Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Film slechts gedeeltelijk belicht!?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Aug 28, 2011 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de sluiter test, doe dat dan met alle sluitertijden. De foto's in kwestie binnen gemaakt; met langzame tijden? Wellicht loopt een deel van de sluitertijden niet goed. Het uurwerkje van de langzame sluitertijden loopt wel af, maar de sluiter wordt niet ontspannen? Zo iets misschien.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Aug 28, 2011 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Staat er op de film buiten de eerste opname overal op randnummers en de merknaam op de film zoals gewoonlijk? Heb je de film zelf ontwikkeld?
Wat voor een soort opnamen moesten er komen te staan op de film en bij welke lichtomstandigheden?
Heb je deze opnamen allemaal in dezelfde setting gemaakt op deze film?
Kan het zijn dat je je erg vergist hebt bij het licht meten of de lichtmeter verkeerd hebt ingesteld (op hogere ISO waarde dan de film)?

Ooit heb ik een soortgelijke draad gestart:
http://www.rolleiflexclub.nl/phpbb2/viewtopic.php?p=6008&highlight=#6008
Het ging hier om onderstaande foto's die ik uiteraard overnieuw heb geschoten.
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=1676&cat=500&ppuser=11
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=1674&cat=500&ppuser=11
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=1675&cat=500&ppuser=11

Bij de mislukte film (mislukt door een instelfout op de camera, zie draad) had ik het instel licht aan van de flitsers en bij 1/60 en F11 zag de film niets van de witte haartjes en gezichten en was de film geheel blank. Snap je wat ik wil zeggen? Niet dat je dezelfde fout als ik heb gemaakt maar dat een vergissing met bepaalde licht instellingen kan leiden tot een blanke film.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Aug 31, 2011 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een keer gehad met het club uitje in Nijmegen met de Rolleicord Va.
Daar zijn we ook niet uitgekomen. zie: http://www.rolleiflexclub.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=219

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Do Sep 01, 2011 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

Een schrale troost dat ik niet de enige ben... op de overige vragen kom ik zsm terug, ben nu even druk met andere zaken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2011 5:14    Onderwerp: Re: Film slechts gedeeltelijk belicht!? Reageer met quote

Tum schreef:
Stephan schreef:
Alleen de 1e opname was gelukt


Was dat de eerste of de laatste opname met die rol?


Met een en dezelfde rol kun je geloof ik maar 1 keer een opname maken :-)

Maar alleen de 1e foto van het rolletje was dus gelukt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2011 5:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
De foto's in kwestie binnen gemaakt; met langzame tijden?


De eerste paar binnen gemaakt, en de eerste daarvan was dus de (enige) gelukte. De rest buiten gemaakt, onder normale omstandigheden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2011 5:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Staat er op de film buiten de eerste opname overal op randnummers en de merknaam op de film zoals gewoonlijk? Heb je de film zelf ontwikkeld?
Wat voor een soort opnamen moesten er komen te staan op de film en bij welke lichtomstandigheden?
Heb je deze opnamen allemaal in dezelfde setting gemaakt op deze film?
Kan het zijn dat je je erg vergist hebt bij het licht meten of de lichtmeter verkeerd hebt ingesteld (op hogere ISO waarde dan de film)?


Randnummers etc. staan erop.
De film is ontwikkeld bij de Hema.
Soort opnamen: De 1e 2 of 3 binnen, vanaf statief, zonder flits, licht opvallend gemeten, lange sluitertijd. De rest buiten, geen bijzonderheden, grijze lucht, licht wederom opvallend gemeten, kortom niks raars dus.
Ik hanteerde dezelfde werkwijze als anders. Misschien heb ik lopen te slapen en stond de lichtmeter nog op 400 ipv 100, maar dan nog snap ik niet waarom die ene binnenopname dan wel is gelukt en die andere binnenopnamen niet.

Wat ik me wel herinner is dat er na het inleggen van de film (of misschien wel na het maken van de 1e opname, dat weet ik niet meer) iets haperde met het transport. Daarna ging het echter weer goed. Hoe zou een mankerend filmtransport of een verkeerde ingelegde film kunnen resulteren in een blanco film?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2011 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Stephan schreef:
Hoe zou een mankerend filmtransport kunnen resulteren in een blanco film?


Die zwengel is ook voor het spannen van de sluiter.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Sep 06, 2011 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Stephan schreef:
Hoe zou een mankerend filmtransport kunnen resulteren in een blanco film?


Die zwengel is ook voor het spannen van de sluiter.


