Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Paul Jenner
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Aug 23, 2006 22:27    Onderwerp: Paul Jenner Reageer met quote

Hallo allemaal.

Mijn naam is Paul Jenner, op dit moment 40 jaar oud en woonachtig in de Randstad.

In 1986 kocht ik mijn eerste fotocamera, een gloednieuwe Minolta. Twee "hypermoderne" zoomlenzen erbij en ik was het heertje ! Na een paar rolletjes volgekiekt te hebben, heb ik dat ding de kast in gezwieperd en hem daar heel lang laten liggen. Tot ik een aantal jaren geleden ineens de geest kreeg en het plan opvatte om weer te gaan fotograferen. Waarom weet ik niet meer. De nog in nieuwstaat verkerende X-300 tevoorschijn gehaald, mezelf aangesloten bij een fotoclub en hup, op pad.

Meteen geprobeerd de zaak wat serieuzer aan te pakken en daarmee werd het voor mij ook steeds leuker. Overwogen om de overstap naar Digitaal te maken. Niet gedaan, was toen onbetaalbaar óf kwalitatief ver onder de maat.

Nieuwe (oude) Minolta's kwamen er en nieuwe (oude) lenzen uiteraard. Ik had inmiddels ontdekt dat mijn keuze uit 1986 achteraf een gelukkige greep bleek te zijn. Want Rokkors zijn erg fijn en sloten goed aan bij mijn inmiddels ontwikkelde smaak. Daar heb ik er nu dus een paar van. En aangezien die dingen tegenwoordig bijna gratis weggegeven worden ook een paar extra als reserve, natuurlijk Smile

Even later weer overwogen om de overstap naar digitaal te maken. Weer niet gedaan, alleen een digicompactje gekocht voor internetdoeleinden en familie / vacantiekiekjes, dat leek me wel handig.

Op een gegeven moment ging ik mij interesseren voor Middenformaat. Betere apparatuur zou immers onvermijdelijk een betere fotograaf van mij gaan maken, ahum ! Embarassed Embarassed Embarassed
Eerst leek het me wel handig om gewoon een oversized model spiegelreflex te hebben. Ik kon me vaag herinneren dat die dingen bestonden. Van Mamiya ofzo, wist ik veel. Leek me handig omdat de wijze van bediening dan snel vertrouwd zou zijn.

Het liep anders. Ik raakte geinteresseerd in een Rolleiflex twee-oog. Als ik een ander systeem naast de geliefde Minolta zou gaan gebruiken, dan maar meteen radicaal anders. Ik liep tegen iemand aan die een mooi exemplaar om gezondheidsredenen moest wegdoen. Geen koopje, overigens. Bij navraag bleek dat de fraaiste en beste reincarnatie van alle twee-ogen te zijn: De 3.5F Planar. Ik dacht "zo heeft het moeten zijn" en heb de Rollei gekocht. Voor het eerst van mijn leven zonder af te dingen, he he ! Wink

De eerste drie minuten dacht ik nog “wat een maf ding, waar ben ik aan begonnen”. De handligging wekte nog het meest associaties op met een pak hagelslag. Na die eerste drie minuten ben ik daar anders over gaan denken: Voor mij is de Rollei 3.5F Planar zo’n beetje de fijnste camera ooit gebouwd.
De ingebouwde lichtmeter (die ALTIJD juist aanwijst) waardeer ik zeer. Het ontbreken van de mogelijkheid om lenzen te wisselen eigenlijk ook. Dit is in feite alles wat ik in 90 % van de gevallen nodig heb. Recent nog wat Rollei snuisterijen erbij gekocht. Wat een fijn merk he ? Maar ik ben er geen voorstander om dat allemaal op internet te etaleren.

Ik hoop dat deze Club voor vele Rollei liefhebbers een genoeglijk hangplek zal worden. Maar ik hoop vooral dat jullie je fotografische prestaties via deze site met de overige leden zullen gaan delen, opdat we elkaar stimuleren om méér en betere foto’s te gaan maken.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
studioaddiiiii
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-11-2006
Berichten: 22
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Di Jan 30, 2007 0:02    Onderwerp: Re: Paul Jenner Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Hallo allemaal.

Mijn naam is Paul Jenner, op dit moment 40 jaar oud en woonachtig in de Randstad.

In 1986 kocht ik mijn eerste fotocamera, een gloednieuwe Minolta. Twee "hypermoderne" zoomlenzen erbij en ik was het heertje ! Na een paar rolletjes volgekiekt te hebben, heb ik dat ding de kast in gezwieperd en hem daar heel lang laten liggen. Tot ik een aantal jaren geleden ineens de geest kreeg en het plan opvatte om weer te gaan fotograferen. Waarom weet ik niet meer. De nog in nieuwstaat verkerende X-300 tevoorschijn gehaald, mezelf aangesloten bij een fotoclub en hup, op pad.

