Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
6002. De eerste film en gelijk in de problemen.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2023 10:52    Onderwerp: 6002. De eerste film en gelijk in de problemen. Reageer met quote

Na de eerste 3 opnamen probleemloos gewerkt te hebben gaat het bij de 4e fout. De motor begint te loeien en de zekering van de accu slaat er uit.
In het donker open gemaakt en het blijkt dat de film niet meer vlak ligt. In daglicht wordt duidelijk dat de opwindspoel kapot is gedraaid. Ook het asje is losgetrokken.
Heb ik nu de film er verkeerd in gelegd? Ik kan niets uitsluiten, maar het is niet de eerste keer dat ik een film in een 6000 camera laad en ik heb het met aandacht gedaan.

Intussen een andere insert besteld - deze is niet meer te maken en het asje teruggezet.
Zit nu alles goed?
Ik kan het asje wat heen en weer bewegen, naar de aandrukplaat toe. Ik weet niet of dit hoort, kan iemand bij zijn camera eens kijken??



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Feb 22, 2023 3:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet wat er precies kapot is gegaan maar omdat de insert zelf symetrisch dan zou je de andere nog goed kant kunnen gebruiken.

De metalen rol op de foto volgt het schutblad en het tandwiel zit weer vast aan de teller aan de achterkant. Volgens mij is dat zwarte plastic ding aan de aandruk plaat die ervoor zorgt dat de achterwand "ziet" dat die dicht is. Je zou het dus kunnen proberen deze aan te drukken en aan het rolletje te draaien en kijk of deze soepel loopt.
Maar ook als die stroef loop zou deze niet ze snel de zekering kunnen laten springen. Ik verwacht dat die dan eerder je hele rol erdoor spoelt.

Check anders even de tandwiel in de body. De eerste versie waren van kunststof en die kunnen breken. Als dat gebeurt dan loopt deze vast en brandt de zekering door. Latere hebben een tandwiel van messing.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Wo Feb 22, 2023 7:00    Onderwerp: Reageer met quote

De insert was kapot. Of dat nu al was of pas gebeurd is omdat de film vastliep....



rechtsonder in de insert zie je dat de opwindspoel is afgebroken. Het moet haast wel het vastlopen van de film zijn geweest.

Heb een nieuwe insert besteld en een test film er doorheen gedraaid. Geen probleem. Zit nu weer een film in ..and so far so good,,,,,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2023 1:53    Onderwerp: Reageer met quote

D'r zit een schroefje op het oude tandwiel wat volgens mij ook niet helemaal origineel is. Dus hoop dat het nu zo werkt.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2023 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

De tweede film gaf ook geen enkel probleem, het zal dus de insert geweest zijn.
Alles werkt perfect nu. Een geweldige camera! ( maar wat een herrie.... :-))


Het moet me wel van het hart dat voor zo'n professionele, goed doordachte camera de inserts wel erg plastic zijn en kwetsbaar lijken.

Soef; dank voor je aandacht!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Mrt 02, 2023 2:23    Onderwerp: Reageer met quote

Blij om te lezen dat het is gelukt. Ik denk dat het een kwestie van pech is want de insert zijn van best goed plastic gemaakt.

Ja, het is een luidruchtig kamera en best zwaar ook. Wel makkelijk in gebruik. En met een insert klaar laad je 'm sneller dan een 35mm kamera.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 05, 2023 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

hermank schreef:
Het moet me wel van het hart dat voor zo'n professionele, goed doordachte camera de inserts wel erg plastic zijn en kwetsbaar lijken.


Ik heb een ander zorgenkind uit de 6000 serie liggen. De inserts zijn goed, maar de elektronica is niet betrouwbaar Rolling Eyes
Ik was weer even op zoek naar een vervangende 6008i body, heb een aantal leveranciers aangeschreven, maar de tijd is nog niet rijp.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group