Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Pinhole 2.1

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 22:35    Onderwerp: Pinhole 2.1 Reageer met quote

Ik had enige tijd geleden een nieuwe pinholecamera gebouwd, zeg maar pinhole 2.0. Deze was een forse groothoek (ca 17 mm omgerekend naar kleinbeeld/full frame), zo zeer zelfs dat ik de randen van de camera zelf mee fotografeerde. Ik heb dit proberen aan te passen met het gevolg dat de groothoek nog sterker is geworden, nl 15 mm (weer omgerekend naar kleinbeeld / full frame). Het gevolg is dat ik wéér de randen mee fotografeer, al is het in veel mindere mate. Ik laat de camera (pinhole 2.1) nu zoals deze is en crop de randen van de scans.

Grappig is dat ik nu wel een vertekening in mijn beeld krijg. Dat komt omdat de basis van de camera (een Agfa Click) een gebogen achterwand heeft. De resultaten vind ik eigenlijk wel lekker. Niet scherp, maar wel lekker. Zie hier onder een vijftal voorbeelden. De foto's zijn door het croppen niet vierkant meer.


Foto 1




Foto 2




Foto 3




Foto 4




Foto 5
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind de resultaten ook wel lekker Surprised (ik twijfel over die parkeermeter Rolling Eyes)
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2011 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ze lijken me ook behoorlijk scherp trouwens. Leuke shots.

Mijn eerste pinhole film is het showen nog niet waard; wel beeld maar niet scherp genoeg (vooral door teveel bewegen).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr Jun 17, 2011 6:36    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ze lijken me ook behoorlijk scherp trouwens. Leuke shots.

Mijn eerste pinhole film is het showen nog niet waard; wel beeld maar niet scherp genoeg (vooral door teveel bewegen).

Jon

Pinholefoto's zullen nooit scherp worden. Waar het volgens mij omgaat is dat door de onscherpte juist een speciaal sfeertje ontstaat. Als die past bij het onderwerp, heb je een geslaagde pinhole foto.

Pinholefoto's moet je, denk ik, altijd vanaf eens statief maken. Mijn pinhole 2.1 heeft een diafragma 180. Dat geeft bij volle zon (zoals op de bijgaande foto's) een belichtingstijd van ca 4 seconden bij een gebruik van een 200 asa rol.

Bijgaande foto's zijn geschoten op een oude 800 asa rol die bijna 11 jaar over datum was. Ik ben er van uitgegaan dat de gevoeligheid terug loopt in de loop van de tijd heb ik die 800 asa rol als 200 asa belicht. Dat bleek achteraf behoorlijk goed te kloppen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group