Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Goede 6x6 scanner?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Er is een verschil tussen een impressie dat het resultaat is van weloverwogen beslissingen in het proces en een resultaat te wijten aan ergens verloren te zijn gelopen in het totale proces, waar er dan een impressie van wordt gemaakt.


Deze foto was het resultaat van een weloverwogen beslissing. Er was nauwelijks een proces. Het negatief zag er zo uit als ik voor ogen had gehad, previsualisatie weetjewel ( ojee, daar krijg ik commentaar op) en na het scannen hoefde ik er eigenlijk niets meer aan te doen.

Maar het goede nieuws is: je hoeft het niet mooi te vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Quote:
Er is een verschil tussen een impressie dat het resultaat is van weloverwogen beslissingen in het proces en een resultaat te wijten aan ergens verloren te zijn gelopen in het totale proces, waar er dan een impressie van wordt gemaakt.


Deze foto was het resultaat van een weloverwogen beslissing. Er was nauwelijks een proces. Het negatief zag er zo uit als ik voor ogen had gehad, previsualisatie weetjewel ( ojee, daar krijg ik commentaar op) en na het scannen hoefde ik er eigenlijk niets meer aan te doen.

Maar het goede nieuws is: je hoeft het niet mooi te vinden.


Wie zou daar commentaar op geven?

Ik niet, als ik een beeld niet geprevisualiseerd krijg neem ik de foto niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alles twee keer moeten lezen voor ik het begreep Sad

@Frank:
Ik vind dat twee hele mooie sfeervolle foto's die je nu in de Gallery hebt geplaatst.

@Ivo:
Het asfaltweggetje in een van de foto's van Frank is in werkelijkheid niet zwart, dat hebben we in Nederland bijna niet. Dit soort weggetjes is behoorlijk flets van tint, lichter nog dan gemiddeld grijs, een zone hoger als je het mij vraagt. Ik geloof dat Frank gelijk heeft als hij stelt dat hij het weggetje zelfs iets donkerder heeft afgebeeld dan het asfalt in werkelijkheid is.

@Jonnie:
Ik denk dat Ivo m.b.t. jouw foto "Maas bij Ravenstein" een punt heeft: Hij is ook naar mijn mening nogal aan de vlakke kant. De opmerking van Ivo t.a.v. de band klopt wel zo'n beetje, denk ik. Tenzij de band helemaal onder de kleiblubber zat ? (= niet ondenkbaar zo naast een rivier).

Ik wil bij dit laatste twee kanttekeningen plaatsen:

1)
De foto is genomen op Kodak BW 400CN. Ik heb kortgeleden een paar opnames van Frank gezien op deze zelfde film. Toen viel me ook op dat bepaalde grijsgebieden er met deze film nogal vlak uit zien. Ik ben vergeten of dat nu de donkerder grijzen waren, of juist de lichte ( Frank, je moet maar even inspringen, plaats desnoods even jouw foto met de tram).

2)
Aangezien de foto van Jonnie op MF geschoten is, zal hij hem ongetwijfeld met zijn vlakbed gescand hebben. Deze scanners leveren nu eenmaal niet zo'n contrastrijk plaatje (weet ik uit ervaring). Met een film die enigzins onderbelicht is, en dan juist met zo'n Kodak BW400CN, krijg je dan misschien de situatie dat e.e.a. elkaar in negatieve zin gaat versterken: Een grijspalet dat de goedkeuring van Nonkel Ivo niet kan wegdragen Smile (en van mij ook niet).



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
( Frank, je moet maar even inspringen, plaats desnoods even jouw foto met de tram).

Of was het nu juist een andere foto waarbij ik deze opmerking maakte ??? Kweet het niet meer ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
@Ivo:
Het asfaltweggetje in een van de foto's van Frank is in werkelijkheid niet zwart, dat hebben we in Nederland bijna niet. Dit soort weggetjes is behoorlijk flets van tint, lichter nog dan gemiddeld grijs, een zone hoger als je het mij vraagt. Ik geloof dat Frank gelijk heeft als hij stelt dat hij het weggetje zelfs iets donkerder heeft afgebeeld dan het asfalt in werkelijkheid is.


Ik geloof het direct, dat is wat wij 'macadam' noemen, de witte steentjes tussen de asfalt maken de kleur. Dus is de zone VI donkerder geplaatst, dus (zou het kunnen )valt er een deel in relatieve onderbelichting en schuift de boel naar de voet van de curve met vervlakking als gevolg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

De kleur van het pad is ongeveer (ik heb het er niet naast gehouden) te zien in de andere foto, rechts bovenin.

