Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tum Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Do Nov 14, 2024 18:17 Onderwerp: 3.5F wel transport, sluiter opent niet |
|
|
In Zwolle had ik een probleem met mijn 3.5F. Ik dacht dat ik een hele rol volgeschoten had, maar bij ontwikkeling bleken er maar twee opnames op de film te staan.
De eerste opname was blank, die had ik met mijn hand voor de lens gemaakt om te checken of de camera echt geladen was. De tweede opname is van het Herman Brood museum. Daarna is de rest van de opnames mislukt.
Ik heb de oorzaak kunnen reconstrueren. Ik heb de ontwikkelde film terug op het schutpapier geplakt en een aantal keer -volgeschoten-.
Dat ging heel prima, niks aan de hand. Sluiter opent goed.
Op Photrio is Frank over mijn probleem een topic gestart. En er was o.a. een reply van Dan Daniel. De suggestie in die reply heb ik getest.
Als ik heeel voorzichtig de ontspanknop indruk voel ik een heel lichte klik. Laat ik dan los, dan kan ik de film transporteren, de sluiter spannen, en heb ik de sluiter niet open zien gaan. Druk ik verder door dan gaat wel meteen de sluiter open.
Als ik met een wat langere sluitertijd fotografeer (het was grijs weer, ik gebruikte 100 ASA, het werd vroeg donker) doe ik dat heeel voorzichtig om geen bewegingsonscherpte te krijgen.
Ik heb nu geleerd dat ik dan wel door moet drukken, en niet bij het eerst voelbare klikje moet stoppen.
Frank, bedank Dan Daniel namens mij.
Grt Tum. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
|
Frank Geregistreerde gebruiker
|
|
Naar boven |
|
|
Soef Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Vr Nov 15, 2024 13:33 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dit af en toe met de 3.5E3 en ik druk over het algemeen de knop wel ver in. Heb me verder niet verdiep maar er ziet ongetwijfel een afstelling in om het punt af te stellen. _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
|
Tum Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Vr Nov 15, 2024 23:08 Onderwerp: |
|
|
Frank schreef: | Hoe zit het nu met de Tele? |
Daar zit een nieuwe film in, en die lijkt het goed te doen. Ben nu halverwege. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
|
|