Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
advies aanschaf SLX2

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 17:53    Onderwerp: advies aanschaf SLX2 Reageer met quote

Zo'n SLX blijft mij toch om duistere redenen bezighouden. Wordt het een doemscenario of....?? Wie kan mij wat ervaringen delen met de SLX? Positief en/of negatief?

Ik zou overwegen een body te kopen, de 2, en er een 150 los bij te kopen. Ik wil hem naast de Rolleiflex 2.8f gebruiken en dan ipv een TeleRolleiflex ( niet helemaal 1 op 1 te vergelijken, maar goed...)

De accu's is wel iets wat mij zorgen baart. De NiCad accu's zijn niet echt fijn of zijn latere versies beter? En de laders? Of de cellen laten vervangen? Moet ik dan een andere lader hebben dan?

Ik hoop iets te horen van jullie. Dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een SLX - volgens mij een 2 oftewel het tweede model maar ze zijn volgens mij niet onder een andere naam uitgebracht.

Ik heb er alleen de 80mm Planar bij. Alles werkt nog, heb er sinds ik hem heb (2015) geen problemen mee gehad. De eerste jaren nog met de oorspronkelijke accu, deze is twee jaar geleden door Hans Klinkhamer voorzien van nieuwe cellen (NiMh). De oplader blijft dan gewoon hetzelfde.

Het feit dat je een lichtkapzoeker gebruikt in combinatie met automatische belichting vindt ik erg fijn. Verder is de motordrive wel grappig voor 120 maar had niet gehoeven - hij maakt best wel wat herrie maar dat doen de spiegel en sluiter ook al.

Het grootste nadeel is gewicht - hij weegt bijna 2kg - en dat is bijna net zoveel als mijn 4x5 Graflex. Hij is verder ook vrij groot. Normaal neem ik meestal twee camera's mee - dat is bij de SLX niet echt een aanrader.

Die van mij heb ik achteraf belachelijk goedkoop gekocht - er wordt nu flink meer voor gevraagd. Ik weet niet of ik dat er nu nog voor uit zou geven.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Jon.

Mijn grootste bezwaar is inderdaad de herrie van de motordrive.
Wat betreft de kwetsbaarheid; het lijkt er op dat als ze het probleemloos doen, dat wel blijven doen. Maar ik lees ook 'horror' verhalen. Een en al pech en defecten, totdat de eigenaar verkiest te verkopen en uit te wijken naar de 6000-serie. En als je er zo een koopt, heb je dus de ellende van een ander.
Reparatie schijnt kostbaar, onderdelen schaars. Dat maakt het er niet aantrekkelijker op.

Op de een of andere manier blijf ik al jaren als een mot om het vuur ( de SLX) draaien.....
misschien moet ik het vlammetje doven.

Maar eens in de zoveel tijd kom ik er weer een tegen voor een aantrekkelijk bedrag en wordt ik weer in verleiding gebracht..

Het is het model dat me aantrekt. Qua ontwerp vind ik het een prachtige opvolger van de TLR Rolleiflex. Strakker dan een 6000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Di Nov 16, 2021 4:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een SLX (eerste versie) die ik niet vaak gebruik omdat ik vaker de 6008 of 3 gebruik. Je hoort inderdaad vaak verhalen over falende elektronika en ik heb op dit moment alleen een PQ lens waar het diafragma open blijft die gerepareerd moet worden.

De SLX is een prima kamera. De niet-PQ lenzen zijn veel betaalbaarder dan the later PQ lenzen terwijl ze optisch hetzelfde is. Ze hebben allen HFT multi-coating en zijn veel beter bestand tegen tegenlicht en andere moeiljke licht omstandigheden. Daar kan de oudere 2-oog lenzen niet tegen op.

