Clemens Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Za Jul 11, 2026 10:13 Onderwerp: Meopta Flexaret |
|
|
Soms koop ik wel eens aan andere TLR om eens te vergelijken met de Rollei.
Ze zijn altijd veel goedkoper, maar heb nog nooit iets gekocht waar van ik dacht, dat is een leuke 'Poor mans' TLR om ook echt te gebruiken.
Zo tikte ik onlangs een Meopta Flexaret op de kop. Er was n.l. eerst een flinke schoonmaakbeurt en onderhoud nodig.
Wat vindt ik ik van deze camera ?
Sterk:
De stevige kast, prettige werkende scherpstelling, mooi looks van de gekleurd logo plaat en scherpte schaal
De mechaniek is strak niet (over) complex. De lens/sluiter unit montage is heel slim en goed bedacht. Je kunt heel eenvoudig de gehele unit uitnemen en als zelfstandig modulair deze een CLA geven (of vervangen desnoods door nieuwe te plaatsen)
Wat vind ik slecht ?
Geen beveiliging van de achterwand open knop (echt heel knullig !)
Het matglas is iets mee waardoor het degradeert in de tijd en sterke rode kleur geeft
Filmtransport/sluiterspannen is niet echt soepel lopende knop (t.o.v. de bekende Rollei slinger)
Ik haat sluiter/diafragma's als deze met die mini knopje waar je vinger toppen pijn doen bij verstellen en je leesbril nodig hebt om de waarden af te lezen. En dan moet je de camera diagonaal naar rechts draaien om de sluitertijd te kunnen zien, dan diagonaal naar links voor diafragma instellen.
Scherpstel schuif zit niet erg stevig verbonden.
Camera niet met film getest want ik zag wel op doorkijk door de lens, neem aan een triplet, dat ik daar geen wonderen van hoef te verwachten.
Kortom geen blijver, gaat weer weg om de beperkte ruimte hier in huis wat nuttiger te vullen. Bevestiging dat de Rollei TLR de (veel) betere optie is.
 _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|