Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Een gewetensvraag

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 22, 2015 11:46    Onderwerp: Een gewetensvraag Reageer met quote

Wat doen jullie met oude chemicalien?

Hier in Dordrecht is de chemocar ermee gestopt. Over zelf inleveren is weinig informatie te vinden, het gaat alleen over batterijen en electronica. Ze zien me aankomen met een stel flessen met onduidelijke vloeistoffen.

Op dit moment ontwikkel ik zo nu en dan wat films, als het er meer dan 3 zijn gaat het naar de Hema.
De gebruikte ontwikkelaar, spoel ik, als er niemand kijkt, stiekum door de gootsteen, het geeft me geen goed gevoel, maar wat moet je anders.

Met de kinderen min of meer de deur uit, denk ik er over om weer een doka in te richten en dan wordt dat beetje ontwikkelaar etc, misschien een flinke sloot.

Dus nogmaals de vraag, hoe doen jullie dat?

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 22, 2015 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb tot nu toe nog maar een paar films ontwikkeld (met AM74) en dit stiekum door de gootsteen afgevoerd Embarassed

Nu wil ik het vanaf nu verzamelen in een jerrycan en wegbrengen naar ons lokale grofvuil/afval depot, hier in Oegstgeest zonder extra kosten.
Dat hebben ze bij jullie in Dordrecht ook (volgens internet), dus dat is misschien de milieuvriendelijkste oplossing Frank.

Groeten,
Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 22, 2015 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het hangt een beetje af van de chemie die je gebruikt maar de meeste huidige ontwikkelaars zijn zeker na gebruik nauwelijks toxisch en je verdund het ook nog enorm in het riool. Wel uitkijken met zgn. pyro-ontwikkelaars.

De fixeer schijnt door de aanwezige zilver een groter probleem te zijn want daar gaan de bacteriën in de rioolwaterzuivering van dood. Maar ook hier geld dat je natuurlijk relatief maar heel weinig doorspoelt.

Overigens is hier in Nijmegen dit soort chemie gewoon gratis af te geven bij de milieustraat.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
adri4741
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-4-2009
Berichten: 56
Woonplaats: Hoeven

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 22, 2015 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb bij een autowasserette een paar grote (10 liter) jerrycans gehaald (die gooien ze anders toch weg) waar een afwasmiddel in heeft gezeten. Even omspoelen en daar gaat de oude chemie in, ontwikkelaar en fix apart. Als ze zo ongeveer vol zijn breng ik ze naar de milieustraat. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Wel schrijf ik op de cans wat er in zit.
Adri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Mrt 24, 2015 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een voorraadje jerrycans (10 L) van een schoonmaakster gekregen. Met stift ontwikkelaar en fixeer er op geschreven, en die breng ik als ze vol zijn naar de milieustraat.
Bevalt me goed.

Grt, Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2015 14:52    Onderwerp: Re: Een gewetensvraag Reageer met quote

Frank schreef:
Wat doen jullie met oude chemicalien?

Hier in Dordrecht is de chemocar ermee gestopt. Over zelf inleveren is weinig informatie te vinden, het gaat alleen over batterijen en electronica. Ze zien me aankomen met een stel flessen met onduidelijke vloeistoffen.

Op dit moment ontwikkel ik zo nu en dan wat films, als het er meer dan 3 zijn gaat het naar de Hema.
De gebruikte ontwikkelaar, spoel ik, als er niemand kijkt, stiekum door de gootsteen, het geeft me geen goed gevoel, maar wat moet je anders.

Met de kinderen min of meer de deur uit, denk ik er over om weer een doka in te richten en dan wordt dat beetje ontwikkelaar etc, misschien een flinke sloot.

Dus nogmaals de vraag, hoe doen jullie dat?

Frank


Dat is niet netjes Frank! Twisted Evil Ik doe het ook Embarassed
Beter is om azijn of de stopbad met de ontwikkelaar te mengen en dan doorspoelen. Dan wordt de ontwikkelaar enigzins geneutraliseerd. Ik ga toch de tips van hieronder eens behartigen. Een paar van die Jerrycans halen is best een goed idee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2015 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, dat mengen van ontwikkelaar met stopbad had ik ook bedacht. Maar ik weet niet of je dan van de schadelijke stoffen af bent.
Het doet me genoegen te horen dat velen hier hun best doen om er netjes mee om te gaan :-)
Ik ga eens kijken hoe het hier in Dordrecht te regelen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2016 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik verzamel alles in een plastic fles waar ruitensproeier in gezeten heeft, of in lege wijnflessen (daar heb ik er genoeg van Very Happy ), en breng op gezette tijden naar het milieupark.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2016 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Laatst ook voor het eerst een flinke fles ontwikkelaar weggebracht.
Bij de nieuwe fles, die ik daarna vulde heb ik uit nieuwsgierigheid eens een flinke scheut stopbad gedaan. De kleur veranderde meteen van ondoorzichtig bruin in helder lichtpaars. Nog niet meteen het nieuwste energiedrankje, maar ziet er wel een stuk vriendelijker uit Very Happy

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group