Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Ansel Adams: het negatief
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2024 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

De oude technieken werken uiteraard nog steeds zoals ze altijd gewerkt hebben, afgezien van veel materialen, die niet meer verkrijgbaar zijn.
Toen ik een jaar of 8 geleden, na 15 jaar scannen, terugging naar de doka, ben ik gaan kijken wat er zoal veranderd was en dat was nogal wat.
Multicontrastpapier is veel beter geworden en doet niet meer onder voor papier met één gradatie. Dat heeft de deur geopend voor allerlei vormen van split grade printen, wat het printen aanzienlijk vereenvoudigd heeft.
Bijvoorbeeld het simpele doordrukken van een lucht. Vroeger gingen we dan tamelijk omslachtig met maskers aan de slag. Nu doe je dat simpel met filter 0, zonder dat dat invloed heeft op de donkere ondergrond.
Ook zijn de dokacomputers aanmerkelijk beter geworden, zodat je minder proefstroken hoeft te maken.
Zelf ben ik bij de apparatuur van Heiland uitgekomen. Dit heeft dokawerk een stuk sneller en wat mij betreft beter gemaakt. De techniek zorgt ervoor dat je je alleen nog maar bezig hoeft te houden met het zetten van de puntjes op de i en niet meer eindeloos bezig bent met het zoeken naar de beste combinatie van tijd en contrast (wat naar mijn bescheiden mening sowieso één vergelijking met twee onbekenden is, dus alleen oplosbaar met trial and error.
Overigens ben ik van mening, dat die oude boeken nog steeds heel leerzaam kunnen zijn😄
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2024 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

hermank schreef:

En er is toch sinds 1977 niet echt iets verandert in doka-techniek???? Er is van bariet naar PE papier gegaan, gewoon een keuze erbij, maar zelfde principes.
Ik zou niet weten wat ik in 1974 of in 1994 of in 2014 anders deed, behalve dat ik later veel meer kennis en ervaring had.


Volgens mij werden multicontrast papieren in de jaren 70 nog nauwelijks gebruikt - ondanks dat ze toen ook al beschikbaar waren. De kwaliteit uit die tijd kan ik niks over zeggen, wel over de jaren 90 want toen gebruikte ik ze zelf. Nou ben ik dus benieuwd wat Herman gebruikte in die tijd.

frank schreef:

Ook zijn de dokacomputers aanmerkelijk beter geworden, zodat je minder proefstroken hoeft te maken.
Zelf ben ik bij de apparatuur van Heiland uitgekomen. Dit heeft dokawerk een stuk sneller en wat mij betreft beter gemaakt.


Bedenk wel dat een Heiland systeem niet voor iedereen haalbaar is (kost nieuw nogal wat) dus veel mensen werken met simpelere spullen. En split grade werkt niet zo goed met losse filters of een filter wat je moet instellen op de kop van de vergroter (als je beeld ook maar een heel klein beetje verplaatst door beweging van de kop krijg je al onscherpte)

Maar alleen al het werken met een dedicated multicontrast kop op je vergroter maakt het al een aardig stuk gemakkelijker.

Ik heb wel eens gewerkt met een Durst Multigraph - die kan ook automatisch licht en contrast meten maar ik vond dat toch lastig werken. Je moet precies weten waar je de lichtmeter neerzet.

"The Negative"heb ik liggen - ik doe er niks mee Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2024 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dat sommig doka werk gemakkelijker is geworden wil niet zeggen dat je betere prints maakt. ( niet persoonlijk bedoeld, Frank)
Kijk naar de naam in de titel van dit topc; Ansel Adams. Mocht de goede man nu nog leven, is er iemand die denkt dat hij op hedendaags MC papier en met doka computers betere prints zou maken??? Nee toch!
Overigens wordt doka werk pas echt gemakkelijk - en kwalitatief beter- als je flink wat vlieguren in de doka hebt doorgebacht. Veel doen levert ervaring op, en scherpt je skills.
En op gradatie papier kun je veel doen, bijv. met voorbelichten ( ook op MC natuurlijk). Doordrukken in een andere gradatie is zeker fijn met MC papier.
Wat Jonnie zijn vraag betreft... moet ik even graven...in midden 70's werkte ik als fotograaf bij de TU Delft ( TH Delft destijds) We deden alles in huis. Voor het zw/w werk hadden we twee ruime, zeer goed geoutilleerde doka's. In mijn herinnering gebruikten toen we al Ilford MC ( misschien heetten ze toen anders..??)papier. Die gebruikten we om ons reportage werk te printen. Leitz Focomat IIc en Agfa Variomat belichtingsraam.( over doka computers gesproken!) Als je je film goed en gelijkmatig belicht had ( dat leerde je wel) stampte je de films er zo doorheen.
Voor exposities of werk dat ophangen werd, altijd op bariet. Is gewoon het mooiste dat er is. Eind 70s gebruikten we ook al MC papier op de rol ( 127 cm breed, 10 meter lang) dat ging in een , ik dacht Agfa AP machine, van 140 cm breed. Wat een prachtige tijden :-)
Trouwens, denk ik nu aan - als ik toch memory lane afloopt; in 1974 zat ik als dienstplichtig soldaat bij de LFFD ( Leger Film en Foto Dienst) en zat meeste tijd in de doka ( dag in dag uit de rotzooi van anderen te printen. dan leer je het wel)Toen hadden we nog geen MC papier. Ik zie alle doosjes en dozen nog staan; van 0 tot 4 ( of 5?) en van 9x12 tot 24x30 . Hele rijen. Stapels.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2024 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

“Ansel Adams. Mocht de goede man nu nog leven, is er iemand die denkt dat hij op hedendaags MC papier en met doka computers betere prints zou maken??? Nee toch!”

Nou…. We weten het natuurlijk niet, maar in het voorwoord van The Negative, uitgave 1981, geeft hij wel een voorschot😄 dikke kans dat hij digitaal zou fotograferen.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Feb 25, 2024 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

@hermank
Het is nooit mijn bedoeling geweest de indruk te wekken, dat je met nieuwe apparatuur betere afdrukken zou maken, wel makkelijker en sneller.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group