Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
tweeogige ouwe
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2012 16:12    Onderwerp: tweeogige ouwe Reageer met quote

Als homo sapiens ben ik gelukkig gezegend met twee ogen. Hierdoor werden tijdens een bezoek aan de Fotohandel Delfshaven in Rotterdam mijn ogen geopend voor een Rolleiflex 6x6. Tot die tijd leefde ik in het beperkte wereldbeeld dat fotograferen een zaak is te kijken door een spiegelreflex en vroeger door een zoekercamera. Ik kocht op Ebay.de een Rolleiflex 6x6 gebouwd ong. 1948 (ook mijn bouwjaar) en de wereld te bekijken door een verticale tweeogige camera ging open. Daar ik goede ervaringen heb met Will en Cathy in Zoetermeer om de Nikon F's en andere analoge toestellen die ik heb van dit merk te laten opknappen, heb ik deze Rolleiflex door hen laten nakijken. Het bleek dat de spiegel door een van de vorige eigenaren was "vernieuwd" door een gewone spiegel. Deze ontsporing is door Will en Cathy kundig aangepast. Met heel groot plezier gebruik ik deze camera nu een tijd, naast een vroege Nikon F. Ik fotografeer uitsluitend met ZW films als het (nog) kan, de Kodak TMax 100. Zelf ontwikkelen doe ik niet meer. Het lukte mij vroeger niet om zelf ontwikkelde films te laten drogen zonder strepen en stofvlekken en ik heb niet de illusie dat het mij nu wel zal lukken. Inscannen van de foto's gebeurt met een V500.
Aangestoken door het Rolleiflexvirus heb ik in de loop der tijd zeven Rolleiflexen aangeschaft waarbij ik mij gericht heb op de eerste, vroege types. Een pracht hulp om mij te verdiepen in vroege Rollei wereld is het onvolprezen boek van Claus Prochnow Rollei Report 1.

Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2012 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom. Zeven flexen is heel een aardig aantal Very Happy Doen ze het allemaal nog?
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2012 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Steven, welkom!
Gebruik je ze nog alle zeven? Welke is je favoriet?
Ik heb er nu drie, met een duidelijke voorkeur voor de 3.5F.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2012 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Steven, welkom hier bij de club.
Hoe meer Rolleiflexen hoe meer vreugde Smile.
Misschien plaats je tzt ook wat resultaten in de fotogallerij ?, altijd benieuwd naar de resulaten en mogelijkheden van de diverse 2-ogen.

Groeten,
Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2012 16:05    Onderwerp: de tlr Reageer met quote

Wellicht komt het nogal arrogant over. Mijn bedoeling bij het verzamelen van fotoapparatuur is om camera's etc. te behoeden voor mogelijk verval. Daarom laat ik als het nodig is de camera's, nazien (CLA) door Cathy en Will.
Mij baserend op Prochnow's Rollei Report 1, bestaat mijn Rolleiflex 6x6 verzameling uit:
- K1 model 611 met aangegoten draagriemdragers (dit vertaald uit het Duits). Jammer genoeg heeft het matglas geen ronde waterpas/libel
- K1 model 612 met aangegoten draagriemdragers, deze is onlangs opgeknapt door Cathy en Will.
- K1 model 614
- K2 model 620. Deze moet nog worden nagezien in Zoetermeer. het lensgeelte zit los.
- K4 model 630
- K4 model 632
- K6 model 640
Met de eerste twee camera's maak ik geen foto's, zij zijn gelukkig niet gemodificeerd voor een 120 spoel.
Met de 630, 632 en de 640 heb ik gefotografeerd, het meest met de 632 die mij goed bevalt. De anderen vertonen soms wat haperingen, maar deze zijn tussen de 74 en 76 jaar oud. Ik hoop dat ik op die leeftijd nog kan functioneren zoals ik nu doe.
De camera's die ik heb gekocht vertoonden iha toch problemen. Doch daar houd ik altijd rekening mee, tenzij de verkoper meldt dat de betreffende camera functioneert. Bij een discussie wordt als de verkoop via Ebay is gelopen goed opgelost.

Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2012 23:00    Onderwerp: Re: de tlr Reageer met quote

Hallo Steven,

Welkom!

svrol schreef:
Wellicht komt het nogal arrogant over. Mijn bedoeling bij het verzamelen van fotoapparatuur is om camera's etc. te behoeden voor mogelijk verval.


