Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Goede 6x6 scanner?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ivo ik heb het idee dat wij niet dezelfde taal spreken. Wat ik bedoel met kwaliteitsoordeel is wat anders dan wat jij ermee bedoeld.

Waar ik moeite mee heb is onderstaande uitspraak en daarom heb ik deze histogrammen geplaatst.

Ivophoto schreef:
Nee, dat is waar, bijvoorbeeld in een foto die onderbelicht is waardoor alle toonwaarden in de voet terecht zijn gekomen en daarna opgeleukt met de scan en in PS.... daar is een autoband niet zwart, maar van hetzelfde gemiddelde grijs als een spriet gras, een plas water etc.......


Het negatief is niet onderbelicht, met de scan is niks opgeleukt en in PS alleen een klein beetje contrast toegevoegd. Ik heb niet geprobeerd hier iets meer van te maken dan het was.

Ik concludeer hieruit dat de scanner zijn werk goed (binnen de beperkingen van een flatbedscanner) heeft gedaan. Dat is alles en dat is ook mijn kwaliteitsoordeel en ook de reden van deze draad die tenslotte ging over het eventuele gebruik van een flatbedscanner voor 6x6 negatieven.

En ik weet nog steeds niet wat ruitertjes zijn. Een ruiter zit op een paard Wink

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Groot jolijt is met deze mijn deel. Slingers aan de wand, lampions in de struiken en het papieren hoedje olijk op de schedel noopt me tot rondedans.
Hojee, hojee, wat is het fijn met zijn twee, de ruitertjes netjes aangeschoven, een glaasje in de hand en de nootjes binnen handbereik.



Niet meteen gaan overdrijven hé.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie,

Op wat baseer je je om te stellen dat dit negatief niet onderbelicht is? Op je scanresultaat? Of op de densiteit van je negatief?

Kijk, ik zal het duidelijk zeggen en dan doe je er mee wat je wil.

Er zit een probleem in je workflow. Op basis van wat ik zag vermoedde ik dat er een probleem is met je negatief. Nu ik de histogram zie ben ik zeker dat er minstens een probleem is me je scan/bewerking workflow en sluit ik nog steeds niet uit dat er een probleem met de belichting en ontwikkeling van je negatief is, maar dat kan je pas weten als je het inmeet.

Je scanner kan niks anders doen dan het goed doen binnen zijn beperkingen, wat een rare zaak zou het zijn als dat niet was. Ik stel dat jij als operator niet echt goed weet waar je mee bezig bent, en dat zeg ik op basis van hetgeen je hier laat zien, de uitleg die je er aan geeft en het feit dat je denkt dat ik een andere taal spreek als ik het heb over de twee ruitertjes onderaan je histogram, twee dingetjes die in de manual van je scan software, of in de help van PS, duidelijk omschreven staan.

Want een ruitertje, Jonnie, is niet altijd iets wat op een paard zit, net zoals een muts niet altijd schuttingstaal is.

Laughing

Kijk, je kan op twee manieren omgaan met dingen die je leest en niet kent of die iets beschrijven waar je niet direct chocola van kan bakken.

Je kan in je haar krabben en zeggen, wat de fuk brabbelt die nu, en onderzoeken of er iets is dat je kan bijleren.

Je kan in je haar krabben en in de lach schieten of kwa worden om al die woorden en zinnen die je niet onmiddellijk aan elkaar kan breien en gewoon je weg gaan binnen de comfortzone van jouw huidige wetenschap en kennis.


Ik heb de indruk dat je eigenlijk helemaal geen mening van iemand anders wil, je wil gewoon bevestiging hoe goed je wel niet bezig bent. Wel dat ben je niet. Je bakt niks van al dat gescan. Goed scannen is iets anders dan een negatief door dat kastje jassen. En als je hierboven ergens stelt dat je niet verder komt dan een postzegeltje op een forum en dat je niet snel een afdruk zal maken omdat je niet eens een fatsoenlijk printer hebt, dan heb je eigenlijk nog geen echt foto gepresteerd en dan ben je misschien niet eens een fotograaf maar iemand met een scanner en een camera.
Dit alles met de nodige ironie en lachende erwtjes, natuurlijk.

iet ies joer sjois

Cheers mate.


