Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Baby op komst

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2007 13:47    Onderwerp: Baby op komst Reageer met quote

Gegroet, rolleigrafen.

Even geen zin om code te kloppen, dus maar even de tijd genomen om mezelf voor te stellen. Mijn naam is Joost, ik ben vierendertig jaar oud, woon in amsterdam en ben van beroep softwareontwikkelaar.

Ik heb onlangs op eBay een Rolleiflex 4x4 "Grey Baby" gekocht. Ik kan bijna niet wachten tot-ie wordt afgeleverd door de postbode. Ik ben van zins er straatfotografie mee te gaan plegen. Voor elke klus het juiste gereedschap, is mij ooit geleerd, en daar houd ik mij aan.

Ik heb als fotograaf een beetje een omgekeerde ontwikkeling doorgemaakt in vergelijking met de meesten: vroeger nam ik nooit veel foto's, alleen heel af en toe wat vakantiekiekjes. Mijn gedachte was (en is): ik ben er geweest, ik heb het gezien, en als een ander het ook wil zien, gaat-ie er maar heen, of kijkt-ie maar op internet. Daarnaast kun je je op vakantie wel tussen de massa begeven die allemaal hetzelfde plaatje proberen te schieten als je op elke straathoek als ansichtkaart kan kopen, maar dan koop ik liever die ansichtkaart, want negen van de tien keer is dat toch een net iets betere foto dan je zelf maakt.

Tot ik een jaartje of drie, vier geleden van een collega een buitenkansje kreeg aangeboden: hij had een restpartijtje Sony DSC-U40 point 'n' shoot cameraatjes in handen gekregen, en ik kon er eentje kopen voor een zacht prijsje. Dat heb ik toen meteen gedaan, en daarmee was de kiem gelegd... Al gauw wilde ik meer: meer pixels, meer zoom, meer groothoek, meer instelmogelijkheden... Een jaartje later had ik dus een Canon PowerShot S1 IS in bezit. Eigenlijk al bij aanschaf lag het voor mij vast dat ik op (korte) termijn ook wel een electronische reflexcamera zou aanschaffen. Dat werd dus, vorig jaar lente, een Canon EOS 350D een heerlijke camera, waar ik intussen een paar fijne objectieven (70-200mm f/2.8 L en 35mm f/2.0) bij gekocht heb. Die camera is intussen half Europa mee doorgesleept, tot grote tevredenheid.

Maar al snel na het aanschaffen van de 350D ging het bloed alweer kruipen waar het niet gaan kan. Ik moest en zou ook een film camera hebben. Eerst maar eens een Canon EOS 300, die voor een zacht prijsje (ex-demo model) bij mijn plaatselijke fotohandelaar in de vitrine stond. Handig, want dan kan ik mijn EF objectieven van de 350D delen. Rolletjes zwart/wit film erin, schieten maar. Veel gelezen en geleerd op internet, lid geworden van de buurtwerkplaats en de doka ingedoken om mijn eigen films te ontwikkelen en af te drukken. En toen ging het mis.

Ik zal het even uitleggen: ik heb een zwak voor technische zaken, en dan vooral "retro" technieken. Naast fotografie is een van mijn hobbies het verzamelen van oude computers, een hobby die ook gierend uit de klauw gelopen is (een appartement in de Amsterdamse Jordaan is over het algemeen niet berekend om meerdere Silicon Graphics supercomputers te herbergen, bijvoorbeeld). Fotografie op film en zelf ontwikkelen is dus een gevaarlijke bezigheid voor mij. Al gauw kwam er dus een tweede EOS 300 bij (die krengen kosten een scheet en twee knikkers op Marktplaats, met wat zoeken, en ze zijn licht genoeg om er meerdere, geladen met verschillende filmsoorten, mee te nemen), toen een Holga 120 om lukraak wat in het rond te klikken, en wat was ook alweer dat miniscule pocketcameraatje wat ooit van mijn ouders was en op mij overging toen zij een nieuwe kochten? Een kleine zoektocht op internet later was ik eruit: het was een Olympus XA-2 en het bleek zowaar een cultcamera te zijn, intussen! Dat het dingetje hele fraaie foto's maakte, dat wisten we allang, werd ons ook altijd weer verteld bij het ophalen van de vakantiefoto's, maar in mijn herinnering was het gewoon een ouwe jaren '80 dertien-in-een-dozijn toestelletje. Dus, de dozen op zolder uitgeplozen, en jawel, hij is nog in prima staat. Heeft er intussen ook een broertje bij, de XA rangefinder.

