Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Dia ontwikkelen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2007 18:48    Onderwerp: Dia ontwikkelen Reageer met quote

Ik heb nu enkele diarolletjes geschoten met wisselen resultaten ( eerste macro schreden). Zoals als Paul al omschreef: het moment dat het diarolletje op de lichtbak ligt.

Nu echter het probleem: Laten ontwikkelen of zelf ontwikkelen.

Wie laat de dia ontwikkelen en waarom en waar.

Wie ontwikkelt zelf en waarom.

Wat zijn de minimum eisen voor het E6 proces.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2007 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik laat ze ontwikkelen omdat het lekker goedkoop is en makkelijk Smile

Ik doe ook zelf omdat 4x5" ontzettend duur en moeilijk een zaak te vinden is die dat doet Wink

Gelukkig schiet ik niet meer zo vaak op grootformaat Rolling Eyes

Wat je minimaal nodig hebt is een rotatie ontwikkel machine zoals een Jobo. In theorie zou je dat ook au bain Marie kunnen doen maar zo een thermostaat bad in een CPE is wel zo makkelijk Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2007 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mij nog niet gewaagd aan het ontwikkelen van een diafilm, maar dat gaat zeker nog een keer komen. Al was het maar voor de sport.

Voorlopig breng ik ze naar de Hema, dan ben je binnen 2 a 3 dagen voor E 2.75 gesteld ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Om je eerlijk te zijn Theo zou ik zolang het nog kan de diafilm wegbrengen, het ontwikkel proces luistert zeer nauw en de investering in chemicaliën e.d wellicht niet de moeite voor een paar films per jaar.
Er valt nauwelijks winst te behalen door zelf te ontwikkelen, het enige is dat je Diafilm kan puschen en langer ontwikkelen dit in tegenstelling tot het C41 proces.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Di Okt 23, 2007 17:44    Onderwerp: diafilm ontwikkelen Reageer met quote

Mijn eerste 6x6 diafilm is nu ook "eindelijk" vol. Bij de Hema kon ik niet meer terecht voor het ontwikkelen, overbuurman Combi stuurt hem op naar Fuji. Kost mij € 3,15, gelijk aan kb diafilm. Benieuwd of het wat is geworden. Daarna raampjes en een projector zien te bemachtigen. Ben nog niet "op jacht" geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Di Okt 23, 2007 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ontwikkel ze zelf, van rolfilm tot 4x5" en gebruik daarvoor de 3-bads kit van Tetenal. Kost net iets meer dan 30 Euro voor de 1-liter verpakking en daarmee kan je 12 rolfilms ontwikkelen, komt dus op 2,5 Euro per rolfilm. Een Kb filmpje laten ontwikkelen zonder verknippen komt al duurder uit ;-)

Ik organiseer me nu zo dat ik een "dia-periode" inlas, zodat het de moeite waard is om de chemie aan te zetten. (momenteel heb ik er zo eentje)

Je hoeft niet eens een Jobo oid. te hebben, de mijne staat amper gebruikt aan de kant. Ik hou de chemie op temperatuur dmv. een bain marie waar ik continu zachtjes 38 graden warm water laat inlopen, middels een thermostatische kraan.
Tijdmeting is moet je vrij nauwkeurig doen en de temperatuur van de eerste ontwikkelaar is kritisch - volgens de handleiding met een maximale afwijking van 0,3 graden. Je bent best dat je naar tijd en temperatuur streeft, maar een lichte afwijking (tot zelfs 1 graad) heeft geen katastrofale gevolgen, zelfs geen lichte.
Doe niet zoals ik afgelopen weekend: de blix in de trommel gieten terwijl het de beurt was aan de kleurontwikkelaar... 4 vlakfilms nét niet naar de vaantjes want ik kon snel reageren door er een extra waterspoeling van te maken. De schade bleef beperkt tot een paarse zweem aan één rand van de negatieven.

Wie slechts een paar diafilms per jaar verschiet, vindt misschien een motivatie om dat aantal te verhogen doordat je ze zelf kan ontwikkelen. Snel, goedkoop én fantastisch om te bekijken!

