| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Analoogski Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Za Nov 01, 2025 18:38 Onderwerp: Portretfotografie met TLR |
|
|
Goedenavond Rolleifanaten!
Ik wil mij meer gaan richten op portretfotogtafie. Nu heb ik een prachtige Rolleiflex 3.5F en wat mooie accessoires, zoals Rolleinar 1 en 2 en een opzetstukje voor op de statief (geen idee meer hoe deze heet).
Ik ga hier binnenkort meer mee fotograferen en zou graag van de kenners en professionals op dit mooie forum tips en tricks willen krijgen.
Mijn dank is groot! |
|
| Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Za Nov 01, 2025 19:23 Onderwerp: |
|
|
Vanochtend werd de documentaire “Het goede oog” over Koos Breukel opnieuw uitgezonden (Close Up op npo) hij is deze week terug te kijken, maar volgens mij op Youtube ook te zien. Gaat helemaal over portretfotografie, gedeeltelijk met de Rolleiflex. Ook voorbeelden van Irving Penn en op een zeker moment gaan Breukel en Vanfleeteren elkaar elkaar fotograferen met een Rolleiflex. Aanrader. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
| Naar boven |
|
 |
Analoogski Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Za Nov 01, 2025 19:29 Onderwerp: |
|
|
| Frank schreef: | | Vanochtend werd de documentaire “Het goede oog” over Koos Breukel opnieuw uitgezonden (Close Up op npo) hij is deze week terug te kijken, maar volgens mij op Youtube ook te zien. Gaat helemaal over portretfotografie, gedeeltelijk met de Rolleiflex. Ook voorbeelden van Irving Penn en op een zeker moment gaan Breukel en Vanfleeteren elkaar elkaar fotograferen met een Rolleiflex. Aanrader. |
Ga ik zeker kijken. Dank! |
|
| Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Za Nov 01, 2025 20:48 Onderwerp: |
|
|
En ook met een Rolleinar er op. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
| Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
|
| Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Nov 07, 2025 21:10 Onderwerp: |
|
|
Rolleinar 1 of 2 (nou weet ik het niet meer), zodat je wat dichterbij kunt scherpstellen, en de gezichten beeldvullend worden.
Diafragma iets dichtdraaien, dan wordt het hele hoofd scherp, maar de achtergrond niet.
Zittende mensen kan je recht in het gezicht kijken als je staat, van staande mensen worden de neusgaten te groot.
Als je vraagt of ze naar de onderste lens willen kijken, dan kijken ze vanuit de foto de kijker aan. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
|