Cool Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:

Ik heb de indruk dat je eigenlijk helemaal geen mening van iemand anders wil, je wil gewoon bevestiging hoe goed je wel niet bezig bent. Wel dat ben je niet. Je bakt niks van al dat gescan. Goed scannen is iets anders dan een negatief door dat kastje jassen. En als je hierboven ergens stelt dat je niet verder komt dan een postzegeltje op een forum en dat je niet snel een afdruk zal maken omdat je niet eens een fatsoenlijk printer hebt, dan heb je eigenlijk nog geen echt foto gepresteerd en dan ben je misschien niet eens een fotograaf maar iemand met een scanner en een camera.


Ik vraag geen bevestiging van hoe goed ik bezig ben; ik vraag bevestiging van wat de scanner kan. Dat is relevant in deze draad, niet wat ik er vervolgens wel of niet mee doe. Het begrip postzegel komt bij jouw vandaan, niet van mij. Ik heb gezegd dat wat ik hier plaats een afspiegeling is van mijn scans en dat ik die op mijn a4 printer er prima uit vind zien. En ik heb gezegd dat die "postzegel" het enige is wat jij en velen anderen er ooit van zullen/kunnen zien simpelweg omdat jij en al die vele anderen mijn prints nooit zullen/kunnen zien.

De fatsoenlijke (vooral grotere) printer was alleen maar bedoeld om prints te maken die ik in Bergen op Zoom aan jouw kon laten zien omdat ik het vermoeden heb dat jij met een a4tje minder tevreden bent als ik.

En ik heb nooit beweerd dat ik een fotograaf ben, inderdaad ben ik iemand met een scanner en een camera net zoals ik iemand ben met een auto; ik vind rijden erg leuk maar noem mezelf geen autocoureur.

Trouwens diepgaande kennis van de technische aspecten van fotografie maakt je ook niet automatisch een fotograaf.

Maar om je een plezier te doen zal ik in het vervolg in mijn comfortzone blijven.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

@Ivo
Ik hoop dat het oplucht, dan heeft hier tenminste nog iemand iets aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
@Ivo
Ik hoop dat het oplucht, dan heeft hier tenminste nog iemand iets aan.


Hier heeft niemand iets aan.
Aan het ganse verhaal niet. Daar heb ik me in vergist. Ik dacht dat hier film enthousiastelingen huizen..........


Crying or Very sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, soms zit het mee...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Frank schreef:
@Ivo
Ik hoop dat het oplucht, dan heeft hier tenminste nog iemand iets aan.


Hier heeft niemand iets aan.
Aan het ganse verhaal niet. Daar heb ik me in vergist. Ik dacht dat hier film enthousiastelingen huizen..........


Crying or Very sad


Ik volg jullie nog jongens. En ben blij dat we hier wat dieper op de (on-)mogelijkheden van de hybride werkwijze ingaan. worshippy

Ivo, welke internet bron kan jij aanbevelen betreffende sensitometrie.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Ivophoto schreef:
Frank schreef:
@Ivo
Ik hoop dat het oplucht, dan heeft hier tenminste nog iemand iets aan.


Hier heeft niemand iets aan.
Aan het ganse verhaal niet. Daar heb ik me in vergist. Ik dacht dat hier film enthousiastelingen huizen..........


Crying or Very sad


Ik volg jullie nog jongens. En ben blij dat we hier wat dieper op de (on-)mogelijkheden van de hybride werkwijze ingaan. worshippy

Ivo, welke internet bron kan jij aanbevelen betreffende sensitometrie.


Hoi Tum,

Internetbron, hm. Heb daar op het net nog niet achter gezocht.

Ik kan je wel volgend boek aanbevelen:

Basic Photographic materials en processes van Focal Press
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Als de zwarte en de witte ruiter goed staan, wat zegt jou dan het diagram van Jon.
Zitten de grijzen in de foto hoofdzakelijk net onder en net boven middengrijs (twee bulten?)
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Als de zwarte en de witte ruiter goed staan, wat zegt jou dan het diagram van Jon.
Zitten de grijzen in de foto hoofdzakelijk net onder en net boven middengrijs (twee bulten?)


