

Allee, zeg.

Shocked

Allee.

Laughing

Moest je iets van sensitometrie kennen dan zou die leercurve een pak korter zijn, want waar jij achter zoekt, namelijk juiste belichting, ontwikkeling, ed, dat bepaal je in één slag ( nou goed, een paar slagen) door een grijswig te maken, op een paar manieren ontwikkelen en in te meten. Je moet niet zover gaan om heelder afstemmingen te maken met papier (al zeker niet als hybridos) als je je houdt aan de standaard densiteiten en densiteitsranges, dan ben je snel in zaken om een fatsoenlijk afdrukbaar negatief te maken, en ik ben zeker dat je dat eveneens kan toepassen om het goed te kunnen scannen.

Heb je nooit de specs van je film bekeken? De schone s curvetjes? ben je niet nieuwsgierig naar waar dat voor dient? Denk je dat dat er bij zit om te lachen? of enkel voor de ernstige mierenneukers onder ons?

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Een bint is óf een aardappel, óf een balk. Ik denk dat Ivo hier een balk bedoeld Smile

En ja, die zijn nogal roze in jouw scan. Maar misschien waren ze daadwerkelijk roze geverfd ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Een bint is óf een aardappel, óf een balk.

Óf een leraar op een middelbare school natuurlijk, nu we toch onze kennis van de Nederlandse literatuur aan het etaleren zijn Laughing


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Een bint is óf een aardappel, óf een balk. Ik denk dat Ivo hier een balk bedoeld Smile

En ja, die zijn nogal roze in jouw scan. Maar misschien waren ze daadwerkelijk roze geverfd ?

Paul.

Nou weet ik nog niks. Welke scan bedoel je? Er is 1 met een brug die het zou kunnen zijn en die heb ik nog gecorrigeerd voor plaatsing omdat ik er zeker van wilde zijn dat deze goed was. Ik heb wel gespeeld met saturatie en dat kan ook een effect hebben. Die brug is trouwens een soort vies beige. En 1 foto lijkt me niet representatief voor de rest waar ik nauwelijks iets roze kan ontdekken sinds mijn Zweedse kanon is afgeschoten.

Ivophoto schreef:
Moest je iets van sensitometrie kennen dan zou die leercurve een pak korter zijn, want waar jij achter zoekt, namelijk juiste belichting, ontwikkeling, ed, dat bepaal je in één slag ( nou goed, een paar slagen) door een grijswig te maken, op een paar manieren ontwikkelen en in te meten. Je moet niet zover gaan om heelder afstemmingen te maken met papier (al zeker niet als hybridos) als je je houdt aan de standaard densiteiten en densiteitsranges, dan ben je snel in zaken om een fatsoenlijk afdrukbaar negatief te maken, en ik ben zeker dat je dat eveneens kan toepassen om het goed te kunnen scannen.

Heb je nooit de specs van je film bekeken? De schone s curvetjes? ben je niet nieuwsgierig naar waar dat voor dient? Denk je dat dat er bij zit om te lachen? of enkel voor de ernstige mierenneukers onder ons.


Zucht...voor mij is het allemaal wat simpeler; ik doe z/w omdat ik het leuk vind en omdat ik daarmee geen bekraste negatieven terug krijg van de ontwikkelcentrale + ik ben me alvast aan het voorbereiden op het moment dat er geen ontwikkelcentrale meer is en dan wil ik er zelf nog wel een tijdje mee verder. Specs van de film gaat niet verder dan de gevoeligheid en hoe het eruit ziet. Ik lees wel ervaringen van anderen en haal daar ook informatie uit en ik kijk naar hun voorbeelden (via Internet).

Is voor mij goed genoeg en voel niet de behoefte verder in de mieren te duiken.

Ik laat het hier maar bij geloof ik.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Jon,

Ik doel op je eerste kleurenscan hierboven, dat gebinte ziet zo roos dat ik denk dat het een gebinte is in het zwerk van een haumautent.


Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 5 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group