Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Goede 6x6 scanner?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Oh die; maar die is alleen bedoeld als voorbeeld van hoe "korrel" eruit ziet. Deze is verder nauwelijks bewerkt en inderdaad te roze.

Ik heb liever een oordeel over de scans in mijn gallery. Dat zijn afspiegelingen van mijn eindprodukten (maar daar zitten vast ook nog wel één of twee te roze bij; komt door te oude film volgens Han en is niet altijd mooi te corrigeren).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is zoals aan iemand vragen wat hij van het Guernica vindt en hem er een postzegel van tonen.

Niet dat ik je werk wil verlagen tot het niveau van de dekselse kladder hoor.

Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Apr 13, 2011 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas zijn die postzegels het enige wat je er ooit van zult zien; alhoewel ik wil er best een paar (laten) afdrukken op een mooi formaat en meenemen op 29 mei maar dan moet jij ook wat barietprints meenemen Wink

Nu nog iemand vinden die een goede printer heeft...Shocked

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Ik heb de indruk dat je de filmbase als grijsschakering scanned, en daarmee comprimeer je de werkelijke toonwaarden, en dat is zonde, dat haal je er met PS nooit meer uit, heb je de histogram al eens bekeken voor en na je manipulaties? Vallen er geen gaten in


Nog even een klein vraagje; besef je dat het voorbeeld wat ik gaf een sterke deel vergroting is? Hierin zitten natuurlijk lang niet alle grijswaarden. Om even van die foto de echte grijswaarden te illustreren heb ik het origineel in mijn gallery gezet.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ivophoto schreef:
Ik heb de indruk dat je de filmbase als grijsschakering scanned, en daarmee comprimeer je de werkelijke toonwaarden, en dat is zonde, dat haal je er met PS nooit meer uit, heb je de histogram al eens bekeken voor en na je manipulaties? Vallen er geen gaten in


Nog even een klein vraagje; besef je dat het voorbeeld wat ik gaf een sterke deel vergroting is? Hierin zitten natuurlijk lang niet alle grijswaarden. Om even van die foto de echte grijswaarden te illustreren heb ik het origineel in mijn gallery gezet.

Jon


Jon, hou er eens een grijstrap naast.

Waar zit het zwart? Waar zit het wit? Waar zit zone VII, VIII en IX, waar zit zone I, II II?

Ik heb de indruk dat alles samengedrukt is tussen zone IV en VI

Er zit amper een S curve in je beeld. Ik zie nergens sporen van een gezonde voet of een stevige schouder.

Als ik zo een afdruk zou zien, dan vermoed ik een slecht negatief, omdat ik de indruk heb dat eea in je negatief in die voet zit geduwd en je dat er toch probeert uit te halen, met als gevolg dat je alles in een beperkte bereik op papier krijgt. Maar de luchtpartij, die toch normaal een aantal stops verschilt spreekt dat dan tegen, maar dat is gezien het een scan is wel mogelijk.

Hoe heb je hier het licht gemeten? Waar heb je je zone V geplaatst?

Kan je deze foto eens in PS opendoen en een printscreen maken van je histogram en laten zien?

PS, je eerdere foto's van die takjes en stenen in het zand zien er beter uit.


Laatst aangepast door Ivophoto op Do Apr 14, 2011 11:50, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nog eens goed bekeken, en dit is mijn pronostiek:

Ik denk dat je eerder de lucht gemeten hebt, met als resultaat dat je grondpartij naar de voet van je film geschoven is en dus par force nogal plat is. Dat scan je er dan uit door je beeld naar het midden te schuiven.... Met dit resultaat.

Het is maar een pronositek hoor....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Waar zit het zwart? Waar zit het wit? Waar zit zone VII, VIII en IX, waar zit zone I, II II?

Ik heb de indruk dat alles samengedrukt is tussen zone IV en VI

Eeuh ja omdat er geen echt zwart en erg weinig wit in dit beeld zit misschien?? Het was heel grijs en grauw weer ergens in februari...persoonlijk vind ik dit shot precies weergeven zoals het was. Het is een beetje een saai shot. Van een grijs vlak kan ik geen z/w maken toch?

Lichtmeting recht voor me uit met een seleniummeter; misschien een klein beetje omhoog gericht.

Ivophoto schreef:
PS, je eerdere foto's van die takjes en stenen in het zand zien er beter uit.
Ja hier scheen de zon, meteen veel meer contrast. Zelfde scanner, zelfde film, zelfde lichtmeter en zelfde camera trouwens.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Met het risico dat dit een oeverloze discussie wordt:
Ivo, theoretisch en technisch (o, o wat zeg ik nu) heb je wel gelijk, maar ook ik vind, dat als je een bepaalde sfeer wilt weergeven, je op iets heel anders kunt uitkomen. Ik zie bij deze foto precies de omstandigheden zoals die op dat moment waren en dat is een heleboel waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Met het risico dat dit een oeverloze discussie wordt:
Ivo, theoretisch en technisch (o, o wat zeg ik nu) heb je wel gelijk, maar ook ik vind, dat als je een bepaalde sfeer wilt weergeven, je op iets heel anders kunt uitkomen. Ik zie bij deze foto precies de omstandigheden zoals die op dat moment waren en dat is een heleboel waard.


