Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Goede 6x6 scanner?
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hjr
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-3-2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Wo Apr 06, 2011 15:10    Onderwerp: Goede 6x6 scanner? Reageer met quote

Graag hoor ik ervaringen met 6x6 scanners. Ik weet dat Epson de V700 verkoopt maar ik lees wisselende berichten over onscherpe korrel. Zijn er alternatieve 6x6 (of grotere) scanners?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Apr 06, 2011 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Een Epson V700 is een hele goede scanner voor 6x6. Onscherpe korrel heeft deze absoluut geen last van. Iets beters is een Nikon LS9000 maar die is dan ook 5x duur (500 vs 2300 euri). Goedkopere opties zijn Canon 9000f of een Epson V600. Voor 6x6 kom je daarmee ook een heel eind en ze zijn goedkoper (tussen de 200 en 300).

Ik gebruik zelf al een aantal jaren een Canon 8600f (voorloper van de 9000f) en die bevalt prima; het is wel aan te raden om onverscherpt te scannen en vervolgens in Photoshop oid een unsharp mask te doen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Apr 06, 2011 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Een Epson V700 (en iedere andere flatbed) geen onscherpe korrel?
Dan moet je een scan van een flatbed toch echt eens vergelijken met een uit een echte filmscanner.
Een flatbed kan hele redelijke resultaten leveren, maar de eerste korrel moet ik nog zien.

Je kunt dit natuurlijk flink relativeren, want zeker met middenformaat hoef je niet zo sterk te vergroten en dan zie je het verschil niet echt, maar het is er toch echt.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2011 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie de korrel met mijn scanner wel en deze wordt met een relatief licht unsharp mask ook behoorlijk scherp. En mijn scanner is niet zo goed als een V700.

Ik heb een "echte" 4000 dpi negatief scanner (Canon FS4000) en de korrel die ik daarvan krijg is me veel te prominent aanwezig. Ik heb zelfs het idee dat er bij dergelijke scanners onderhuids toch stiekem een softwarematige verscherpingsstap is ingebouwd.

Maar hierover kunnen we waarschijnlijk tot in het oneindige discussieren; ik denk in ieder geval dat een V700 voor 6x6 momenteel de beste optie is (als je niet 2300 euro voor een Nikon LS9000 uit wil geven) en dat de iets goedkopere klasse flatbeds ook prima resutlaten geeft.

Er schijnt in juni wel een nieuwe 6x6 scanner van Reflecta uit te komen die ergens tussen de V700 en de LS 9000 zou moeten zitten.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2011 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

Die echte korrel uit jouw flatbed wil ik graag zien. Dat zou kunnen betekenen, dat ik mijn V700 heel snel ga inruilen.

Die prominente korrel uit die echte scanner (in mijn geval een Minolta 5400) vind ik stukken mooier dan de wolkerige massa, die ik uit mijn V700 krijg: het herinnert me aan de goeie ouwe natte doka. Zo hoorde korrel er uit te zien en daar stelde je op scherp.

Van stiekem onderhuids verscherpen is m.i. geen sprake. Als ik via Vuescan in raw-formaat scan krijg ik hetzelfde verschil. Ik noem dat een betere scanner.

Overigens is Nikon al een hele tijd geleden met de LS9000 gestopt. Voor nieuwe exemplaren die nu nog aangeboden worden wordt veelal het dubbele gevraagd. Als je er nog voor 2300 euro tegenkomt, waarschuw me dan. Volgens mij gaan ze tweedehands al hard die kant op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2011 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal wel eens wat mooie voorbeelden zoeken. We kunnen natuurlijk ruilen; jouw V700 tegen mijn 8600f Wink

Ik heb wel eens scans van drumscanners gezien en die korrel zag er toch weer heel anders uit dan wat die Canon FS 4000 produceert (en trouwens ook een Minolta Dual II die ik daarvoor gebruikte); veel minder grof. Nou moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik veel met 200 en 400 iso film schiet; daar zie je natuurlijk al snel stevige korrel. Met de Rollei Retro 80s die ik sinds een aantal maanden ook gebruik is dat allemaal veel minder.

Maar als Nikon al gestopt is met de LS9000 dan blijft er voor 6x6 weinig over behalve flatbed. Die 2300 euro was de prijs bij CameraExpress ongeveer 1,5 jaar geleden.

Hier wel een link naar die nieuwe Reflecta: https://reflecta.de/en/products/detail/~id.425/reflecta-MidformatScan-MF5000--from-june-2011-available.html

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2011 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, als die 8600f echt beter is wil ik wel ruilen, maar ik stel me zo voor dat jij dan niet wilt. Ik zie het graag een keer.

Zwartwit is natuurlijk toch wel de slechtste film om te scannen. Daarom ben ik wat aan het experimenteren met Kodak bw400cn en ik moet zeggen dat me dat zeker niet tegenvalt. Mooie toonschaal, makkelijk stof verwijderen en geen korrel (dat laatste voordeel is meteen ook het enige nadeel).

Ik zal die Reflecta eens in de gaten houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2011 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dat de korrel in een goede scan prominent aanwezig is, houdt gewoon in dat het een goede, scherpe scanner is.