Niks mis mee zou ik zeggen. Ik heb dit ook gedaan met een aantal oudere Rolleiflexen en Rolleicords met dat verschil dat ik de reparaties zelf uitvoer voor zover mogelijk.

svrol schreef:

- K2 model 620. Deze moet nog worden nagezien in Zoetermeer. het lensgeelte zit los.

Ik heb een 620 en bij deze zit het lensgedeelte ook los; als je te dichtbij scherpstelt valt het er gewoon af Wink maar ik hou daar rekening mee en dan gaat het prima. De camera heb ik zelf gerepareerd met onderdelen van een niet te redden Rolleicord II; spiegel, matglas en achterwand heb ik allemaal vervangen. Verder de lensen eruit gehaald en helemaal schoongemaakt. De sluiter was nog wel OK toe ik hem kocht.

Heb de camera regelmatig gebruikt en hij doet het ook nog steeds alhoewel af de sluiter soms toch hapert. Maar ik heb ook nog een Automat MX, twee Rolleicords (IIb en III) en een Rolleiflex 2.8A maar die is meer voor de show omdat de lens toch niet meer helemaal goed is.

Veel plezier hier!

Jon


Laatst aangepast door Jonnie88 op Zo Dec 02, 2012 16:23, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2012 11:16    Onderwerp: zelf reparatie Reageer met quote

Ik heb geleerd mij niet te bezondigen aan reparaties. Als ik in een overmoedige bui er aan begin, houd ik altijd een of meerdere onderdelen over of ziet het apparaat er niet zo uit als voor mijn ingreep.
Daarom kijk ik altijd met grote bewondering naar de kundigheid van mensen die wel reparaties uitvoeren.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2012 17:20    Onderwerp: Re: zelf reparatie Reageer met quote

svrol schreef:

Daarom kijk ik altijd met grote bewondering naar de kundigheid van mensen die wel reparaties uitvoeren.
Steven


Nou ja zoveel kundigheid heb ik nou ook weer niet...maar juist de oudere twee ogen zitten vrij simpel in elkaar dus dat durf ik zelf nog wel aan. Moeilijke onderdelen zijn de sluiter en het transportsysteem; daar ga ik ook nog wel eens de mist mee in.

De meeste van mijn opgeknapte tweeogen heb ik voor minder dan 50 euro gekocht; het risico bij zelf proberen te repareren is dan niet zo groot. Bij een dure 2.8f ga ik het natuurlijk niet eens proberen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2012 21:22    Onderwerp: Re: de tlr Reageer met quote

svrol schreef:

- K1 model 612 met aangegoten draagriemdragers, deze is onlangs opgeknapt door Cathy en Will.


Van deze heb ik mogelijk een glimp opgevangen toen ik mijn 611 op kwam halen. Cathy wilde helaas niet stiekem de lens verwisselen Sad .
Je had het toch nooooit gemerkt. Smile
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2012 11:54    Onderwerp: lens verwisselen / Tum Reageer met quote

Beste Tum,
Ik ben bang dat ik een verwisseling van het objectiefgedeelte had gemerkt. Ik noteer van alle toestellen en objectieven het serienummer, de kenmerken en het bouwjaar.
Het moet wel van het hart dat ik moeite heb met de strekking van je opmerking. Ik acht het weinig gepast.

Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2012 15:33    Onderwerp: Re: de tlr Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ik heb een 620 en bij deze zit het lensgedeelte ook los; als je te dichtbij scherpstelt valt het er gewoon af Wink


Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2012 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Halo Steven,

Welkom bij ons. Leuk om zo'n enthousiaste verzamelaar / conservator erbij te hebben.

De opmerking van Tum was overigens gewoon een grapje hoor !
Dat kun je zien aan het feit dat hij achter zijn bericht een Smile plaatste: Een kwinkslag dus, niet serieus te nemen.

Veel plezier bij ons !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2012 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn excuses, Steven, een minder gepaste grap.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Di Dec 04, 2012 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, niets menselijks is mij vreemd. Soms ontschiet de haag mijner tanden een opmerking waarna mijn omgeving over mij heen rolt van ziedende boosheid. Soms typ ik een opmerking waarvan ik denk: die had ik beter niet kunnen maken. Hartelijk dank voor jullie reacties, heb ik weer iets om over na te denken.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Dec 04, 2012 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond dat een hele goeie grap,...........

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group