Maar na een tripje naar Zuid Afrika afgelopen herfst, waar ik fiks wat geschoten heb op zowel de 350D en op kleinbeeld diafilm met de 300's, bleef het grotere formaat lokken. Sinds kort heb ik dan ook een Bronica SQ-Ai in mijn verzameling, die ik gebruik voor landschappen en portretten op fraai vierkantformaat Fuji diafilm. Binnenkort hoop ik die ook zelf te kunnen gaan ontwikkelen, het zijn gouden tijden, wat dat betreft: complete doka's worden voor niks of bijna niks aangeboden, "wegens overstap op digitaal". Mooi. Kom maar op.

En nu dus een tweeoog rolleiflex erbij. Deels omdat het een een onweerstaanbaar technisch hoogstandje is, ook nog eens van een wonderlijke schoonheid, en deels omdat het weer een andere manier van fotograferen is: met een middenformaat systeemcamera in de stad fotograferen is domweg te omslachtig, met een kleinbeeld spiegelreflex loop je er teveel bij als een toerist en zo'n kanon (Canon?) voor je harses trekt ook meer (te veel) aandacht dan zo'n compact kastje op buikhoogte. Ook het 4x4 filmformaat trekt mij wel. Ik weet dat er weinig films voor beschikbaar zijn (eigenlijk alleen Efke R100), maar als er maar 100 ASA zwart/wit film is, dan is dat voor mij genoeg. Hoewel het mij ook wel leuk lijkt zelf rolfilm te snijden en te speolen, mocht ik wat anders willen gebruiken.

Wat blijft er dan nog te wensen over? Nou, genoeg, natuurlijk. Allereerst kan mijn objectievenverzameling voor de EOS'en en de Bronica nog wel wat uitgebreid worden. Ik vermoed dat de Agfa Gevabox van mijn grootvader nog ergens bij m'n ouders op zolder ligt, ik weet dat onze oude Canon 310XL Super-8 camera daar nog ligt, en ik heb goede hoop dat zelfs de voorganger van mijn XA-2, een Agfa Isomat Rapid, nog in de familie is. Een Mamiya RZ67 hoop ik ook ooit op de kop te tikken. En omdat groot mooi is, en veel goed, voorzie ik ook nog wel de aanschaf van een mooie houten 4x5 technische camera.

Voor mij is fotograferen, en dan vooral op film, als vissen: ik vind het vooral leuk om ermee bezig te zijn, dat is misschien nog wel belangrijker dan het resultaat. Lekker rustig een standpunt bepalen, het statief uitklappen, alles klaarzetten, belichting en compositie bepalen, rustig op het juiste moment afwachten en dan afdrukken. Dan de doka in, tot de ellebogen in de ontwikkelaar en met de geur van stopbad en fixeer nog in de neusgaten blij zijn met een goed resultaat (of op z'n minst een resultaat dat me vertelt wat ik fout gedaan heb en waar ik de volgende keer op moet letten. Dan gaat de boel in het archief, en meestal blijft het daarbij tot vrienden, familie of kennissen beginnen te mekkeren dat ze wat willen zien.

Ik zou het best leuk vinden om e.e.a. hier in de gallery te zetten, maar daar zullen jullie toch nog even op moeten wachten. Allereerst natuurlijk omdat ik m'n rollei nog niet eens heb mogen ontvangen, maar ook omdat ik m'n huis aan het verbouwen ben en m'n scanner nu ingepakt op zolder stof staat te vangen. Ik zou wel wat werkjes kunnen plaatsen die met de 350D zijn geschoten, maar ik ben niet van zins om van meet af aan al mijn 50/50 ratio in gevaar te brengen. Dus diegenen die echt niet kunnen wachten om foto's van mijn hand te zien en daar hun ongezouten kritiek op los te laten, zullen off-site moeten kijken. Bijvoorbeeld hier:

24h du Spa-Francorchamps 2006 (Alles met de EOS 350D en EF 70-200mm 1/2.8 L).

,xtG
.tsooJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Joost,

hartelijk welkom hier !

Wat een leuk en smeuiig verhaal breng je daar, dat lezen we graag Smile En ik maar denken dat codekloppers zulke saaie pieten zijn.

Ik hoop dat de postbode niet al te lang op zich laat wachten. Ik ben reuze benieuwd naar je eerste 4x4's in de Gallery.

Ondertussen ga ik even naar je serie van Francorchamps kijken. Ik heb die race voor de toerwagenklasse in het verleden twee keer bezocht, dus dat spreekt me wel aan.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ondertussen ga ik even naar je serie van Francorchamps kijken. Ik heb die race voor de toerwagenklasse in het verleden twee keer bezocht, dus dat spreekt me wel aan.

Ik ga dit jaar nog naar de GP van België, ook weer in Spa, en naar de 24 uur op de Nürburgring. Ik hoop dat we daar dezelfde mazzel hebben als in Spa, waar we zo de pitstraat in konden lopen, of dat ik via mijn opdrachtgever, die sponsor zijn van het Spyker team, iets kan regelen… Op de Nürburgring rijden ook de prototypes mee!

,xtG
.tsooJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2007 22:31    Onderwerp: Baby op komst Reageer met quote

Hallo Joost,

Welkom. Goed te horen dat je de weg naar de natte doka nog weet te vinden. De Amsterdamse straten zijn inderdaad van een aanlokkelijke schoonheid. Wellicht dat je aan die 16 cm2 niet genoeg hebt Smile. (Een baby wordt groot, als ie net zo groeit als zijn 'vader' Wink )
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Joost,

Van Harte Welkom!
Leuk verhaal. Als je je baby voor zaterdag binnen hebt ben je van harte welkom tijdens de meeting in Gouda. Leuke stad voor straatfotografie.
Toen ik de site opende zag ik de Waag vanaf de Kloveniersburgwal. Toch wel weer leuk, mijn oude krantenwijk. (uiteraard HET PAROOL)
Ik vermoed nu dat deze van jou afkomstig is.
Helaas, blijkt van iemand te zijn die probeert Mokum te vergelijken met een een andere stad. Twisted Evil Twisted Evil Wink Wink

met vriendelijke groeten,

Theo Bartellings
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Vooruit, plaatje van Amsterdam van mijn hand, dan:


Canon EOS 350D, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, 40mm, f/5, ISO-200, 13 sec.

De Westertoren vanaf mijn dak, vorig jaar zomer. Een van m'n eerste foto's met deze camera.

,xtG
.tsooJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Joost! Hartstikke welkom! Ik ben het helemaal met je eens dat fotograferen vooral leuk moet zijn om te doen. En dat gaat bij mij het beste met film en oude camera's omdat je vooral de tijd moet nemen om de hele boel in te stellen.

Ik schiet ook al een tijd digitaal met oa. 300D en 20D. Sport en portretten waarbij ik snel moet zijn gebruik ik wel digitaal. Maar waarbij ik de tijd heb liever film.

Dat digitaal het in scherpte en performance wint van film dat zal me een worst wezen. Uiteindelijk heb ik een betere kwaliteit foto met film omdat ik langer over bijvoorbeeld de compositie na moet denken.

En mocht je as. zaterdag niets te doen hebben, we organiseren een meeting in Gouda. Wat mij betreft ben je van harte welkom! Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat de Baby er dan al is, maar je weet maar nooit...

Daarvan afgezien, ik ben komend weekeinde in Zeeland, dus ik zou sowieso niet mee kunnen. Maar de Bronica gaat zeker mee naar 't Zeeuwse, in de hoop wat gezichten vanaf het duin op Velvia te kunnen vastleggen.

,xtG
.tsooJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Joost, vanharte welkom. Ben zelf opgegroeid in hartje Amsterdam (Staatsliedenbuurt, nu Stadsdeel Westerpark) en heb krantewijk in de Jordaan gelopen (AD, dus heel vroeg opstaan).

Ik kan alleen de foto niet zien Crying or Very sad
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Joost, vanharte welkom. Ben zelf opgegroeid in hartje Amsterdam (Staatsliedenbuurt, nu Stadsdeel Westerpark) en heb krantewijk in de Jordaan gelopen (AD, dus heel vroeg opstaan).

Ik heb uit mededogen met het krantenbezorgersgilde een abonnement op Het Parool.
Quote:
Ik kan alleen de foto niet zien Crying or Very sad

Oh, kan kloppen: m'n DSL lijn ligt eruit. Zou vandaag opgelost moeten zijn, ware het niet dat ik vanochtend vergeten ben de modem aa te zetten. En dan is het nog mogelijk (waarschijnlijk, zelfs) dat ik weer een nieuw IP adres krijg, dus dan is het wachten tot de DNS is aangepast en gepropageerd.

Geduld is dus weer eens een schone zaak.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

HI Joost, ook namens mij van harte welkom en we zien je foto's gemaakt met de Rollei van harte tegemoed Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group