En de sluiter gaat af en in werkelijkheid niet open??
Maar dat moet je bij korte tijden in relatief rustige omgevingen toch merken of horen wellicht zelfs voelen.

Het wordt toch een hachelijk zaak om uit te zoeken wat er aan de hand geweest kan zijn. Uitgesloten is ontwikkelfouten, de randnummers zijn ontwikkeld dus daar kan het niet aan liggen. Een film inleg fout, het zou kunnen maar ik ken de Automat niet. Zit er verschil in inleggen van films onderling bij Rolleiflexen eerder dan de F type. Indien ik bij mijn F de film niet onder het (spoeltje in de filmkamer) doorhaal dan draait de film gewoon door zonder de sluiter te spannen of film beeld te tellen. Ik spoel de film als het ware weer op. Werkt dat principe ook zo bij de Automat?

Je zou gewoon eens met een 'filmdummy' de camera kunnen testen, dus wat gebeurt er als ik de film expres verkeerd inleg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Di Sep 06, 2011 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Een film inleg fout, het zou kunnen maar ik ken de Automat niet. Zit er verschil in inleggen van films onderling bij Rolleiflexen eerder dan de F type. Indien ik bij mijn F de film niet onder het (spoeltje in de filmkamer) doorhaal dan draait de film gewoon door zonder de sluiter te spannen of film beeld te tellen. Ik spoel de film als het ware weer op. Werkt dat principe ook zo bij de Automat?



Klopt als een bus. Ik had de film eens per ongeluk niet onder die spoel doorgehaald en inderdaad, ik kon blijven transporteren, het tellerwerk 'voelde' niets. Maar in dit geval moet er iets anders aan de hand zijn geweest. Anders had ik überhaupt die 1e opname nooit kunnen maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Okt 19, 2011 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Eindelijk ertoe gekomen de sluiter te testen (zonder film, met de achterwand open) en bij alle sluitertijden functioneerde alles prima, dat wil zeggen de sluiter ging telkens netjes open. Dus daar kan het niet aan gelegen hebben... raadselachtig. Zou het aan de film gelegen kunnen hebben? Dat daar iets mis mee was waardoor het filmtransport 'm niet 'voelde' en daarmee ook de sluiter niet goed gespannen werd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Okt 19, 2011 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

Een hele dunne film misschien....maar dan had je de eerste opname ook zwart gehad.

Het zal altijd een mysterie blijven! En zo'n Rolleiflex moet natuurlijk ook niet te perfect zijn... Cool

Gewoon weer een film in doen en plaatjes schieten.

Misschien eens wat in de gallery zetten? (Niet die zwarte natuurlijk Wink)

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Okt 23, 2011 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Stephan schreef:
Eindelijk ertoe gekomen de sluiter te testen (zonder film, met de achterwand open) en bij alle sluitertijden functioneerde alles prima, dat wil zeggen de sluiter ging telkens netjes open. Dus daar kan het niet aan gelegen hebben... raadselachtig. Zou het aan de film gelegen kunnen hebben? Dat daar iets mis mee was waardoor het filmtransport 'm niet 'voelde' en daarmee ook de sluiter niet goed gespannen werd?


Zo werkt de "voeler" niet. De voeler reageert op het dikste deel van de film; de plek waar de film met tape aan het papier vast zit. Deze plek moet een bepaalde dikte hebben om de beeldteller en het filmtransport te activeren. Daarna doet de voeler niets meer. Deze dikte is (uiteraard) door onze oosterburen officieel vastgelegd in een DIN-norm. De norm is inmiddels al tientallen jaren in onbruik en papier+film+tape is tegenwoordig soms dunner dan vroeger; de film draait dan gewoon door zonder te stoppen. Gelukkig is dit zelden het geval.

De sluiter wordt dacht ik gespannen door het terug draaien van de transporthendel. Ik weet niet of het mogelijk is, b.v. bij een niet helemaal correcte afstelling, dat na het indrukken van de ontspanknop de transportblokkade wordt opgeheven, terwijl de sluiter soms toch niet afloopt.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2011 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Raar probleem. Weet je zeker dat de gemaakte opname #1 is en niet dat je maar 1 opname hebt gemaakt?

Opmerking over de sluiter, bij oude Rolleis zonder meervoudig belichting (ME) wordt de sluiter gespannen door de hendel naar voren te draaien. Nieuwere met ME naar achteren.

ME kwam dacht ik pas bij de MX-EVS en WWII Automat heeft dat niet.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Nov 09, 2011 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet 100% zeker dat ik het rolletje heb volgeschoten, dus na elke opname de hendel naar voren draaien, nieuwe opname maken, etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group