Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Welke software om te printen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2025 13:53    Onderwerp: Welke software om te printen Reageer met quote

Welke software gebruiken jullie om te printen.

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe printer maar ben ondertussen ook aan het kijken wat ik nog uit mijn oude kan halen. Ik heb geen Photoshop of Lightroom. De laatste tijd gebruik ik Paint.net wat een vrij simpel programma is en redelijk werkt maar het doet dingen die ik niet wil en andersom.

Ik heb ook GIMP maar dat erg primitief met printen. Ik probeer nu ook DxO Photolab 7 (die heb ik voor Raw files) maar die doet ook wat rare dingen die ik niet wil.

Ik weet dat bij de "professionele" Epson en Canon printers speciale Epson/Canon software gebruikt kan worden maar die werkt niet met mijn huidige printer (Canon MG7753).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2025 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jon,

Je hebt niet echt concrete vraag. Maar ik denk dat je ervaringen vraagt.
Wat software betreft, door luiheid en toevalligheid doe ik veel met Adobe pakket. Omdat mijn werkgever een licentie heeft, fiets ik daar namelijk gratis op mee. Als ik met pensioen ga, maar dat duurt nog even moet ik pas switchen en afscheid nemen van veel te dure Adobe.

1 duidelijke switch wel al jaren geleden gemaakt. Er komt bij mij in huis geen fotoprinter meer binnen. Alleen maar slechte ervaringen (altijd verstopte inkt-kanalen en kleuren nooit op orde, traag en peperdure inkt). Ik stuur al jaren alle werk naar Fuji (ophalen bij plaatselijke fotoboer), of fotofabriek (zit in mijn stad 10 min. van mijn huis) of Saal, fotoboeken (met de post thuis).

Enige wat jammer is dat ik van digitale fotobestand geen contact negatief kan printen. Maar bij die beperking heb ik mij neergelegd en mooie uitdaging om 6x6 of 4x5" zo te ontwikkellen dat cyanotype afdruk lukt.

Oh . . en z/w periodiek nog echt analoog in mijn eigen doka.
Tum
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2025 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga met mijn .jpg's naar de Sprint photo 1 uur shop.
Heb nu een kleuren laser printer, na dezelfde ervaringen als Clemens.
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2025 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Duidelijk - er wordt bij jullie thuis niet geprint Very Happy

Ik heb al vrij lang een Canon printer (tot A4) en dat is tot nu toe vrij goed bevallen. Ik heb weinig last van verstopte inktkanalen en tot nu toe ben ik tevreden over de kleuren. De inkt is niet heel goedkoop maar ik print niet heel veel en gebruik geen originele inkt dus de kosten zijn te overzien.

Verder vind ik het gewoon leuk - en je hebt ook meer vrijheid in je papierkeuze

Maar nu wil ik meer - goed zwart-wit en ook grotere formaten. Een grotere printer zit er dus aan te komen - misschien zelfs wel een pigment printer (die schijnen z/w heel goed te doen).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: