Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Nieuw lid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kamiel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-12-2021
Berichten: 61
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo Jan 09, 2022 21:58    Onderwerp: Nieuw lid Reageer met quote

Beste forumleden,

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om mij kort bij jullie te introduceren.

Mijn naam is Kamiel, woonachtig te Amsterdam en heb uiteraard een passie voor fotografie. Het is begonnen met een Sony Cybershot, daaropvolgend twee digitale Nikon camera’s, dan een Nikon F801s opgeknapt en ben analoog gaan fotograferen. Ik heb mijn hele verzameling verkocht (op de F801s na) en met dat geld een tweedehands Leica M9 gekocht met 35mm lens. Een fantastische camera!
Een vriend van mij heeft een prachtige Rolleiflex 2.8GX staan en ik heb gevraagd of ik die eens mocht uitproberen. Dat mocht en hij heeft toen ook nog wat film uit de vriezer gehaald die niet meer wordt gemaakt (Fuji Reala). Hoewel ik het pittig vind om te kadreren en scherp te stellen, was ik gigantisch onder de indruk van wat voor prachtige beelden uit die camera komen.
Naar mijn mening word je bij analoge fotografie veel meer gedwongen tot nadenken. Van techniek tot en met het verhaal wat je wilt vertellen.

Voor mijn 50ste verjaardag heb ik mezelf een ongeveer 50 jaar oude Rolleiflex 2.8f cadeau gedaan. Vandaar dat ik lid ben geworden. Ik zie ernaar uit om ervaringen te delen, kennis te vergaren en wie weet aanwezig te zijn bij een bijeenkomst.

Het is wat laat, maar ik wil iedereen hier een gezond en voorspoedig 2022 wensen. Dat we eindelijk uit deze pandemie komen.

Kamiel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2022 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Kamiel,

je hebt twee mooie camera's overgehouden.
Voor het scherpstellen neem ik ook wat extra tijd, dat loont zich zeker.
Druk je ook af, of scan je de negatieven?

In het voorjaar is er weer een uitstapje met de Rolleiflexen, je bent van harte welkom en ook input is welkom (datum en plaats)

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Kamiel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-12-2021
Berichten: 61
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2022 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank Tum,

Als ik kleurenfilm heb geschoten, breng ik die naar Foto den Boer. Ik ben namelijk zeer tevreden over de snelle service en de scans die zij via het lab laten maken. Als ik zwart-wit heb geschoten, breng ik die naar Silverhands. Een echte vakman! Helaas heeft hij geen mogelijkheid tot scannen, maar wel afdrukken.

Een uitstapje met de Rolleiflexen klinkt erg goed. Daar ben ik graag bij aanwezig. Waar dan ook in Nederland. Als Amsterdammer nodig ik jullie natuurlijk van harte uit in “mijn” stad. Ik kan een dagprogramma te organiseren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2022 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Amsterdam ligt altijd een beetje moeilijk omdat het zo druk is in de stad, bijvoorbeeld in het centrum. Ik zou wel naar Amsterdam willen, naar de mooie rustige plekken.
Ik heb een aantal jaren in Oost gewoond, Makassarstraat. Ook al weer 30 jaar geleden Rolling Eyes
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Kamiel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-12-2021
Berichten: 61
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2022 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt. Amsterdam is enorm druk. Op dit moment is het nog te doen, omdat de stad niet overvol is door deze COVID situatie. De drukte maakt een uitje best lastig ja. Er zijn wel rustige plekken die ook zeker voor fotografie de moeite waard zijn. Maar dat zijn zo veel plekken in Nederland.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dit forum is af en toe ook heel rustig Very Happy Niks van aan trekken.
Ik ben vorige week nog even de stad in geweest met mijn Rolleiflex voor wat nachtfotografie.
Ik heb een Tele waarvan bij de opname lens de lijm tussen de delen loslaat, en dat is progressief. Die wil ik nog even intensief gebruiken voor het beeld vervaagt.
Misschien ooit nog eens laten repareren (kost nu te veel, het is al een gedeukt beestje).
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Kamiel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-12-2021
Berichten: 61
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Dit forum is af en toe ook heel rustig Very Happy Niks van aan trekken..


Ok, goed om te weten. Very Happy

Zo een reparatie kan zeker duur zijn. Heb je al wel een goed adres voor zo een reparatie?

In Amsterdam is nu het “Amsterdam Light Festival”. Ben je daarvoor naar Amsterdam geweest?

Mijn Rolleiflex 2.8f is nog helemaal “kaal”. Ik moet uiteraard een beetje sparen, maar ik wil in ieder geval snel een zonnekap en een nekriem aanschaffen. Daarna komen wel andere zaken. Of heb je een goed advies wat ik zeker ook kan gebruiken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:

Ik heb een Tele waarvan bij de opname lens de lijm tussen de delen loslaat, en dat is progressief. Die wil ik nog even intensief gebruiken voor het beeld vervaagt.
Misschien ooit nog eens laten repareren (kost nu te veel, het is al een gedeukt beestje).


Richard; ik had vorig jaar een Tele-Rolleiflex op het oog waar aan de rand van de Sonnar een héél klein beetje separatie zat. Ik heb Hans Klinkhamer gevraagd op dat progressief was. Dit was zijn antwoord:
" Separatie gaat m.i. niet verder als de lens niet opnieuw warm wordt. Verhelpen is nauwelijks mogelijk. Het is mij ooit wel eens gelukt maar ook wel eens totaal mislukt. Ik heb toen besloten het nooit meer te proberen. Beter met separatie fotograferen dan objectief in de vuilnisbak gooien. "
Nav deze vraag van mij zei Will van Maanen dat hij daar ook nooit meer aan begint.
Het is wel van belang of de 'kit' Canada Balsem of synthetisch is. Wilco Jansen ( Hasselblad) vertelde me dat je synthetisch niet los krijgt. ( NOOT: een goede vriend van me - = natuurkundige- is nu bezig dat juist los te weken bij een Planar. Het lijkt te lukken...)
De Tele-Rollei heb ik overigens niet gekocht omdat ik de prijs te hoog vond vond voor een camera met, hoewel nauwelijks zichtbaar en je zult er geen last van hebben, separatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Kamiel,
Als zeer-oud Mokummer kan ik natuurlijk niet achterblijven je van harte welkom te heten
in dit zo mooie maar rustige forum. Laughing Laughing

Heb vroeger in de Roetersstraat naast het Kriterion.

In 1968 in Den Helder mijn vrouw leren kennen en daar woon ik nu nog.

Misschien toch een uitdaging om eens in Amsterdam te fotograferen.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kamiel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-12-2021
Berichten: 61
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank Theo,

Kriterion ken ik goed. De plantage-buurt is trouwens een leuke buurt om te gaan fotograferen. Voor Amsterdam kunnen we er zeker wel uitkomen qua drukte. Het is ook zeer afhankelijk van de grootte van de groep en hoe de eventuele corona regels op dat moment zijn. Als de groep overzichtelijk is, is een bezoekje aan FOAM, Huis Marseille of de Fotoacademie (maar dan mag de groep echt niet groot zijn) erbij misschien wel de moeite waard.

Groet, Kamiel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Jan 16, 2022 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Kamiel.

Van harte welkom en gefeliciteerd met de aankoop van de Rollei. Daar ga je veel plezier van hebben !

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group