Dat zijn twee dingen naast elkaar, Frank.

Als een landschap er zo in het echt zou uitzien, ik pookte mijn ogen uit en liep liever blind door het leven. (nou dat is niet waar, maar goed)

Degene die me langer kennen (bijvoorbeeld Paul) weten dat de werkelijkheid me aan het gat kan roesten en ik eerder ga voor de sfeer dat een beeld uitstraalt en als daar detail, doortekening en wat nog voor fraais, voor opgeofferd wordt, allemaal geen probleem.

Maar, dit was niet de vraag van Jonnie! Jonnie vroeg achter de scan kwaliteit van zijn platen en heeft hiervoor deze plaat opgeladen. Het is deshalve niet fair om eerst te vragen of ik een kwaliteitsoordeel wil geven, en als ik dat doe; me dan te verwijten het te technisch te bekijken en geen voeling te hebben met de impressie...........

vind ik, hé

Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ivophoto schreef:
Waar zit het zwart? Waar zit het wit? Waar zit zone VII, VIII en IX, waar zit zone I, II II?

Ik heb de indruk dat alles samengedrukt is tussen zone IV en VI

Eeuh ja omdat er geen echt zwart en erg weinig wit in dit beeld zit misschien?? Het was heel grijs en grauw weer ergens in februari...persoonlijk vind ik dit shot precies weergeven zoals het was. Het is een beetje een saai shot. Van een grijs vlak kan ik geen z/w maken toch?

Lichtmeting recht voor me uit met een seleniummeter; misschien een klein beetje omhoog gericht.

Ivophoto schreef:
PS, je eerdere foto's van die takjes en stenen in het zand zien er beter uit.
Ja hier scheen de zon, meteen veel meer contrast. Zelfde scanner, zelfde film, zelfde lichtmeter en zelfde camera trouwens.

Jon


Ik zou het negatief wel eens willen zien. Ik denk dat je hier naar de grond toe had moeten meten. Als je de lucht binnen de contrastomvang van je film wil houden kan je een gradual ND filter gebruiken.

Als je recht vooruit hebt gemeten was het gereflecteerd dus. Hoeveel graden meet je meter?

(Kijk eens naar de rubberen banden op de kar. Ook in grijsgrauw weer blijft een zwarte autoband zwart en wordt hij niet als gemiddeld grijs)


Laatst aangepast door Ivophoto op Do Apr 14, 2011 15:35, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

De foto die je gepost hebt, waarbij je schrijft dat alles tussen IV en VI valt (volgens mij is alles VI, maar alla) Wat voor weggetje was dat? Als dat asfalt was, zelfde opmerking als de rubberen banden van hierboven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

Nee Ivo, nou zoek je spijkers op laag water. Een autoband is natuurlijk lang niet in alle gevallen zwart (hooguit als ie nieuw is) en asfalt is zeker niet overal zwart; sterker nog in Belgie heb ik dat helemaal nog nooit gezien behalve als er een gat in de weg zit Wink .

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dat weggetje is weliswaar een soort asfalt, maar tamelijk licht, lichtbruin/grijs. Op de foto lijkt het donkerder dan het in werkelijkheid is, maar dat heb ik zo gedaan om de sfeer te benadrukken.
Vind je 'm niet mooi dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Dat weggetje is weliswaar een soort asfalt, maar tamelijk licht, lichtbruin/grijs. Op de foto lijkt het donkerder dan het in werkelijkheid is, maar dat heb ik zo gedaan om de sfeer te benadrukken.
Vind je 'm niet mooi dan?


Nee, ik vind het te vlak.

Dat zijn geen spijkers op laag water. Er is een verschil tussen een impressie dat het resultaat is van weloverwogen beslissingen in het proces en een resultaat te wijten aan ergens verloren te zijn gelopen in het totale proces, waar er dan een impressie van wordt gemaakt. Waar ik overigens niemand van verdenk, hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Nee Ivo, nou zoek je spijkers op laag water. Een autoband is natuurlijk lang niet in alle gevallen zwart
Jon


Nee, dat is waar, bijvoorbeeld in een foto die onderbelicht is waardoor alle toonwaarden in de voet terecht zijn gekomen en daarna opgeleukt met de scan en in PS.... daar is een autoband niet zwart, maar van hetzelfde gemiddelde grijs als een spriet gras, een plas water etc.......

Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 6 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group