Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Epson V700 overleden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Nov 28, 2021 17:45    Onderwerp: Epson V700 overleden Reageer met quote

Ik heb van al mijn negatieven (>700 middenformaat en >500 kleinbeeld zwartwit films) een digitaal archief. Omdat ik wat in te halen had (wie niet), had ik voor vorige week een projectje gepland. Plotseling, midden in een film, stopte de scanner. Geen enkel teken van leven. Openschroeven gaf geen verbetering. Morsdood!
Ik kan niet meer nagaan hoe lang ik ‘m gebruikt heb, maar dat moet minstens 15 jaar zijn, dus heel vreemd is het niet.
Er moest dus snel een opvolger komen. Op Marktplaats staan wel wat V700’s, maar die zijn allemaal ook niet nieuw, dus ook tegen het eind van hun levensduur.
De opvolger, V800 lijkt niet meer in productie, er kwam wel een demonstratiemodel van de V850 in beeld. Die is het dus geworden.
Ik zie nauwelijks verschil met de V700, dus daar hoef je het niet voor te doen. Het enige verschil is de opwarmtijd en voor mijn gevoel is hij iets sneller.
De les hieruit is, heb je een werkende V700/V750, wees er zuinig op, de opvolger biedt geen kwalteisverbetering.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Zo Nov 28, 2021 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net een V750 in vrij goede staat gekocht. Geen idee hoeveel hij gebruikt is maar ik heb ook 2 exemplaren van oudere Epson V4990 staan die het ook nog goed doen dus ik denk dat ik wel goed zit Cool

Ik had inderdaad wel ook al eerder gezien dat de V850 eigenlijk niet beter is. Ik denk dat deze technologie met deze scanners wel op hun maximum zit. Wil je meer, dan kost het (veel) meer.

Veel mensen stappen ook over op "scannen" met een digitale camera. Ik denk dat deze scanners gewoon te weinig verkocht worden.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Nov 30, 2021 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Toch blijkt er nog wel een verbetering te zijn, nl de negatiefhouders. Die hebben (kunststof)glas om de film vlak te houden. Ik ben mijn project gestart met achterstallige middenformaatfilms en daarbij heb ik de oude V700 houders gebruikt, maar nu ik aan kleinbeeld toe ben, gebruik ik de houders van de V850 en dat bevalt prima. De filminleg gaat makkelijker, de film ligt absoluut vlak. De kleinbeeldscans hebben nu zelfs een acceptabele kwaliteit, zeker voor archiefdoeleinden.
Ik heb wat gebruikerservaringen op youtube zitten bekijken en daar beweerde iemand dat je beter de oude V700 houders kon gebruiken, omdat het extra glas onscherpte zou veroorzaken. Lijkt me onzin omdat het glas bovenop het negatief ligt, dus aan de kant van de lamp. Zelfs al zo je opaalglas gebruiken, dan zou dat geen invloed hebben.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2112
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Nov 30, 2021 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je voor middenformaat geen houder met glas bij de v850?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Nov 30, 2021 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die zitten er wel bij (zelfs 4x5 is met glas), maar omdat ik nogal veel moest scannen heb ik de oude gebruikt. Daar kunne 2 stroken in en in de nieuwe kan maar 1 strook. Dat is niet zo erg als je 1 of 2 films moet scannen, maar als het er 50 zijn.......
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 723
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Wo Dec 01, 2021 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

De opvolger van de V700 / V750 is toch een exemplaar met LED ? Dat lijkt me duurzamer dan de versie V700 / V750 met fluorescentie lamp (TL). Gelukkig doet die van mij het nog goed, Voor >kb vindt ik het fijne scanners.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Do Dec 02, 2021 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:

Ik heb wat gebruikerservaringen op youtube zitten bekijken en daar beweerde iemand dat je beter de oude V700 houders kon gebruiken, omdat het extra glas onscherpte zou veroorzaken. Lijkt me onzin omdat het glas bovenop het negatief ligt, dus aan de kant van de lamp. Zelfs al zo je opaalglas gebruiken, dan zou dat geen invloed hebben.


