Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Een Belg in de club

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sepp
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-12-2012
Berichten: 42
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 13:03    Onderwerp: Een Belg in de club Reageer met quote

Hallo,
Even voorstellen: Sepp van Dun uit Antwerpen.
Heb mezelf net een mooie complete sl66 set aangeschaft wegens veel zin in terug analoog. Vroeger wel wat met Hasselblad gewerkt, maar een documentaire over Friedericke Von Rauch en het feit dat Vanfleteren ook z'n ding doet met dit toestel, heeft me overtuigd. Nu enkel nog alles goed onder de knie krijgen. Vooral Scheimpflug ken ik eigenlijk niks van. Ik heb 'The Rolleiflex sl66 way' van mannheim gevonden, dat is onderweg en hopelijk vind ik daar het een en ander in terug. Nuttige tips zijn ook altijd welkom, zeker over het tilten in de praktijk.
Ik ben nu wat rolletjes aan het testen, als er iets tussenzit dat een beetje toonbaar is, zal ik eens wat posten.
Tot snel,
sepp
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Een heel mooie camera. Ik hoop dat je er veel foto plezier mee zult beleven.
Op de site SL66.com staat de ontstaansgeschiedenis van deze camera. Het lijkt mij toe dat gezien de naamsbekendheid van de Rolleiflex 6x6 en de 4x4 alsmede de kwaliteit van dit type camera, het te betreuren is dat de SL 66 niet eerder op de markt is gekomen als tegenhanger van de Hasselblad. Omdat ik geen kennis en ervaring heb met de SL 66 kan ik je niet raden over het gbruik er van.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Sepp,

Scheimpflug en tilten moet ik ook nog aan beginnen. Maar ik heb m'n handen al vol met mijn SL66 om 'gewone' foto's te maken. Ik doe graag met je mee als je gaat experimenteren. Dan kunnen we ervaringen uitwisselen.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Sepp,
Ik heb ook een SL66, die ik overigens zelden gebruik. Wel heb ik enige ervaring met Scheimpflug. De theorie is heel interessant, maar in de praktijk heb je er weinig aan. Wat je in feite kunt met de SL66 is het kantelen van het scherpstelvlak. Normaal staat dit evenwijdig aan het beeldvlak, dus meestal verticaal. De te bereiken scherpte-omvang wordt dan bepaald door de scherptediepte, die zoals we weten afhankelijk is van de brandpuntsafstand, de ingestelde afstand en het diafragma. Door de lens een klein beetje te laten kantelen, kantelt het scherpstelvlak aanzienlijk verder en kan zelfs horizontaal komen te liggen. In die laatste situatie is er scherpte van 0 tot oneindig. De scherptediepte kantelt echter mee en loopt nu van beneden naar boven. Een tamelijk vlak rotsblok vlak voor de camera is dus scherp, met alles tot aan de horizon. Een boom vlak voor de camera heeft het onderste deel van de stam wel scherp, maar de rest van de boom valt buiten de (verticale!) scherptediepte.

In de praktijk doe ik het zo: ik stel scherp op een duidelijk herkenbaar deel van de voorgrond. De horizon is dan onscherp. Daarna kantel ik de lens heel weinig en stel de scherpte bij op het zelfde punt in de voorgrond. Ik kijk daarna of de achtergrond bijgetrokken is in scherpte. Zo ga ik door tot ik de achtergrond ook scherp heb. Het is belangrijk na iedere verandering in de kanteling van de lens eerst weer scherp te stellen op het zelfde punt in de voorgrond. De scherpte verloop n.l. steeds een beetje. Ik vind het gemakkelijk om te beginnen met een punt dichtbij, omdat ik daar nauwkeuriger op kan scherpstellen. Het kan ook precies anders om; dat is heel persoonlijk.

Met de 80 mm lens is de benodigde kanteling heel beperkt en je zit dus gauw te ver. Ik vind het gemakkelijker om te werken met een lange lens zoals een 150 mm. Je moet dan wat verder kantelen en hebt dan meer speelruimte.

Deze foto heb ik zo gemaakt en die geeft goed weer wat er mogelijk is. Met een 300 mm (150 mm is normaal voor 4x5 inch).

http://www.rolleigraphy.org/frames/froggattedge1.html

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim


Laatst aangepast door Ferdi op Ma Jan 21, 2013 23:49, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Sepp,

Welkom!

Mijn enige ervaring met een SL66 is het vasthouden van het exemplaar van Tum en ik vind het een hele mooie maar vooral grote en zware camera. Ik heb respect voor mensen die met zo'n ding op pad gaan.