Wel is het zo dat in mijn Minolta voor MF een extra voorziening zit (de scanhancer) om de korrel juist wat minder prominent te maken, zonder de scherpte negatief te beinvloeden. De lichtbron in scanners is nl doorgaans nogal sterk gecollimeerd (zeg ik dat goed ?), terwijl de belichting bij een analoge vergroter meestal wat meer diffuus is.

Vergeet bij dit soort discussies ook niet dat je met een goede scan op je scherm wel enorm uitvergroot en dus gedetailleerd zit te kijken. Veel meer dan je in het analoge tijdperk gewend bent.

Het beste is dan ook om alleen je afdrukjes te beoordelen. Je zult zien dat die ineens veel minder last hebben van een prominente korrel dan je dacht ...

Nu nog een scanhancer zien te scoren voor kleinbeeld Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2011 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

P.S.

Ik blijf het ermee oneens dat je een scan groot moet afdrukken om verschil in scherpte te kunnen zien tussen een goede en een matige scanner. Ook bij een afdruk op briefkaart formaat zie je verschil in scherpte.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een Reflecta, een Epson V700 en een drumscanner in één adem vernoemd en ze met elkaar vergelijkt mis je toch iets aangaande scanners denk ik. Je overbrugt hier een prijsverschil van ongeveer 25 a 30k€

Echte korrel heb ik nog maar in 1 scan zien verschijnen (en dan heb ik het over de filmkorrel, niet de emulsie korrel die ontstaat door belichting, ontwikkeling, etc) en dat was een scan van een Creoscitex flatbed. Maar dat is dan ook een flétbétje waar je voor de prijs ook met een Mercedes kan rijden en de enige flatbed die, indien goed gebruikt, want scannen is een vak, betere scans levert dan mening drumscanner

Laughing

Een statement aangaande ergens op het net, gelezen op een vaksite over proscanning:

Kodak (CreoScitex) does not produce low-end entry level scanners. Kodak EverSmart Supreme and iQ3 scanners are constructed from the ground up for professional prepress use. If you want a cheap scanner where the only thing "professional" about it is the advertising hype, then go for Umax or Microtek. If your clients can't tell the difference, might as well use an ordinary scanner (Nikon or Epson). But if your clients pay for top quality, you better be prepared to deliver.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik mis, is de reden waarom je verschillende soorten scanners met verschillende prijzen niet met elkaar zou kunnen vergelijken.

Je opmerkingen in de tweede alinea doen mij denken aan een verhaal van Godfried Bomans: De gamelankenner :-)

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Wat ik mis, is de reden waarom je verschillende soorten scanners met verschillende prijzen niet met elkaar zou kunnen vergelijken.

Je opmerkingen in de tweede alinea doen mij denken aan een verhaal van Godfried Bomans: De gamelankenner :-)

Frank


Of een scanner dingen gemeen heeft met een gamelan en wat mijn uitleg van doen heeft met literatuur van Bomans weet ik ook niet. Laughing

Het is geen kwestie of je al dan niet appelen met peren mag vergelijken, wel of het zin heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
..... (en dan heb ik het over de filmkorrel, niet de emulsie korrel die ontstaat door belichting, ontwikkeling, etc) ......

Interessant dat je dat onderscheid maakt.
Maar je hoeft toch hopelijk niet een niet-belichte film te scannen om dat te kunnen controleren ?

Hoe vond je die scan van dat superapparaat,
Was dat beter dan uit een analoge vergroter ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ivophoto schreef:
..... (en dan heb ik het over de filmkorrel, niet de emulsie korrel die ontstaat door belichting, ontwikkeling, etc) ......

Interessant dat je dat onderscheid maakt.
Maar je hoeft toch hopelijk niet een niet-belichte film te scannen om dat te kunnen controleren ?

Hoe vond je die scan van dat superapparaat,
Was dat beter dan uit een analoge vergroter ?


Paul.


Was dat beter dan uit een analoge vergroter................ Tussen het negatief en de print zit een lens en daarachter zit een lichtbron...... het proces om van een negatief via een scan naar een afgewerkt beeld te gaan is ietwat omslachtiger en afhankelijk van veel meer factoren.

Wat ik wel weet is dat een scan van een high end scanner, geopereerd door iemand die verstand heeft van scannen, iets heel anders is dan een scan uit een hobby doos. (zelfs een dure hobby doos)

Maar ja, dat zal dan wel weer een Bomans wijsneuzigheid zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Maar ja, dat zal dan wel weer een Bomans wijsneuzigheid zijn.

Beetje wel vind ik, tenzij je het laat zien.
Verschillen/overeenkomsten tussen een flatbed en een echte filmscanner kunnen veel van ons thuis vergelijken.

In een discussie over de kwaliteiten van onze huis-, tuin- en keukenscanners, overgoten met een sausje van quasi deskundigheid gaan roepen, dat je wel eens een scan van een of ander exotisch apparaat hebt gezien en dat dat toch wel iets heel anders is, is een beetje flauw als je niet laat zien waar die verschillen dan in zitten. Wij kunnen het niet controleren of reproduceren. Ik sluit niet uit dat je gelijk hebt en weet echt wel dat het beter kan, maar laat het dan zien. Nu lijkt het echt op dat verhaal van Bomans, lees het maar na. Het boekje heet Kopstukken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 1 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group