Meteen geprobeerd de zaak wat serieuzer aan te pakken en daarmee werd het voor mij ook steeds leuker. Overwogen om de overstap naar Digitaal te maken. Niet gedaan, was toen onbetaalbaar óf kwalitatief ver onder de maat.

Nieuwe (oude) Minolta's kwamen er en nieuwe (oude) lenzen uiteraard. Ik had inmiddels ontdekt dat mijn keuze uit 1986 achteraf een gelukkige greep bleek te zijn. Want Rokkors zijn erg fijn en sloten goed aan bij mijn inmiddels ontwikkelde smaak. Daar heb ik er nu dus een paar van. En aangezien die dingen tegenwoordig bijna gratis weggegeven worden ook een paar extra als reserve, natuurlijk Smile

Even later weer overwogen om de overstap naar digitaal te maken. Weer niet gedaan, alleen een digicompactje gekocht voor internetdoeleinden en familie / vacantiekiekjes, dat leek me wel handig.

Op een gegeven moment ging ik mij interesseren voor Middenformaat. Betere apparatuur zou immers onvermijdelijk een betere fotograaf van mij gaan maken, ahum ! Embarassed Embarassed Embarassed
Eerst leek het me wel handig om gewoon een oversized model spiegelreflex te hebben. Ik kon me vaag herinneren dat die dingen bestonden. Van Mamiya ofzo, wist ik veel. Leek me handig omdat de wijze van bediening dan snel vertrouwd zou zijn.

Het liep anders. Ik raakte geinteresseerd in een Rolleiflex twee-oog. Als ik een ander systeem naast de geliefde Minolta zou gaan gebruiken, dan maar meteen radicaal anders. Ik liep tegen iemand aan die een mooi exemplaar om gezondheidsredenen moest wegdoen. Geen koopje, overigens. Bij navraag bleek dat de fraaiste en beste reincarnatie van alle twee-ogen te zijn: De 3.5F Planar. Ik dacht "zo heeft het moeten zijn" en heb de Rollei gekocht. Voor het eerst van mijn leven zonder af te dingen, he he ! Wink

De eerste drie minuten dacht ik nog “wat een maf ding, waar ben ik aan begonnen”. De handligging wekte nog het meest associaties op met een pak hagelslag. Na die eerste drie minuten ben ik daar anders over gaan denken: Voor mij is de Rollei 3.5F Planar zo’n beetje de fijnste camera ooit gebouwd.
De ingebouwde lichtmeter (die ALTIJD juist aanwijst) waardeer ik zeer. Het ontbreken van de mogelijkheid om lenzen te wisselen eigenlijk ook. Dit is in feite alles wat ik in 90 % van de gevallen nodig heb. Recent nog wat Rollei snuisterijen erbij gekocht. Wat een fijn merk he ? Maar ik ben er geen voorstander om dat allemaal op internet te etaleren.

Ik hoop dat deze Club voor vele Rollei liefhebbers een genoeglijk hangplek zal worden. Maar ik hoop vooral dat jullie je fotografische prestaties via deze site met de overige leden zullen gaan delen, opdat we elkaar stimuleren om méér en betere foto’s te gaan maken.


Paul.



Hallo Paul,

Harstikke tof om eens een enthousiast mens te mogen ontmoeten via het eigentijds medium, die zich ook nog eens op die manier bezigt.
Stilzitten is niet jou credo denk ik..
Maar geldt dat niet voor alle rolleiflexclubleden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frans
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-8-2006
Berichten: 167
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhaal Paul,ik denk dat je een van de weinige forumgebruikers bent die zo weinig camera en merken omzwervingen hebt gemaakt Wink Je hebt gewoon een goede intuïtie van kiezen.Ik wil het altijd tòch even proberen,nu heb ik een 2.8F naast mijn 3.5F,maar ik vind de laatste toch de fijnste.Gewicht en volume maar vooral ook de zachte werking van de ontspanknop,en de geringere tegenlichtgevoeligheid maken dat zo Cool
_________________
Niet geschoten = nooit raak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2007 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Frans,

Dat heeft te maken met het feit dat Minoltanen zo nestvast zijn. Wink Wink

groet,

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ganesh
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-12-2006
Berichten: 31
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo Feb 11, 2007 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Die Minoltanen toch,
Na veel omzwervingen via xg's, xd's xe's en x700's en als laatste de Dynax 7 vaarwel gezegd tegen het Japanse merk. Verder met Nikkon, maar dit was het niet, toen naar Kennon wat wel beviel/bevalt. Inmiddels heb ik ook een bak aan middenformaat spul, ik kan m'n lol op.
Zag ik toch laatst voor een zacht prijsje een Minolta x500 met 24-35zoom op Marktplaats, moest ik er toch op bieden. Hij komt een dezer dagen via de post, ik kan niet wachten. Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat de X500 je horizon zal verbreden. Van deze serie is de X700 toch de beste. Ik heb/had ook een paar Minolta's. De XM en de XE vind ik nogal log. De XD vind ik het prettig om mee te werken, heb deze weer omarmd om stadsreportage te maken in z/w.
Of heb je hem gekocht voor de lens?