Ervaring met Scheimpflug heb ik dus ook niet; ik gebruik de lichtere twee-oog Rolleiflexen waaronder een Old Standard uit 1932 (en vele andere camera's) maar heb niks met dit soort mogelijkheden.

Ben benieuwd naar je resultaten met de SL66; we waarderen het zeer als je wat gaat posten in de gallery.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
sepp
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-12-2012
Berichten: 42
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2013 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren mijn 'Rolleiflex sl66 way' gearriveerd, een kanjer van zo'n 500 pagina's!
Wat ik na wat opzoekwerk via google heb gevonden is inderdaad dat die scherptediepte enorm uitbreidt als je de lens wat naar beneden kantelt. Echter, als je dit doet en je wil toch je oorspronkelijke beeld, moet je daarna je body lichtjes naar boven kantelen, zodat de lens weer mooi recht komt te staan. Maar dan staat wel het filmvlak niet meer recht, werkt het principe dan nog?
En omgekeerd, moet je voor ik zeg maar wat, Vanfleterenachtige portretten het omgekeerde doen? Naar boven tilten en camera naar beneden hellen?

Er liggen een paar filmpjes klaar om te laten ontwikkelen, prachtig gebouw gevonden, had alleen nog geen ontspankabel en ben benieuwd wat het gaat geven. Was in de ijskoude en spiegel bleef ook een paar keer hangen, lijkt intussen opgelost.
Ik heb bij mijn set een boel vervallen Kodak Ektar, Kodak Portra, fuji neopan en Fuji Provia bijgekregen. Lekker testen dus.
Tum, ik denk dat ik eens een aantal rolletjes ga verspillen aan volledig alle tiltmogelijkheden uittesten op eenzelfde beeld. Ofwel bij een kameraad een Canon tilt/shift halen en wat digitaal testen, dan hoef ik niets te verspillen. Ik hou je op de hoogte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sepp
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-12-2012
Berichten: 42
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2013 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi, zie je die scherpte veranderen op het matglas? Ik heb de indruk dat daar niet veel verandert. Misschien een helderder matglas erop zetten? Ik heb eentje met grid en een bolletje in het midden (sorry voor de lekenpraat Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2013 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ook mijn ervaring met de SL66SE: eens je gaat tilten, wordt het matglas zo donker dat je haast niets meer ziet. Ik hou het dus maar bij grootformaat voor dit soort grapjes...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2013 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn Scheimpflug ervaring is met de Linhof en niet met de SL66. Een verschil is dat het kantelpunt bij de Linhof midden in de lens ligt en bij de SL66 duidelijk achter de lens ligt. Door de constructie van de SL66 moet je inderdaad de hele camera bijstellen om het zelfde beeld te behouden. Dit komt door de plaats van het kantelpunt. Dat is niet anders en ook geen bezwaar. Ik werk in dit soort situaties altijd op statief.

In principe moet je de scherpte op het matglas kunnen volgen. Wanneer het beeld helemaal zwart wordt ben je mogelijk al te ver gegaan met kantelen. Er is met de 80 mm maar heel weinig kanteling nodig.

Ik heb op de Linhof een zeer helder Maxwell matglas laten plaatsen door Hans Klinkhamer van 'De Kamera'; het standaard matglas was mij te donker.
Rollei heeft een High-Definition matglas dat past in de SL66. Ik heb dat in mijn TweeOog.


Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2013 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Sepp,
lekker bezig !

Welkom hier.

Ben zelf ook SL66 bezitter maar heb hem al een hele tijd niet meer gebruikt. Ik was in aanvang zeer onder de indruk van de Scheimpflug mogelijkheid, maar heb het eerlijk gezegd nog nooit gebruikt. Dus ook niet gemist, blijkbaar.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2013 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Sepp,
welkom hier!
Onlangs ook de bezitter geworden van een mooie sl66 set, overgenomen van een medelid alhier.
Ik ga er nog mee aan de gang, kan er dus nog weinig over zeggen, behalve dat het een zeer fraaie camera is, en kwaliteitslenzen.

Dat boek 'Rolleiflex sl66 way', inderdaad prijzig, maar vind je het de moeite waard? Benieuwd naar jouw bevindingen.

Gr. Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
sepp
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-12-2012
Berichten: 42
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2013 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Jos, Ik heb hier en daar al wel door boek gebladerd, maar moet me er nog eens voor schrap zetten. Ik laat iets weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group