Batterij moet je inderdaad om de aantal jaren nieuwe cellen in doen. Ik heb het gevoel dat de moderne NiMh minder goed tegen warmte ontwikkeling bestand is dan de originele NiCd van Rollei. Ik gebruik daarom nu een universeel lader die voor RC speelgoed is gemaakt. Opladen duurt langer maar ze worden niet heet. De cellen zijn goed zelf te vervangen, mits je een gepuntlast pakket koopt. Zelfs pakket samen solderen is geen optie, want daar is gewoon te weinig plek voor. In China zijn die voorgelasts pakketen voor ca 15 euro te koop, maar vanwege de restricties in het versturen van bateerijen zijn ze moeilijk buiten China te krijgen. Maar om de paar jaar een nieuwe cell is toch wel aan te raden. Ik zal niet voor de litium cellen gaan. Die hebben zo een hoge spanning, volgens mij is dat vragen om problemen.

Wil je iets zonder electronica en zelfde vormfactor dan kan je kijken naar de Kowa SIX. De Kowa lenzen zijn scherp, maar simple lens coating en de kamera heeft als optie een hele mooite handgreep. . Nadeel is dat hij van het statief af moet om film te wisselen (overigens, die originele statief adapter van Rollei is fantastisch). In tegenstelling tot een Hasselblad zijn er geen interlocks die kan jammen en de lens kan je met de hand spannen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2021 17:35    Onderwerp: SLX Reageer met quote

Heb contact met iemand die een SLX te koop heeft. Op mijn vraag of de camera functioneert; Hij heeft er geen verstand van ( !!) en zegt dat de er een rood lichtje brandt als hij de camera aan zet en bij ontspannen hoort hij een zachte tik.

Kan dat omdat er geen film in de camera zit of moet je altijd kunnen ontspannen, ook zonder film ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2021 17:59    Onderwerp: SLX Reageer met quote

Als ik het zo lees in een online manual is de accu spanning niet genoeg om te ontspannen. Het klikje dat hij hoort is misschien het diafragma dat inklikt....???maar geen spanning genoeg meer om te ontspannen???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Dec 10, 2021 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

De camera doet het "gewoon" zonder film en maakt dan ook een flink stuk herrie.

Was de accu wel opgeladen? Als het de originele is dan is de kans natuurlijk groot dat deze het niet meer doet.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Dec 12, 2021 17:06    Onderwerp: Re: SLX Reageer met quote

hermank schreef:
Heb contact met iemand die een SLX te koop heeft. Op mijn vraag of de camera functioneert; Hij heeft er geen verstand van ( !!) en zegt dat de er een rood lichtje brandt als hij de camera aan zet en bij ontspannen hoort hij een zachte tik.

Kan dat omdat er geen film in de camera zit of moet je altijd kunnen ontspannen, ook zonder film ??


Als iemand iets te koop aanbiedt en geen vragen kan beantwoorden, omdat hij er “geen verstand” van heeft, gaan bij mij alle rode lichten knipperen.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Zo Dec 12, 2021 18:06    Onderwerp: slx Reageer met quote

Bij mij ook hoor. Ik zie er van af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Dec 12, 2021 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Was het één van de drie SLX'en die nu op marktplaats staan?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Ma Dec 13, 2021 6:52    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, een geeft helemaal geen signaal als de accu er in gaat, een alleen een rood lampje ( accu waarschijnlijk te kort geladen of niet goed meer)
Dus hij kan niks testen.
Hij had een bod gekregen op twee optieken die erbij zitten ( de 80 en 120)
Ik heb een bod gedaan op de 3 bodies + 1x 80 van 250 eur. meer wil ik er niet insteken met het gevaar dat er niets meer aan de praat gaat
Ik denk , misschien kan een reparateur er dan van drie toch één werkende maken.
Maar ik heb Amsterdam Camera Repair gebeld en hij doet niets meer met SLX. Geen onderdelen te krijgen. Dus defect blijft defect.
Ik zie er vanaf.
Ik zou alleen een goed werkende SLX willen kopen voor niet al teveel geld. Als het zo uitkomt. Ik ben op zich goed voorzien, ik heb gewoon een tic met die SLX. Niet echt nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group