Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Randje?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Do Aug 09, 2007 15:34    Onderwerp: Randje? Reageer met quote

Vergeef mij deze waarschijnlijk domme vraag.
Ik heb net het eerste rolletje met mijn Rolleiflex 2,8F planar ontwikkeld, en de negatieven hebben boven en onder geen echt duidelijke aflijning, geen randje zoals je dat bvb bij Hasselblad hebt.
Er is wel een 'eind' van het beeld, maar toch loopt de foto daar een eindje in over. Slecht uitgedrukt weet ik, maar ik heb een voorbeeld op de Gallery geplaatst:

http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=369&cat=500&ppuser=65

Is dit normaal?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2007 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de aandrukplaat van de camera wel op 120 staan of op 220?
Wellicht heeft dat er iets mee van doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2007 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Zal ik eens nakijken, alleen zit er al een nieuwe film in, dus die eerst even opschieten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2007 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dit doet inderdaad vermoeden dat er iets mis is met de aandrukplaat o.i.d. Mijn Rolleifoto's hebben weldegelijk een duidelijke afbakening van de gebruikte negatiefruimte.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Aug 10, 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

In een ander Forum ben ik een discussie tegengekomen over dit fenomeen. Een portretfotograaf die een vrijwel witte achtergrond gebruikte, vond soortgelijke strepen. Ik herinner me niet meer of het alleen boven of alleen onder was. Ik geloof alleen boven.

Opvallend is dat het hier op een donkerder beeld zichtbaar is en veel duidelijker. Er is eindeloos over gediscussieerd. De oorzaak zou zijn reflectie van de chromen filmrollers voor en achter het filmvenster. Ik was zelf niet volledig overtuigd, maar kon ook niks beters bedenken. Ook is er eindeloos gediscussieerd of die rollers nu wel of niet kunnen worden gejusteerd. Het probleem zou komen doordat de rollers mogelijk wat te hoog zijn gesteld en de veren van de aandrukplaat wat slap zijn. De consensus was wel dat de rollers iets lager of hooguit gelijk moeten zitten aan het filmvenster. Ze mogen er in ieder geval niet boven uitsteken. Ik herinner mij nog dat een aantal leden een liniaal over het filmvenster (in de richting van het filmtransport) heeft gelegd om te controleren of de rollers lager zijn gesteld en dus nog vrij kunnen draaien.

Een voorlopige remedie was dat de spleet van het filmvenster werd vernauwd voor het plakken door een paar laagjes zwart tape. Daarmee was die lijn uit het beeld verdwenen, wat door een aantal leden werd geaccepteerd als bewijs dat het hier ging om een reflectie van de chromen rollers.

Je kunt in ieder geval de "liniaaltest" eens doen om te kijken hoe die rollers zitten. Dan wellicht een laagje zwart isolatieband op de rand van het filmvenster plakken en naar buiten vouwen tot onder de roller en ook daar vastplakken. Wordt het probleem minder, maar is het nog niet weg, dan nog een laagje.

Uiteindelijk moet het probleem op te lossen zijn door een goede Rolleiflex-technicus. Laat dan wel de foto's zien.

Ik heb overigens nagevraagd bij de betrokkene of zijn probleem nu definitief is opgelost; hij schreef namelijk onlangs dat zijn camera geserviced was. Ik kan mij niet voorstellen dat die tape is blijven zitten.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2007 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg, Ferdi!
Inmiddels alles nagekeken: de plaat staat juist ingesteld op 120 met glas, de rollers zitten lager dan de plaat. En ook op mijn nieuwe film is het probleem zichtbaar. Ik zal eens een reparateur aanspreken denk ik...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Okt 15, 2007 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

JohanV schreef:
Bedankt voor de uitleg, Ferdi!
Inmiddels alles nagekeken: de plaat staat juist ingesteld op 120 met glas, de rollers zitten lager dan de plaat. En ook op mijn nieuwe film is het probleem zichtbaar. Ik zal eens een reparateur aanspreken denk ik...


... 120 met glas! Mag ik daar uit afleiden dat je de gelukkige bezitter bent van zo'n Planglas? Dat ding kun je er misschien beter uithalen: door de emulsie hebben ze de neiging vies te worden en dat is dan haarscherp op de film te zien. Berg hem wel goed op, want ze zijn vrij zeldzaam. Daarna moet je achterwand natuurlijk wel insttellen op "120 zonder glas".

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Ma Okt 15, 2007 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dus daar zit het probleem: de afgeslepen zijkantjes van het glas geven een soort reflectie die je dan weer op het negatief merkt!

En je hebt gelijk over de onzuiverheidjes op het glas: ik heb na lange tijd nog eens een paar negatieven in de doka afgedrukt, en heb me suf gepoetst aan het glas van de negatiefhouder, tot ik merkte dat elk negatief op dezelfde plaats een stofvlek vertoonde.

Weg met het glas dus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Okt 15, 2007 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

De bedoeling van het Planglas was, zoals de naam al aangeeft, het waarborgen van de vlakligging van de film. In de praktijk had het meer na- dan voordelen, zodat het verdween uit latere series. Voor de verzamelaars is het nog wel interessant.

Ik ben benieuwd of jouw probleem nu is opgelost. Ik lees het nog wel eens.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2007 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het er voorzichtig uitgepeuterd, het staat trouwens mooi uitgelegd in de bijgevoegde handleiding.
Blijkt dat er in de 'ever ready case' een vakje is om het glas te bewaren als het niet in gebruik is.
Kijk, die zin voor details, daar hou ik van!
En de resultaten (zodra ze er zijn) deel ik uiteraard met jullie
Bedankt,
Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
JohanV
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-7-2007
Berichten: 265
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, net het eerste rolletje sinds de 'glasverwijdering' ontwikkeld, en ja hoor, het randje is er.
Als die rotscanner nu ook de zijrandjes zou kunnen meescannen Evil or Very Mad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

JohanV schreef:
Ik heb het er voorzichtig uitgepeuterd, het staat trouwens mooi uitgelegd in de bijgevoegde handleiding.
Blijkt dat er in de 'ever ready case' een vakje is om het glas te bewaren als het niet in gebruik is.
Kijk, die zin voor details, daar hou ik van!
En de resultaten (zodra ze er zijn) deel ik uiteraard met jullie
Bedankt,
Johan


Dat is ook de manier om zo'n Planglas te bemachtigen. Op beurzen e.d. oude tassen navlooien om te kijken of er nog een in het vakje zit. Ze worden vaak vergeten ....

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group