Hier: https://www.filmscanner.info/en/EpsonPerfectionV850Pro.html wordt finging/chromatic abberation gezien met die houders dus de berichten op youtube zijn misschien wel correct. Lijkt veroorzaakt te worden dor het glas.

Als je film gebruikt die van nature goed vlak ligt heb je geen glas nodig.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Dec 02, 2021 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Clemens schreef:
De opvolger van de V700 / V750 is toch een exemplaar met LED ? Dat lijkt me duurzamer dan de versie V700 / V750 met fluorescentie lamp (TL). Gelukkig doet die van mij het nog goed, Voor >kb vindt ik het fijne scanners.


Ja, door dat led licht is er geen opstarttijd. De usb-2 zal ook wel iets helpen bij sneller werken. Maar dat kan suggestie zijn.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Dec 02, 2021 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Frank schreef:

Ik heb wat gebruikerservaringen op youtube zitten bekijken en daar beweerde iemand dat je beter de oude V700 houders kon gebruiken, omdat het extra glas onscherpte zou veroorzaken. Lijkt me onzin omdat het glas bovenop het negatief ligt, dus aan de kant van de lamp. Zelfs al zo je opaalglas gebruiken, dan zou dat geen invloed hebben.


Hier: https://www.filmscanner.info/en/EpsonPerfectionV850Pro.html wordt finging/chromatic abberation gezien met die houders dus de berichten op youtube zijn misschien wel correct. Lijkt veroorzaakt te worden dor het glas.

Als je film gebruikt die van nature goed vlak ligt heb je geen glas nodig.

Jon


Ik vind de voorbeelden verre van overtuigend. Of eigenlijk zie ik de verschillen niet. Niet zo gek, want deze mate van uitgroting gaan het niveau van een dergelijke flatbedscanner ver te boven. Eventuele verschillen zouden ook nog kunnen zitten in verschil in hoogteafstelling van de houders. Ik zou graag uitgelegd zien, hoe glas aan de lampzijde van een negatief de kwaliteit zou kunnen beïnvloeden.

Wat die vlakliggende negatieven betreft heb ik toch andere ervaringen. Ik constateerde bij afdrukken in de doka, dat mijn vergrotingen van kleinbeeldnegatieven vaak niet de scherpte hadden, die ik verwachtte, terwijl de negatieven goed vlak waren en er door de constructie van de vergroter geen sprake kon zijn van opwarming van het negatief. Ik ben toen ook voor kleinbeeld een houder met glas gaan gebruiken en het probleem was opgelost.
Ook dat glas zit weer alleen aan de bovenkant, dus aan de
lampzijde.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Dec 03, 2021 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Op Photrio is een draadje gaande over de V850. is vooral een klacht over de kwaliteit van de filmhouders. Omdat op dat forum veel lieden rondlopen met veel kennis en ervaring op alle mogelijke gebieden, heb ik de kwestie van het glas in de houder daar ook nog even in de groep gegooid.
Vooralsnog is de reactie, dat het nepnieuws is met de hierboven aangehaalde website als bron.

https://www.photrio.com/forum/threads/epson-v850-flatbed-scanner-quick-thoughts.186816/page-2
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Za Dec 04, 2021 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

In de voorbeelden kan ik het wel duidelijk zien.

Maar als je er geen last van hebt (waarschijnlijk zie je er bij z/w niks van) dan lijkt me dat verder geen probleem.

Vlakligging is zeker een belangrijk punt maar ik heb wel het idee dat de flatbed scanners hier iets meer tolerantie toestaan dan de "echte"negatief scanners.

Heb je bij de 850 ook nog moeten spelen met de hoogte van de negatiefhouder? Bij mijn V750 maakt dat wel een verschil.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Dec 04, 2021 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de houders nu op de middelste stand (er zijn er 5) en het resultaat is goed genoeg voor dit doel, maar als ik klaar ben met deze klus zal ik het gaan testen en ook vergelijken met de V700 houders en met de Better Scanning houder, die ik ook nog het liggen. Overigens gebruikte ik in de V700 houders ook al glas voor de vlakligging.
Ik verwacht geen grote verschillen, gezien de beperkte resolutie van deze scanners, maar dan nog kun je uiteraard proberen er het uiterste uit te halen.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group