Dat er twee zones zijn waar beeldinformatie aanwezig is en dat het allemaal net onder en net boven zit van de gemiddelde helderheid van wat er gescanned is. Maar wat de relatie met het negatief is, of gemiddeld grijs, of zone V, daar kan je niks over zeggen op deze manier.

Je kan met scannen geen wonderen doen. Het begint bij een correct belicht negatief. En dan volgt een correcte ontwikkeling. Je bent pas dan zeker van je belichting en ontwikkeling als je of het fabrikantsadvies volgt, of je een wig hebt gemaakt en ingemeten. En daarna volgt een correcte scanning, een correcte processing in PS, een correcte print,.....

En dat allemaal liefst met gereedschap die dmv goede profielen met elkaar praten.

Je kan een fout negatief dermate inscannen dat je beeldinformatie toch je histogram vult, maar daarmee voorkom, of beter, zet je niet recht dat je beeld ergens in een ongunstige zone van je curve is gevallen op het negatief.

Als je wil spreken over de kwaliteit van je scanner, steek er dan een correct negatief in waar alle densiteiten inzitten, geen modderige situatie waarbij je scanner enkel wat flutdensiteit moet scannen. Daar doe je dat toestel geen auw mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:

Als je wil spreken over de kwaliteit van je scanner, steek er dan een correct negatief in waar alle densiteiten inzitten


Mijn flatbed kan dan helaas het verschil tussen donker en heel donker en tussen licht en heel licht niet omzetten in een 'digitaal negatief'.
Ik las ergens dat SilverFast hier nog wel verbetering in kan brengen, heb jij daar kennis van?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Ivophoto schreef:

Als je wil spreken over de kwaliteit van je scanner, steek er dan een correct negatief in waar alle densiteiten inzitten


Mijn flatbed kan dan helaas het verschil tussen donker en heel donker en tussen licht en heel licht niet omzetten in een 'digitaal negatief'.
Ik las ergens dat SilverFast hier nog wel verbetering in kan brengen, heb jij daar kennis van?


Ik heb Silverfast geprobeerd, ik denk dat ik het nog ergens op de Mac heb, is geen slechte scansoftware, ondertussen heb ik leren werken met Vuescan. Dat gaat redelijk goed, maar je moet van een huis tuin en keukenscanner geen wonderen verwachten. Maar toch, je kan redelijke resultaten halen als je de schuifies goed zet.

Wat je zegt over je scanner en de onmogelijkheid grote en kleine densiteit goed te scannen, ja dat is een probleem bij goedkope scanner. De verleiding is groot om dan je ontwikkeling aan te passen zodat je 'lichte negatiefjes' krijgt. Ik zou dan eerder proberen of de filmen met heldere drager geen optie zijn.

Ik heb drie scanners, een Epson 3200, een Minolta Dual Scan en een Agfa Arcus, awel, die ouwe Arcus, dat oude beest waarvoor ik een steenoud Macje moet gebruiken, dat ouwe ding scant die twee andere prutsdingen qua Dmax los naar huis. (Op 4x5, voor KB is de resolutie niet hoog genoeg)

Voor MF werkt de 3200 redelijk, ik heb er mijn weg mee gevonden. En voor kleinbeeld, als ik dat nog gebruik, doet de Minolta ism vuescan ook zijn dingetjes. Ach, als het echt fraai moet zijn gaat het in de doka, of doe ik een volledig digitale worflow.

Eigenlijk zou je die fluthybrideworkflow in de WC moeten doorspoelen en een klein dokaatje oprichten. Of zoek een goede tweedehands scanner die wel die densiteiten scant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Film met heldere drager, ik heb net Fuji en Rollei gekocht. Moet ik meer richting Ilford of Kodak. Question
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Film met heldere drager, ik heb net Fuji en Rollei gekocht. Moet ik meer richting Ilford of Kodak. Question


Nee ik dacht aan Rollei SPAN 200, ik vind dat goed te scannen.
Maar, je moet die film wel juist belichten.
De Rollei SPAN 200 belicht ik op 50 en ontwikkel in RLS, dan krijg je een correct bereik van je tien zones op je film en het valt te scannen.

Ik doe Efke 100 of Adox 100 (is hetzelfde) op 80 en ontwikkel in Finol, is prachtig in de vergroter en gaat in de scanner ook redelijk goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 8 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group