Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
matglas naar Fresnel lens matglas

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2026 11:26    Onderwerp: matglas naar Fresnel lens matglas Reageer met quote

Nog een vraag over oudere Rolleicord (PR214 uit 1954...1957)
Er zit een vrij simpel matglas in. Puur glas met een kruis die het matglas in 4 delen verdeeld (origineel vraag ik mij af ?)

Beeld op zo'n matglas is beoorlijk donker als je Fresnel lens gewend bent. Misschien vervang ik hem.

Waneer is Rollei over gestapt van echt glas matglas naar de plastic matglazen met ingebouwde Fresnel lens ?
Soef
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2026 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

De Baby Grey (jul '57) was de eerst met fresnel lens maar de lens is nog van echt glas. De allereerste plastic versie kwam met de Rolleiflex T (okt '5Cool, die ook de eerste is met de afneembaar zoeker. Pas daarna kwam de 3.5F (dec '5Cool en pas veel later de 2.8F (jun '60).

Ik vind deze oude matglas wel heel mooi gemaakt. De lens en matte patroon zitten aan de binnenkant en kan je daarom de bovenkant voorzichtig afnemen. Latere en zoals de bijna alle andere zit de fresnel lens aan de bovenkant en is het onmogelijk deze goed schoon te krijgen.
Clemens
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2026 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de CLA van de 'Cord' nu bijna afgerond. Met een platen casette kun je eenvoudig filmvlak scherpte controleren.
Matglas & zoekerobjectief is nu ook weer goed uit gecalibreerd.
Nu had de kennis ook een los 'matglas' bijgeleverd. Dit bleek een fresnell lens te zijn die je op het glazen matglas legt.

Als je standaard 'Cord' matglas vergelijkt met mijn Rick Oleson matglas dan is de 'Cord' veel donkerder en veel meer lichtafval (onbruikbaar eigenlijk). Maar leg je het knullige beschadigde fresnell lens bovenop het matglas dan wordt deze spontaan een stuk beter.
Soef
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2026 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je daar hebt is de Rolleigrid. Het werkt idd goed. Ik heb een originele en een reproductie. Origineel heeft een helder centrum waar je goed op kan scherp stellen terwijl de repro ook in het midden lens patronen heeft.

Ben er heel tevreden over en heb dan ook geen behoefte om het matglas van de 2.8C en 3.5E te vervangen.
Clemens
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2026 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Kende ik nog niet Rolleigrid
Maar werkt goed. En is goede upgrade van standaard glazen matglas.
Er €100,- voor betalen heeft nl niet zoveel zin (zie deze Ebay advertentie), dan kun je beter direcht nieuw matglas kopen n.l.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: