| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
hermank Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Wo Jan 14, 2026 19:29 Onderwerp: SL66 |
|
|
Nou, het is er dan eindelijk van gekomen.
Heb een prachtige Distagon 50 en Sonnar 250 en alvast extra magazijn - alles echt in nieuwstaat- op de kop getikt en Hans Klinkhamer 'prepareert' een SL66 met Planar voor me.
Kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan.
Ik werk mijn leven lang al met Hasselblad ( en natuurlijk de Rolleiflex 2.8f) maar als ik zo alleen al de cassette bekijk is de SL66 wel diametraal anders.
Heb wel ervaring met de 6008 en 6002 maar dat zijn compleet andere camera's.
Beter laat dan nooit. |
|
| Naar boven |
|
 |
Soef Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Jan 18, 2026 11:37 Onderwerp: |
|
|
Gefeliciteerd. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Zelf heb ik een SL66E, gekocht op een vlaag van “hebbe hebbe hebbe”.Er zat een 80m ff4 Distagon en was niet eens super duur. Achteraf beetje spijt want ik had ‘m in Zwitserland gekocht en wilde deze geheel laten reviseren. Toen bleek dat de meter, centraal sluiter en de magazijn niet goed waren. Uiteindelijk de meter uit laten halen, mechanische helemaal laten reviseren (dus echte rebuilt) en een gereviseerd magazijn gekocht. Centraal sluiter heb ik maar zo gelaten. Nu is het in elk geval een bruikbare kamera geworden.
In gebruik vind ik ‘m toch erg groot. Vind zelfs met handgreep niet lekker in de hand liggen. Transport, met name de slag terug gaat ook er zwaar. Als het om één oog gaat dan schiet ik liever met de 6008. Alles daar is veel intuïtiever en meer verfijnd.
Maar goed, er zijn genoeg mensen die daar anders over denken. _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
| Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Jan 18, 2026 13:34 Onderwerp: |
|
|
Het geluid van een SL66 is net zo prachtig als de negatieven. Ik laat hem een paar keer per week -klakken-.
Wees wel geduldig met de SL66. Als je te haastig bent vergeet je stappen, of zet je te veel kracht, en dan heb je al snel schade. Hij kan -nukkig- en -gevoelig- zijn .
We zaten er aan te denken om een SL66 uitstapje te organiseren. Er zijn nog een paar leden met een SL66. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Zo Jan 18, 2026 15:36 Onderwerp: |
|
|
Het geluid is inderdaad majestueus, een genoegen om mee te mogen fotograferen. Helaas was mijn exemplaar net terug van de reparateur, of op weg ernaartoe. Een verhaal dat je op youtube etc vaak tegenkomt. Komt door de erg ingewikkelde constructie. Maar gelukkig zijn er ook veel tevreden gebruikers. Onlangs kon ik de verleiding maar nauwelijks weerstaan om op ebay een exemplaar aan te schaffen dat net een complete servicebeurt achter de rug had, maar op grond van mijn eerdere ervaringen toch maar voor een mooie Bronica set gekozen. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zo Jan 18, 2026 18:21 Onderwerp: |
|
|
Dat is ook de reden dat ik een exemplaar van/via Hans Klinkhamer wilde.
Mijn ervaring, zeker met middenformaat, is dat ze bijna altijd aan een CLA toe zijn, ook al zien ze er nog zo fraai uit en werken ze - volgens de verkoper- zonder problemen. Ze tikken zo de 30 of 50 jaar aan.
Je kunt natuurlijk een camera op Ebay of MP kopen en dan naar dhr. Klinkhamer sturen, maar dan wordt het wel wat prijziger.
Verkopers vinden een CLA over het algemeen onzin
 |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zo Jan 18, 2026 18:58 Onderwerp: |
|
|
| Soef schreef: |
In gebruik vind ik ‘m toch erg groot. Vind zelfs met handgreep niet lekker in de hand liggen.
Maar goed, er zijn genoeg mensen die daar anders over denken. |
Voordat ik met Hasselblad ging werken, gebruikte ik een paar jaar een RB67.
Het maakt mij niet zoveel uit; een paar centimeter groter en/of een paar honderd gram zwaarder. In de tas is ruimte. Zoveel scheelt het nu ook niet. Goed in de hand liggend kan wel belangrijk zijn - hoewel ik meestal op statief werk-
Een handgreep vind ik bij een middenformaat camera over het algemeen niet fijn, ik heb het met de H'blad en RB67 geprobeerd. Ik vind ze dan uit balans. |
|
| Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Zo Jan 18, 2026 20:21 Onderwerp: |
|
|
| hermank schreef: | Dat is ook de reden dat ik een exemplaar van/via Hans Klinkhamer wilde.
Mijn ervaring, zeker met middenformaat, is dat ze bijna altijd aan een CLA toe zijn, ook al zien ze er nog zo fraai uit en werken ze - volgens de verkoper- zonder problemen. Ze tikken zo de 30 of 50 jaar aan.
Je kunt natuurlijk een camera op Ebay of MP kopen en dan naar dhr. Klinkhamer sturen, maar dan wordt het wel wat prijziger.
Verkopers vinden een CLA over het algemeen onzin
 |
Mijn camera is toen een keer of 4 bij Paepke geweest. Niet de eerste de beste.
Een achterwand ook bij Klinkhamer.
Het is een ontzettend ingewikkelde camera en je moet gewoon geluk hebben.
Ik hoop van harte dat het met dit exemplaar gewoon goed zit. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Ma Jan 19, 2026 8:47 Onderwerp: |
|
|
Ach, dat is wel een slecht scenario.
Inderdaad voorkomt een cla niet altijd alles. |
|
| Naar boven |
|
 |
k.hendrik Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Jan 19, 2026 16:26 Onderwerp: |
|
|
| Heel veel plezier ermee! die SL66SE van mij heb ik nu zo'n 13 jaar en nog steeds een genoegen om dit fantastisch stuk techniek te gebruiken. Ik heb m via 'Phototrio' van een Canadees gekocht; laten opsturen naar de US en m zelf aldaar opgehaald. Werkt nog steeds als een zonnetje en mijn CLA moet nog komen. Klinkhamer is een puik adres. |
|
| Naar boven |
|
 |
|