groet,

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ganesh
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-12-2006
Berichten: 31
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk heb ik hem vanwege de lens gekocht. In de tijd dat ik met de x-700 werkte gebruikte ik vaak de TTL flitsmode en dan zit je met de x-700 altijd vast aan 1/60. De x-500 kan het ook met langere tijden. Ik betwijfel of ik dit ooit zal gaan gebruiken. Ik heb het setje vandaag binnengekregen en op de lichtafdichting na is ie helemaal goed. Vanavond maar even nieuw schuimrubber op maat knippen en vervangen.
Zouden we niet beter een Minoltaflexclub beginnen? Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik neem aan dat je kortere tijden bedoeld? ivm de spleetsluiter.?
De XD heeft het ook 1/125. Ik denk dat de X500 daar van af komt omdat deze later is uitgegeven.
Samen met de 360 PX moet het kunnen.

groet,

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ganesh
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-12-2006
Berichten: 31
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, juist langer, de xm, xe en xd series zijn volgens mij de enige Minolta's met een metalen sluiter, de anderen hebben allemaal een doekje. Langere tijden zijn leuk voor een mix van bestaand en flitslicht. Als ik een xd-7 wil gebruiken pak ik m'n oude R4tje, blijft fijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Van de metalen sluiter op de XM, Xe en XD is mij bekend.
Waarom zou je niet langzamer kunnen flitsen met de spleetsluiter.
Ik kan mij herinneren dat ik een SR T een fout had gemaakt met flitsen. Was tijdens een sessies van 1/60 op 1/125 gekomen. Kreeg allemaal halve beelden. Dat heeft te maken met de snelheid van het 1e en 2e gordijn en de traagheid van de flits. Bij > 1/60 heb je daar geen last van.

Ja inderdaad de R4 heeft de zelfde sluiter.
correctie, was toch de R3??

groet,

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Feb 13, 2007 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft niet zozeer te maken met traagheid van de flitser maar meer met de eigenschappen van de spleetsluiter.
Flits synchronisatie bij 1/60 wil eigenlijk zeggen dat op het moment dat het 2e gordijn opengaat en aangekomen is de flitser ontsteekt. Op dat moment staat de sluiter geheel open. Bij 1/125 is het tweede gordijn aangekomen de flitser ontsteekt en het 1e gordijn is al halverwege. Vandaar de halve foto's.
De helft is maar belicht door de flitser.

Vandaar de naam spleetsluiter.
Hier wat beter uitleg dan die ik kan geven over de spleetsluiter Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Feb 13, 2007 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

Helemaal correct. Dat probeerde ik ook te zeggen. Confused Confused
Daarom kan de sluiter van de XD ook 1/125 aan omdat de afstand korter is.

groet,

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ganesh
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-12-2006
Berichten: 31
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di Feb 13, 2007 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Bovenstaande klopt allemaal maar ik had het over TTL flitsen. Zodra je een TTL flitser op een x-700 zet zit de sluitertijd vast op 1/60, zelfs in de manual stand om halfbelichte beelden te voorkomen. Dit in tegenstelling tot de x-500 waar je in de halfautomaatstand met behulp van de AEL knop alle tijden van minimaal 1/60 kunt gebruiken met behoud van ttl flitsmeting. Destijds leek me dat te gek omdat nog niet begreep hoe ik een computerflitser moest bedienen.
By the way, de Minolta XE heeft dezelfde Leitz-copal sluiter als de R3 en de XD dezelfde als de R4.
Boekentip: Het Grote Minoltaboek, door Lars Polder. Ik heb er destijds veel in zitten lezen, erg leerzaam.
Groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken de functie niet van AEL niet. Maar ik denk dat de flits-synchronisatie pas start bij het 2e gordijn. Dus ook als je met langere tijden flitst. Dit wordt door AEL opgeheven? Met welk doel? Wat is de flitsduur t.o.v van belichtingstijd? TTL bepaalt dan alleen nog de sterkte.

Ik weet niet of ik behoefte heb aan een compleet boek. Misschien kom ik er één tegen op de rommelmarkt of zo.
Er is een hoop op het net te vinden. Al verdwijnt er steeds meer.
Ben nu bezig zoveel mogelijk site's binnen te halen en op te slaan.

R3/R4, zo was het. Razz

Mocht ik nog iets te melden of te vragen hebben pb ik wel.
Straks denken de mensen dat dit een Minolta site is. Wink Wink

groet,

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ganesh
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-12-2006
Berichten: 31
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me goed, we laten het erbij, excuses Paul,
Groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group