Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
fotoraaf Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Okt 01, 2021 13:42 Onderwerp: H1 filter |
|
|
Voor mijn Rolleiflex T heb ik een Rollei H-1, R1 filter. Gebruiken jullie dit filter voor kleurenfilm of heeft het weinig nut, alleen maar voor bescherming!
Volgens info zou het alleen voor Xenar en Tessar lenzen zijn!
Graag jullie ervaring hiermee. |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Vr Okt 01, 2021 16:11 Onderwerp: Re: H1 filter |
|
|
fotoraaf schreef: | Voor mijn Rolleiflex T heb ik een Rollei H-1, R1 filter. Gebruiken jullie dit filter voor kleurenfilm of heeft het weinig nut, alleen maar voor bescherming!
Volgens info zou het alleen voor Xenar en Tessar lenzen zijn!
Graag jullie ervaring hiermee. |
Volgens deze site:https://tlrgraphy.com/2013/01/23/comprehensive-introduction-to-rollei-filters-for-rolleiflex-and-rolleicord/ is het alleen nodig bij Tessars en Xenar's omdat de Planars en Xenotars dit al ïngebouwd" hebben. Dat zou best kunnen. Ik gebruik op mijn Rollei's UV filters puur voor de bescherming.
De R1 is niet geschikt voor kleur omdat dit filter zelf een kleurtje heeft.
Ik gebruik ook regelmatig oudere Rollei's zonder filter - ik zie niet een heel groot verschil in vergelijking met de nieuwere camera's.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
fotoraaf Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Okt 01, 2021 17:39 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor je reactie. Op mijn filter staat zowel R1 als Rollei H1. Ik denk dat R1 slaat op bayonet I! |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Okt 14, 2021 13:47 Onderwerp: |
|
|
Ik heb enige tijd geleden alle Rollei-filters nog eens op en rijtje gezet. De R1 enz serie slaat op 'Rood'. Niet te verwarren met de bajonetmaat. Daar staat ook een 'R' voor, naar die letter is anders, meer rond, van vorm.
H1 is inderdaad voor de oudere Tessars en Xenars. De Tessars van de Rolleiflex T zijn herberekend en een UV-blokkerende kit is daar gebruikt; H1 is dan niet nodig.Het zelfde geldt voor de Planars en Xenotars.
https://tlr66.eu/tlr66filters.php
Ferdi. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
|