Het enige nadeel aan het gebruik van diafilms, is het inscannen. Ik ben nog steeds helemaal niet tevreden van mijn resultaten. Velvia 100F laat de groene waarden zeer moeilijk inscannen.

Groeten,
G
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Okt 23, 2007 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

MIsschien moet je bij het volschieten van je volgende diarol toch op locatie eerst eens een grijskaart fotograferen. Dan de instelling van de kleurverhouding laten bepalen door je scanner. Misschien gaat dat zelfs in 1 keer goed. Daarna die instelling vasthouden en de rest van de rol scannen (die hopelijk een meer interessante inhoud heeft Smile )


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Di Okt 23, 2007 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf vind ik de Jobo toch wel erg fijn omdat je anders erg goed je kiep tijden moet bijhouden. Zeker bij E6 met z'n vele stappen verlies ik snel de aandacht en met de Jobo kan ik de zaken met een timer gemakkelijk bijhouden.

En de Lift maakt het in en uitgieten helemaal makkelijk en reproduceerbaar Razz
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Di Okt 23, 2007 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
MIsschien moet je bij het volschieten van je volgende diarol toch op locatie eerst eens een grijskaart fotograferen. Dan de instelling van de kleurverhouding laten bepalen door je scanner. Misschien gaat dat zelfs in 1 keer goed. Daarna die instelling vasthouden en de rest van de rol scannen (die hopelijk een meer interessante inhoud heeft Smile )


Paul.


Bedankt voor de tip worshippy Ik zal er eens een frame aan opofferen.
Ik ben al de ganse avond aan het experimenteren met de scanner-instellingen en de resultaten verbeteren erop. "correctie tegenlicht" verhogen, blijkt al een pak te verhelpen.
De weg is echter nog lang...

Zit hier met een Canon 9950F, op het werk hadden we een AGFA Duoscan T2500 en deed z'n werk niet alleen supertraag maar ook supergoed.


hier een eerste versie



en hier een betere?




G
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2007 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Om eerlijk te zijn vind ik de donkere scan beter. Op de lichte versie zijn de stenen uitgebeten. Misschien is het beter om er precies een versie tussenin te hebben. Toch maar een beetje photoshoppen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2007 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik breng/stuur mijn diafilms naar Fifo Color in Lelystad. Ze doen ook groot formaat! Het enige nadeel is dat ze slechts 1x per week E6 doen, op woensdag. De filmpjes moeten er dus op dinsdag zijn of uiterlijk woensdagmorgen 09.00 uur.

Wat betreft het scannen: mijn ervarig is dat eigenlijk altijd wel enige kleurcorrectie nodig is in Photoshop of Lightroom. Dat gaat vaak gemakkelijker dan het instellen van de scanner op het gewenste resultaat.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het nog niet.
Dit komt omdat ik nog geen 6*6 dia schiet.
Ik heb geen processor. Geen mogelijkheden om een bad met een constante temperatuur te onderhouden. Op de hand lijkt mij een groot risico.
Voorlopig nog even weg brengen. Als ik 6*6 dia ga maken dan weer verder kijken.
Ferdi, hoe staat het met jou plannen betreffende een processor?


Het inscannen van de dia (kb) gaat redelijk op de oude Epson 1200Perfection fotoscanner. De dia's zijn wel iets overbelicht voor de scanner. In de software (Xsane voor Linux) kan ik de dia als een dia bekijken of als een "kleuren foto". Als dia zien ze er niet uit, door de overbelichting, maar als "kleurenfoto" zijn ze perfect.
Ik blijf wel doorsparen voor V700.
Geert, ik vind de eerste foto ook beter.

Ik geef wel de voorkeur aan dia's boven kleuren foto's. Hoe is dat dat bij jullie?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Okt 24, 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Het enigste wat ik met de Rollei schiet is z/w, kleur heb ik wel eens aan gedacht maar nog niet aan toegekomen. En met dia's heb ik nooit zoveel gehad, wel mooi hoor als je het kunt projecteren.
Ik maak overigens meer kleuropnamen dan z/w maar dan met de Digi Wink

Kleurenfilms hebben een groter dynamisch bereik dan diafilm, dan zou ik toch eerder voor kleur gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group