@Paul
Nee, de tramfoto vonden we beiden wel geslaagd, het ging om de steentjes rond het Collosseum.[/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Grijze banden, macadamia wegen....

Hier dan maar even de gevraagde histogrammen.

Eerst een crop van de grijze banden:



OK er zit geen diepzwart in maar die hangende band lijkt me vrij normaal. Die onderste heeft twee weken onder water gestaan dus die is zeker niet meer zwart.

Dan de histogram van het origineel van deze plaat (dus niet de crop)



En dan het histogram van de originele tiff (let op gescand als kleur)



Het origineel is lichter dan mijn aangepaste versie; hij was eerder overbelicht dan onderbelicht (maar niet veel). Ik heb alleen maar het contrast aangepast dus niet de levels.

Verder; dit shot geeft weer zoals het was maar is verder niet een mooi of bijzonder shot en staat hier alleen maar als technisch voorbeeld (oorspronkelijk alleen voor de korrel). Het feit dat deze precies weergeeft zoals het was is geen kwaliteits oordeel over de inhoud.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 7:48    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ook in grijsgrauw weer blijft een zwarte autoband zwart en wordt hij niet als gemiddeld grijs


Een zwarte autoband wel, maar wat ik gisteren in het halfduister al vermoedde heb in vandaag in het lentezonnetje nog eens gecontroleerd: een autoband is zelden of nooit zwart. Het echte zwart zit in de uiterste hoekjes van de wielkasten, of hoe de moderne variant op het spatbord ook mogen heten en dat is nog een wereld van verschil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 7:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Jon,

Het histogram laat zien wat ik bedoel. De ruiters van je witpunt en zwartpunt staan te ver naar buiten. Dat is de reden waarom het zo plat en modderig is. Er is geen beeldinformatie tussen de ruiters en daar waar de histo begint en dit zowel aan de zwarten als aan de lichten. Het enige wat je daarmee doet is het echte zwart en het echte wit in je beeld modderig maken.

Probeer eens met die ruiters tegen je histogram aan te sluiten en zie het verschil.

Het zwart in je beeld moet zwart zijn, en het wit moet wit zijn, hoe weinig dat ook is. Al is het maar dat schaduwtje in Franks wielkast. Dat is het verschil tussen een beeld met de nodige bite (en dat kan perfect een beeld met hééééél lange grijswaarden zijn) en de modderige ellende die je nu toont. (Sorry dat ik het even zo duidelijk zeg)


Laatst aangepast door Ivophoto op Vr Apr 15, 2011 7:56, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Quote:
Ook in grijsgrauw weer blijft een zwarte autoband zwart en wordt hij niet als gemiddeld grijs


Een zwarte autoband wel, maar wat ik gisteren in het halfduister al vermoedde heb in vandaag in het lentezonnetje nog eens gecontroleerd: een autoband is zelden of nooit zwart. Het echte zwart zit in de uiterste hoekjes van de wielkasten, of hoe de moderne variant op het spatbord ook mogen heten en dat is nog een wereld van verschil.


Frank,

Een zwarte autoband is van toon zwart en niet gemiddeld grijs. De toon van een autoband is beslist anders dan de toon van een grasveld. Dat heeft zelfs niks te maken met verschil in licht, dat heeft te maken met hoe een kleur omzet in een grijswaarde. Dat heeft te maken met de nuances in het grijs. Door onderbelichting of onoordeelkundig bepalen van zwart en witpunt en nalaten van een Scurve aan te brengen in je beeld druk je alles op 1 lijn, met modderige beelden als gevolg. Daar is het voorbeeld van Jonnies foto en ook die van jou in zekere mate voorbeeld van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Bedankt Jon,

Het histogram laat zien wat ik bedoel. De ruiters van je witpunt en zwartpunt staan te ver naar buiten. Dat is de reden waarom het zo plat en modderig is. Er is geen beeldinformatie tussen de ruiters en daar waar de histo begint en dit zowel aan de zwarten als aan de lichten. Het enige wat je daarmee doet is het echte zwart en het echte wit in je beeld modderig maken.

Probeer eens met die ruiters tegen je histogram aan te sluiten en zie het verschil.

