Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
F22 niet haalbaar Rollei f3.5 (CLA DIY)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 02, 2022 18:18    Onderwerp: F22 niet haalbaar Rollei f3.5 (CLA DIY) Reageer met quote

Een paar jaar geleden heb ik mijn Rolleiflex een CLA laten ondergaan bij erkende vakman, om deze in goede conditie te houden. Nu had ik onlangs een paar keer overslaande beelden. En vorige week zat de ontspanknop helemaal vast.

Geen zin in weer veel kosten te maken. Zelf maar aan de slag gegaan. Heb inmiddels veel ervaring met CLA van een Kodak Retina e.a. dus zag de klus wel zitten.

Op Youtube zag ik dat de frontpaneel maar op 4 punten vast zat. Het frontpaneel los gehaald en de fout gezocht. De ontspanknop duwt tegen een hefboom, die duwt tegen tweede hefboom en die duwt weer tegen de sluiter. Die "rudy goldberg machine" was plakkerig en veroorzaakte het hangen van de sluiterknop.
Direct maar aantal andere dingen schoongemaakt en gesmeerd. Transport was al soepel daar van afgebleven. Maar diafragma DOF schaal liep slordig die zijde schoongemaakt en gesmeerd.
Ik heb Claus Prochnow 'Rollei technical report' in de kast staan wat helpt bij inzichtelijk maken van de mechanica.

Nu mijn vraag (als je alles weer in detail bekijkt valt je opeens rare dingen op)
Ik kan het diafragma maximaal op waarde tussen f16 en f22 zetten. F22 kan dus niet. Klopt dat ?Zie foto.

Wat mij verder opvalt is dat de DOF schaal 6 mm breed is bij f3.5. Ik had idee dit wat minder zou zijn. Klopt dat ?Zie foto.

Verder lopen de f en t draaiknoppen nu veel lichter en perfecter dan ooit tevoren. Keuze van smeermiddel komt wel heel precies.




_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2022 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben geen doehetzelver op dit gebied, heb uit nieuwsgierigheid weleens een lichtmeter verwijderd en teruggezet, maar is dit niet hetzelfde “probleem” als bij de lange sluitertijden van twee draadjes terug. De sluitertijden/diafragmareeks stuurt een palletje aan, dat op zijn beurt weer de lichtmeter aanstuurt en de bewegingruimte van dat palletje is zowel naar boven als naar beneden beperkt, waardoor ergens de mogelijkheid om langere sluitertijden of hogere diafragma’s in te stellen fysiek beperkt is.
Omdat e.e.a. zich buiten het bereik van de lichtmeter afspeelt, merk je er in de praktijk niets van. Uiteraard speelt ook de iso instelling hierbij een rol.
De scherptediepteaanduiding komt me normaal voor.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Mrt 05, 2022 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Het is gelukt. Kreeg wat tips die ik deels kon gebruiken. Gevonden op de Rolleiflex Repair Group (facebook)
Maar uiteindelijke wel weer aangepaste workflow moeten maken.
Ik heb het boek van Claus Prochnow (technical report). Maar uit alleen een exploded view tekening haal je niet de info hoe je het in elkaar te zetten.
Ben nu wel blij. Diafragma f22 is weer in te stellen en de DOF schaal komt exact overeen wat op https://dofsimulator.net/ laat berekenen.
En de knopjes voor f en t instellen waren nog nooit zo fijn te bedienen. Binnenkort proef film en als dat OK is de leren afwerking weer terug plakken.



_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2022 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Lekker dat het gelukt is.
Heb je ambities om erkend reparateur te worden?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2022 2:09    Onderwerp: Reageer met quote

Blij om te lezen dat het is gelukt. De fabrieks handleidingen zijn m.i. meer bedoeld aan aantekening dan echte uitleg. Er zijn betere uitleg waaronder op de Learncamerarepair.com site.

Maar uit m'n hoofd, de methode is om sluiter, diafragma en de beide ringen op 1/500s en f22 te zetten (dus minste belichting), en dan de beide metalen gliders op de body volledig naar beneden te schuiven. Vervolgens moet je het differentieel dingetje zo te positioneren dan de het bovenste lipje klopt met het controle wieltje op het frontpaneel. Zo het je zowel de diagrafma als de belichtings overbrenging op de juiste stand.

Met name het diafragma schuif wil verschuiven want die zit op veren maar als de belichting overbrenging niet klopt dan kan je niet meer alle tijden met alle diafragma's selecteren.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2022 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
en dan de beide metalen gliders op de body volledig naar beneden te schuiven. Vervolgens moet je het differentieel dingetje zo te positioneren dan de het bovenste lipje klopt met het controle wieltje op het frontpaneel.

Je bedoelt te zeggen dat je het fliepeltje juist tegen het floepeltje moet aanschurken ? Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2022 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Clemens,
wat was de oorzaak dat de f en t wieltjes niet meer soepel liepen ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 09, 2022 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Oorzaak was denk ik oud vuil en misschien heel weinig (niet zichtbaar) ingedikt vet of olie. In eerste instantie lijkt alles droog zonder smering te zijn. Maar na alles schoon gemaakt te hebben heb ik alle grote contact vlakken zeer dun met ', Moly Lube, Dry' poeder ingesmeerd. In de wieltjes zat wel echt vet (van dat dikke donkerbruine 'snot'). Daar modern vet in gedaan (bijv. Molykote 44).
De hefboompjes van de sluiterknop met Moebius 9010
Tip: als er ruimte is bij asjes kun je zonder demontage oud vet/vuil weghalen met flosdraad
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group