Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
film vragen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Paul, ik heb bestandje c eraf gehaald. Bij mij ziet het histogram er zo uit:


Soef,

ziet er bij mij hetzelfde uit.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het is goed om te weten dat we over het zelfde hebben. Uit het histogram kan je eigenlijk al zien dat het bestand nog niet goed is en dat er nog e.e.a. aan moet gebeuren.

Het hele scan gebeuren is te gecompliceerd om in het kort een tipje van de sluier te geven. Op deze site worden de verschillende aspecten behoorlijk goed uitgelicht. Ook wat betreft het histogram en hoe deze te gebruiken.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Deze site kende ik al, is uitstekend leesvoer.

Dat je in z'n algemeenheid aan een histogram al kunt zien dat er iets mis is, betwijfel ik. Er bestaat tenslotte niet zoiets als een "goed" of een "slecht" histogram.

In dit geval, in combinatie met de foto (we weten dus al wat er op staat, da's anders dan alleen een histo bekijken ...) kun je hooguit zeggen dat er geen echt wit in de opname zit. Dan kun je vermoeden dat er iets fout is, want bijvoorbeel de omlijsting van de voordeur moet toch wel tegen het wit aanzitten zou ik zeggen.

Hoe komt dat nu ?

Een stop overbelicht, weliswaar onderontwikkeld, en toch geen wit ?
En een vage bedoening ?

Hmmm ....


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Paul, toch is het zo. Je kan aan de hand van het histogram al heel snel zien of je het volledige toonschaal benut of niet.

Aan het bovenstaande histogram kan je al zien dat er geen wit in zit. De deuromlijsting lijkt wit maar dat komt omdat deze het lichtste van toon is. Maar het is geen wit. Ga maar met je cursor eroverheen en je zal zien dat deze ca. 25% dekking heeft.

Deze foto is een combinatie van lichte en zware tinten. In het histogram zou je dus minstens twee pieken verwachten. Dat vind je in het orgineel niet terug en dus de foto een verkeerde toonschaalverdeling (of te wel een foute histogram).

Oorzaak zit 'm m.i. nog altijd in een verkeerde scan techniek en nabewerking. Veranderingen in het chemische gedeelte zal dit stuk niet verbeteren.

I rest my case.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Aan het bovenstaande histogram kan je al zien dat er geen wit in zit. De deuromlijsting lijkt wit maar dat komt omdat deze het lichtste van toon is. Maar het is geen wit. Ga maar met je cursor eroverheen en je zal zien dat deze ca. 25% dekking heeft.

Eens !

Soef schreef:
Oorzaak zit 'm m.i. nog altijd in een verkeerde scan techniek en nabewerking. Veranderingen in het chemische gedeelte zal dit stuk niet verbeteren.

I rest my case.


Ook eens Smile

Misschien ligt het gewoon aan de scanner zelf, niet aan de operateur ?

Hoewel er natuurlijk ook een lichtere versie door Theo is gemaakt, waarbij hij vermoedelijk de lampen wat extra heeft opgepookt. Ook die is nogal flets qua contrast, en scherpte is er ook niet. Dat eerste zal vermoedelijk aan de scanner liggen, het tweede kan meedere oorzaken hebben (objectief ?)


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Mei 15, 2007 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof niet dat dit 'm in de scan techniek zit maar eerder in een slecht negatief, overbelicht. Kijk maar eens in de Gallery naar de foto's van Theo. Daar zitten toch een stel aardige plaatjes bij die hij ook op deze wijze heeft ingescand. Ik heb zelf een overbelicht negatief ingescand en deze gaf een overeenkomstig beeld als de foto van Theo, veel te grijs, weinig zwart en geen echt wit en wazig vooral.

Maar goed een identiek soort plaat heb ik niet voor handen maar vergeet niet dat je hier kijkt naar een histogram van een ingescand negatief. Dus in feite gewoon de output, het zegt niets over de toestand van het negatief.

Volgens mij is het negatief gewoon overbelicht, kijk maar naar de detaillering. Zeer weinig in de lichten en de indruk is erg wollig. En waarschijnlijk door overstraling van het objectief in combinatie met overbelichting (halodiffussie) is dit product het resultaat.
Misschien heeft Theo volkomen verkeerd gemeten, met diffuser op de lichtmeter het gebouw gemeten o.i.d.

Desalniettemin kun je er nog iets redelijks uit toveren door het wonder dat computer heet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group