Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
TLR sluiter klikt niet altijd

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 18:12    Onderwerp: TLR sluiter klikt niet altijd Reageer met quote

Vervelend. Eigenlijk heb ik afgelopen decennia echt nooit problemen gehad met mijn TLR. Nu een rare bug. Dinsdag een film ontwikkeld en bij drie opnamen is de sluiter niet afgegaan. Dus 3 van de 12 geen beeld. 100% blanco negatief.

Er is wel een de-blokkering van het transport. Normaal houdt ik de TLR in mijn hand en voel ik de ontspanknop actie beter. Deze keer heb ik alles vanaf statief gedaan maar wel met mijn vinger de ontspanknop bedient (geen draad ontspanner dus). Voelt toch anders.
En als er veel geluid om je heen is hoor je de sluiter afgaan niet goed.

Bij de film van vandaag extra goed opgelet. Bij elke opname (weer vanaf statief). Steeds aandachtig geluisterd naar de klik. Nu ging het 1 x fout. Ik hoorde de klik van het transport, maar niet de bijbehorende sluiter klik. En nu na ontwikkelen zie ik de bevestiging. Er is 1 van de 12 opnames blanco.

Wie herkent het probeem?

De TLR is zeker niet heavy used. En heeft ook paar jaar geleden volledige (preventieve) CLA gehad
Enige wat anders was dan anders is dat ik een Tmax 100 film heb gebruikt en viel mij op dat het schutpapier zo glad en glanzend was (t.o.v. Ilford wat ik normaal heb). Maar dat lijkt totaal niet relevant in dit kader.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor model is het precies?

Ooit heb ik wel Fuji Provia gehad die blijkbaar te dun was voor een Automat waardoor het film teller mechanisme niet geactiveerd werd. Ik trok dus de hele rol er doorheen zonder effect.

Maar dat speelt bij jouw niet want het transport en teller lijken het wel te doen.

En als je de slinger rond draait dan zou de sluiter ook altijd moeten spannen.

Ik gok dat er toch een tripje Klinkhamer in zit.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Het is TLR 3,5F
Als ik thuis op de bank de sluiter bekijk en span/ontspan actie doe, kan ik de fout niet opwekken. Dan doet die het structureel prima.
Ook niet door de sluiter-ontspan-knop extreem langzaam in te drukken.
Wat mij wel opvalt is als ik het klokje gebruik bij de start de sluiter bladen een minimale beweging maken. En ik dan aan de rand van de sluiter bladen in minuscule spoor vuil zie.
Misschien plakken de sluiter bladen iets ? Dat kan dan net iets ander temperatuur zijn of andere tijd dat het net mis gaat.
Alle opnames waren overigens voor 80% bij 1/15 enkle bij 1/30 of 1/8 sec.
Even strak monitoren bij de komende films of die nu wel of niet betrouwbaar is.
Ben wel van mening dat je de boel niet onnodig uit elkaar moet laten halen. Daar is zo'n sluiter niet voor gemaakt.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Okt 22, 2021 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Maak bij een nieuwe film ook opnamen met snellere tijden, om te onderzoeken of het probleem alleen bij de langzame tijden ligt.

Ik heb dit zelf nooit gehad.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group