Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zou jij een digitale sensor aanschaffen voor je Rolleiflex

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Zou jij een digitale sensor aanschaffen voor je Rolleiflex
Ja leuk!
25%
 25%  [ 1 ]
Nee, man. Van de pot gerukt!
50%
 50%  [ 2 ]
Moet er nog over nadenken?
25%
 25%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 4

Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Wo Apr 22, 2026 15:45    Onderwerp: Zou jij een digitale sensor aanschaffen voor je Rolleiflex Reageer met quote

Onlangs kwam ik dit tegen op een sociaal media platform
Digitale camera back
Waarvoor zou je zo iets aanschaffen? Gadget om te bewijzen dat je eigenlijk stoer wilt overkomen maar het niet bent. Of gewoon omdat je lui bent aangelegd. Het scheelt uiteraard, als je veel foto's schiet, een hoop geld!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2026 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Het idee van een digitale achterwand gaat al rond sinds eind jaren 90. Al die initiatieven komen in het nieuws en daarna hoor je er niets meer van. Silicon Back was in die tijd, 25 jaar geleden, misschien interessant, maar nooit meer iets van gehoord. Op dit moment gaat er weer een plan rond, ziet er heel serieus uit, maar je moet je analoge camera ervoor slopen en dan heb je nog maar een fractie van de mogelijkheden van een wat oudere digitale camera, die hetzelfde kost. Totaal zinloos.
De digitale achterwanden voor bijvoorbeeld Hasselblad is uiteraard een ander verhaal.
Frank
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2026 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

https://imback.eu/en/
Han
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2026 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Het idee van een digitale achterwand gaat al rond sinds eind jaren 90. Al die initiatieven komen in het nieuws en daarna hoor je er niets meer van. Silicon Back was in die tijd"……………………..

Dit is de eerste keer dat ik tegen zoiets aanloop. Nooit enige notie van gehad. Zoals je schrijft, totaal zinloos. Je kunt beter voor dat geld een digitale camera aanschaffen met dito lens. Kwalitatief veel beter. Maar het staat natuur wel leuk, zo’n vintage camera bij je vintage outfit en je hoeft er verder geen moeite voor te doen om interessant te lijken Laughing
Naar boven
Soef
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2026 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan natuurlijk ook gewoon de kamera als sieraad om je nek hangen zonder ermee foto’s te maken. Voor het foto’s maken pak je gewoon je telefoon 😂
Han
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2026 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Je kan natuurlijk ook gewoon de kamera als sieraad om je nek hangen zonder ermee foto’s te maken. Voor het foto’s maken pak je gewoon je telefoon 😂

Eerlijk gezegd voor beeldscherm doeleinden vind ik de kwaliteit van mijn iPhone verbazend goed.
Naar boven
Frank
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2026 6:57    Onderwerp: Reageer met quote

Verbazend goed?
Mijn het iphone 17 pro heeft heeft objectieven van 13 tot 200mm en levert raw bestanden van 48Mp. Geen digitale camera meer nodig.
Han
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2026 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Verbazend goed?
Mijn het iphone 17 pro heeft heeft objectieven van 13 tot 200mm en levert raw bestanden van 48Mp. Geen digitale camera meer nodig.

Ik hoop Frank dat je dit sarcastisch bedoeld? Ik hoef hier toch geen technisch betoog te houden om je ervan te overtuigen dat er uit de duim niet veel soeps komt. Laughing
Naar boven
Frank
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2026 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, bloedserieus hoor.
Moderne telefoons hebben zulke goede camera’s, dat je heel wat uit de kast moet halen om het verschil met een professionele digitale camera te zien. Ook bij grote afdrukken. Wat de gebruiker er vervolgens mee doet, is een ander verhaal.
Ik zie het ook op de fotoclub. Daar neemt iedereen fot’s mee en worden dan de favorieten gekozen. Regelmatig zijn dat smartphonefoto’s. En dat blijkt pas als de maker het vertelt.
Maar ter geruststelling, ik fotografeer voor 95% analoog😀
Han
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2026 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Haha, bloedserieus hoor.
Moderne telefoons hebben zulke goede camera’s, dat je heel wat uit de kast moet halen om het verschil met een professionele digitale camera te zien. Ook bij grote afdrukken. Wat de gebruiker er vervolgens mee doet, is een ander verhaal.
Ik zie het ook op de fotoclub. Daar neemt iedereen fot’s mee en worden dan de favorieten gekozen. Regelmatig zijn dat smartphonefoto’s. En dat blijkt pas als de maker het vertelt.
Maar ter geruststelling, ik fotografeer voor 95% analoog😀

Tja, ongetwijfeld. Tot je het werkelijk opblaast of een deelvergroting moet maken dan kom je toch van een koude kermis thuis. Op het formaat van 20x25 is het verschil van klb tov 6x6 ook nauwelijks te zien, totdat je een gedeelte uitvergroot. Maar je hebt gelijk, op huis, tuin en keuken niveau kun je met een telefoon prima uit de voeten.
Naar boven
Frank
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2026 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de waarheid ergens in een heel groot middengebied ligt.
Als je echt grote vergrotingen wilt maken (wie doet dat?), zal de gemiddelde digitale camera ook afhaken en zul je zien dat digitaal in het algemeen onder doet voor “nat” afgedrukte film, iig op middenformaat, maar ook 35mm staat z’n mannetje.
Maar de meesten van ons nemen ook genoegen met gescande negatieven en daar is de uitvergrootmogelijkheid ook beperkt van.
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2026 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Ik denk dat de waarheid ergens in een heel groot middengebied ligt.
Als je echt grote vergrotingen wilt maken (wie doet dat?), zal de gemiddelde digitale camera ook afhaken en zul je zien dat digitaal in het algemeen onder doet voor “nat” afgedrukte film, iig op middenformaat

Ik heb net wat exposities gezien met grote afdrukken, zowel van analoog als digitaal en ik kon weinig verschil zien. Maar inktjet prints van digitale gemaakte foto's waren wel de grootste.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: