Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
matglas reinigen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anneke
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2007
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2007 10:51    Onderwerp: matglas reinigen? Reageer met quote

Hallo allemaal ,

Ik had het geluk een oude Rolleicord op de zolder van mijn ouders te vinden...

Ik vroeg me af wat de beste manier is om het matglas wat schoon te maken ?
Ik hoorde al iemand zeggen om produkt waarmee men brillen reinigt te gebruiken,
maar iemand anders zei dan weer dat een beetje water met wat 'afwasmiddel' of misschien zelfs 'wetting agent' volstond.

Hebben jullie enige ervaring hiermee?

Alvast bedankt hoor!

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Anneke,

Welkom op dit Forum. Ook 'cord' eigenaars zijn hier van harte welkom.
Wat voor een Rolleicord heb je?
Wat is er precies aan de hand met het matglas, ik kan mij niet voorstellen dat deze vettig is of door vingerafdrukken besmeurd. Het matglas van een Cord is altijd wat donkerder dan dat je gewend bent met moderne spiegelreflex camera's. Een schone doek en een blaasbalg zou moeten volstaan. Mocht er 'weer' opzitten o.i.d. dan kan een beetje spuug wonderen doen. Misschien dat er nog wat aanvullingen zijn van collega dubbel oog gebruikers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2007 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou gewoon een microfiber doekje proberen en als het hardnekkig is een druppel lensvloeistof. Als je een Rolleicord Vb hebt kan je het matglas uitnemen en zelfs vervangen (zie ebay voor nieuwe).

Welkom trouwens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2007 18:32    Onderwerp: vuil matglas Reageer met quote

Weet je zeker dat het matglas vuil is? Zou het ook een vervuilde spiegel kunnen zijn? Toen ik in het bezit kwam van een 45 jaar oude Rolleiflex, leken er wel modderspatten op het matglas te zitten. De camera had nog nooit een reparateur gezien en dat bleek nu hard nodig: de spiegel was geheel vervuild. Bij www.dekamera.com heb ik de zaak laten schoonmaken en de sluitertijden laten controleren, omdat met name de 10 sec. aflooptijd bij tijdopnamen niet correct verliep. Enige revisie bleek noodzakelijk en nu zijn de klachten voorbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Anneke
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2007
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2007 19:19    Onderwerp: Re: vuil matglas Reageer met quote

tootles schreef:
Weet je zeker dat het matglas vuil is? Zou het ook een vervuilde spiegel kunnen zijn? Toen ik in het bezit kwam van een 45 jaar oude Rolleiflex, leken er wel modderspatten op het matglas te zitten. De camera had nog nooit een reparateur gezien en dat bleek nu hard nodig: de spiegel was geheel vervuild. Bij www.dekamera.com heb ik de zaak laten schoonmaken en de sluitertijden laten controleren, omdat met name de 10 sec. aflooptijd bij tijdopnamen niet correct verliep. Enige revisie bleek noodzakelijk en nu zijn de klachten voorbij.


Ja het glas lijkt wel een beetje vuil ,omdat ik er met mijn vinger over wreef .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Anneke
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2007
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2007 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Hi Anneke,

Welkom op dit Forum. Ook 'cord' eigenaars zijn hier van harte welkom.
Wat voor een Rolleicord heb je?
Wat is er precies aan de hand met het matglas, ik kan mij niet voorstellen dat deze vettig is of door vingerafdrukken besmeurd. Het matglas van een Cord is altijd wat donkerder dan dat je gewend bent met moderne spiegelreflex camera's. Een schone doek en een blaasbalg zou moeten volstaan. Mocht er 'weer' opzitten o.i.d. dan kan een beetje spuug wonderen doen. Misschien dat er nog wat aanvullingen zijn van collega dubbel oog gebruikers.


Ga ik met een droge doek geen krassen maken dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Als het matglas eruit kan, dan zou ik hem gewoon onder de kraan afwassen met je vingers en een beetje afwasmiddel. Daarna weer goed schoon speolen uiteraard.

Maar de spiegel moet je ook zeker naar kijken, dan is eerder het probleem. Wees daar wel voorzichtig mee: Te hard drukken zou de afstelling kunnen ontregelen.

Welkom hier trouwens. Stel jezelf gerust hier even voor.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2007 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Anneke,

Het advies van (zo mogelijk er uit nemen en) afwassen met water geldt alleen voor het oorspronkelijke matglas. Waarschijnlijk zit dat er ook nog in. Moderne heldere glazen die uit twee lagen bestaan mogen niet onder de kraan worden afgewassen omdat er dan water tussen die twee lagen komt en dat komt dan niet meer goed.

Een heel zacht doekje, bij voorkeur micro-vezel, dat een beetje bevochtigd is met water of lensvloeistof geeft vaak een goed resultaat.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Embarassed Embarassed Embarassed

Die aanvulling van Ferdi lijkt me een waardevolle tip Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2007 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zitten er geen tweelaags glazen in de Rollei. Ik ken dit wel van de Mamiya maar niet in de Rollei. Bij de Rollei zitten het matte deel en het fresnel deel aan 1 en dezelfdekant geetst. Dit is redelijk uniek en ik ken dit eigenlijk alleen van de Rollei.

Ik maak zelf mijn matglazen van de Rollei gewoon onder de kraan schoon. Voor vettigheden gewoon met de sponsje en wat sop. Uiteraart geen schuursponje gebruiken Exclamation Als je lauw warm water gebruik dan kan je het meeste water met een blaaskwast eraf blazen. Het materiaal is zo hydrofoob dat al het water eraf rolt en dat hele kleine beetje droogt vanzelf. Je hoeft dan niet meer met een doekje afdrogen en dat scheelt weer in stof op het matglas Very Happy
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Vr Okt 12, 2007 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het gemakkelijkst reinigen doe je niet met een doek maar met een droog vel huishoudpapier. En ik kan het weten.

Ik reinig mijn matglazen het voor het inpakken en verzenden steeds met een heel klein beetje ruitenkuisprodukt en huishoudpapier. Een vod of handdoek laat ontzettend veel stof achter.

Groeten,
G
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group