Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Wat zou u doen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 15:53    Onderwerp: Wat zou u doen? Reageer met quote

Na de recente aanschaf van een Cambo Wide 580, 4x5 camera met 58mm groothoeklens, werd de Hasselblad swc overbodig. Uiteindelijk lijk ik die toch nog redelijk te hebben verkocht.
Omdat ik me meer met grootformaat wil gaan bezighouden, kom ik voor een keuze uit de volgende opties te staan:

1. Mijn Linhof Technika is 60 jaar oud, werkt prima, maar zou een opknapbeurt kunnen gebruiken. Met het nu beschikbare geld, zou ik de camera naar Linhof kunnen opsturen voor een volledige opknapbeurt.
2. Mijn (nogal zware) metalen Linhof Inruilen voor zo’n mooie lichtgewicht Tachahiri Hope, gemaakt van 400 jaar oud notenhout en messing beslag.
Ik gebruik de camera vooral landschappen en gewicht speelt dan een rol.
3. Een nieuwe, ook houten en lichte Chamonix bestellen in China.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil van de drie opties ook nog weten waarom het een optie is.

(ik zou zelf de goedkoopste optie doen en de rest van het geld aan film en papier uitgeven)
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Oef dat zijn hele persoonlijke afwegingen waar ik geen hapklare oplossing voor heb.
Ik had ooit een SL66 meer dan lof, uitstekende camera. Doch toch verkocht. Reden ik fotografeer o.h.a. niet in een straal 10 meter van mijn auto / of thuis en dan is gewicht (en volume) een heel belangrijk aspect om in je rugzak te kunnen meenemen. Dat was doorslaggevend om keuze voor lichtere camera en zware te verkopen.
Ik kon ooit voor heel aardige prijs een Linhof 13x18 overnemen, doch niet gedaan (ik heb een 4x5 Wista) idem reden, de 13x18 is te zwaar voor een rugzak.
Chamonix heb ik ook naar gekeken. Maar ben nog niet uitgesproken 4x5 gebruiker om er zoveel geld aan uit te geven voor de verschillen (in gewicht). Ik switch te veel tussen 35 mm(digitaal/kleur) 6x6 z/w of af en toe 4x5.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Ik wil van de drie opties ook nog weten waarom het een optie is.

(ik zou zelf de goedkoopste optie doen en de rest van het geld aan film en papier uitgeven)


Interessante vraag.
1. De camera heeft een servicebeurt nodig, de verstellingen lopen of te soepel, of te stroef. Dat gaat niet goedkoop worden, maar het geld is nu beschikbaar en er blijft nog genoeg over voor film en papier.
2.ik loer al een tijdje naar dit type camera, dat ongeveer de helft weegt in vergelijking met de Linhof. Niet het allerbelangrijkste, maar handig omdat ik er veel mee op pad ben. Bij deze optie wordt de Linhof verkocht en ook dan blijft er genoeg over voor film en eventueel een wat beter statief.
3.Wat me hier aanspreekt, is dat het een nieuwe camera is.
Ik moet zeggen, dat de Tachahiri mooier vind. Het oog wil ook wat.

De goedkoopste optie is waarschijnlijk 2.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou voor de Chamonix gaan. Die trekt minder aandacht dan die glimmende Tachahiri.

Verder zal je op die Chamonix dan garantie hebben. Je moet wel dat systeem met de scherpstelknop aan de achterkant ifjn vinden - heb je dat al eens geprobeerd?

De Linhof lijkt me geen optie meer als je het gewicht een bezwaar vindt. Ik denk dat je die zelfs nog wel redelijk goed kan verkopen.

Ik zou verder investeren in een goede tas/rugzak en een licht stabiel statief Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Jan 20, 2022 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dank voor jullie inbreng.
Ik heb voor de Tachahiri gekozen, omdat ik het de mooiste camera vind (vindt mijn vrouw trouwens ook :-) en omdat het toch wel de voordeligste oplossing is. Een volledige opknapbeurt voor de Linhof kan lang gaan duren en veel kosten en hoewel de Chamonix ook niet te versmaden is, heb ik dan toch een voorkeur voor een camera, die er ronduit voor uitkomt, waar hij vandaan komt.
Ook de levertijd speelt hier wel een rolletje.
De Tachahiri is onderweg en ik verwacht 'm binnen een paar dagen. Als ik 'm goed heb kunnen vergelijken met de Linhof, gaat die laatste in de verkoop.
Een relatief licht statief heb ik al, ik zoek nu juist een zwaarder statief voor meer stabiliteit.
Een betere rugzak moet er ook komen, maar daar moet ik me nog op oriënteren.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
fotoraaf
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 13-10-2020
Berichten: 203
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Do Jan 20, 2022 14:47    Onderwerp: Tachahiri Reageer met quote

Helaas ben ik niet bekend met Tachahiri en kan er op het net ook niets over vinden. Wat is dit voor een camera!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Jan 20, 2022 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een 4x5 camera.
Dit is een soort van beschrijving.
Grootformaatcamera’s zijn er in veel soorten en maten.
Deze werden in Japan met de hand gemaakt van eeuwenoud kersenhout.

https://www.kenrockwell.com/tech/tachihara.htm
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group