Het zwart in je beeld moet zwart zijn, en het wit moet wit zijn, hoe weinig dat ook is. Al is het maar dat schaduwtje in Franks wielkast. Dat is heverschil tussen een beeld met de nodige bite (en dat kan perfect een beeld met hééééél lange grijswaarden zijn) en de modderige ellende die je nu toont. (Sorry dat ik het even zo duidelijk zeg)


Ik snap helemaal niet wat je bedoeld. Misschien moet je even in gewone mensen taal uitleggen hoe het nou zit. Deze foto is nauwelijks bewerkt (beetje contrast toegevoegd) dus waarom zou ik nou iets moeten doen met de "ruiters tegen mijn histogram aan te sluiten"?? Als er weinig zwart in een beeld zit hoef ik dat toch niet meer te maken? Waarom zou ik iets meer willen doen met dit shot? Nogmaals deze was bedoeld als test voor de korrel en als illustratie hoe mijn scanner er dergelijk negatief scant, niet hoe ik hem zou moeten bewerken om het mooi (volgens jouw normen) te krijgen. Verder is dit ook bedoeld om als reactie op jouw uitspraak dat het een onderbelicht negatief zou zijn wat volgens mij dus helemaal niet waar is. Het negatief is eerder overbelicht.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ivophoto schreef:
Bedankt Jon,

Het histogram laat zien wat ik bedoel. De ruiters van je witpunt en zwartpunt staan te ver naar buiten. Dat is de reden waarom het zo plat en modderig is. Er is geen beeldinformatie tussen de ruiters en daar waar de histo begint en dit zowel aan de zwarten als aan de lichten. Het enige wat je daarmee doet is het echte zwart en het echte wit in je beeld modderig maken.

Probeer eens met die ruiters tegen je histogram aan te sluiten en zie het verschil.

Het zwart in je beeld moet zwart zijn, en het wit moet wit zijn, hoe weinig dat ook is. Al is het maar dat schaduwtje in Franks wielkast. Dat is heverschil tussen een beeld met de nodige bite (en dat kan perfect een beeld met hééééél lange grijswaarden zijn) en de modderige ellende die je nu toont. (Sorry dat ik het even zo duidelijk zeg)


Ik snap helemaal niet wat je bedoeld. Misschien moet je even in gewone mensen taal uitleggen hoe het nou zit. Deze foto is nauwelijks bewerkt (beetje contrast toegevoegd) dus waarom zou ik nou iets moeten doen met de "ruiters tegen mijn histogram aan te sluiten"?? Als er weinig zwart in een beeld zit hoef ik dat toch niet meer te maken? Waarom zou ik iets meer willen doen met dit shot? Nogmaals deze was bedoeld als test voor de korrel en als illustratie hoe mijn scanner er dergelijk negatief scant, niet hoe ik hem zou moeten bewerken om het mooi (volgens jouw normen) te krijgen. Verder is dit ook bedoeld om als reactie op jouw uitspraak dat het een onderbelicht negatief zou zijn wat volgens mij dus helemaal niet waar is. Het negatief is eerder overbelicht.

Jon


Ok Jon duidelijk.

Ik dacht dat je ergens een kwaliteitsoordeel vroeg en dat er een discussie gaande was over het hoe en wat van scannen. En ik dacht dat je de voorbeelden hierboven en de foto's in de IG geplaatst had om een inhoudelijke discussie te voeden.

.............. Niet dus............ Mijn manko allicht

Laat de ruitertjes staan zoals ze staan en wees blij met je werk.

Maar vraag dan toch niet achter de insteek van anderen, dat had me een boel typewerk bespaart.
Shocked

Cheers mate. : Wink


Laatst aangepast door Ivophoto op Vr Apr 15, 2011 8:40, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil je nog wel vertellen waarom je die ruitertjes zou aansluiten.

-->

Omdat je dingen scant die er niet zijn. Er is geen beeldinformatie, dat zie je in de histo. Dat zet je recht door je scanner, of PS te vertellen waar de beeld informatie begint en eindigt. Mijn ondervinding met scannen is zelfs dat je die informatie wat moet clippen, dus de ruitertjes wat verder zetten dan daar waar de info begint..... (Dat steekt allemaal wel vrij nauw)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Omdat je dingen scant die er niet zijn. Er is geen beeldinformatie, dat zie je in de histo. Dat zet je recht door je scanner, of PS te vertellen waar de beeld informatie begint en eindigt.


Nou Ivo, gelukkig is er nog iets waar we het over eens zijn Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Quote:
Omdat je dingen scant die er niet zijn. Er is geen beeldinformatie, dat zie je in de histo. Dat zet je recht door je scanner, of PS te vertellen waar de beeld informatie begint en eindigt.


Nou Ivo, gelukkig is er nog iets waar we het over eens zijn Very Happy


Groot jolijt is met deze mijn deel. Slingers aan de wand, lampions in de struiken en het papieren hoedje olijk op de schedel noopt me tot rondedans.

Hojee, hojee, wat is het fijn met zijn twee, de ruitertjes netjes aangeschoven, een glaasje in de hand en de nootjes binnen handbereik.



Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 7 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group